لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۳

درخشش پسران کشتی‌گیر ایرانی در پاتایا


محمدجواد ابراهیمی قهرمان رقابت‌های کشتی آزاد جوانان جهان در وزن ۸۴ کیلوگرم(نفر دوم از چپ)
محمدجواد ابراهیمی قهرمان رقابت‌های کشتی آزاد جوانان جهان در وزن ۸۴ کیلوگرم(نفر دوم از چپ)
تیم ملی ایران روی سکوی سوم رقابت‌های کشتی آزاد جوانان جهان ایستاد. این مسابقات در شهر پاتایا (تایلند) برگزار شد و ایران در پایان رقابت‌ها با کسب سه مدال طلا توسط بهنام احسان‌پور، محمدجواد ابراهیمی و مهران میرزایی، همچنین تک مدال برنز علیرضا حاتمی به کار خود خاتمه داد.

در رده‌بندی تیمی این رقابت‌ها تیم‌های روسیه و جمهوری آذربایجان در رده‌های اول و دوم قرار گرفتند. روسیه چهار مدال طلا کسب کرد و جمهوری آذربایجان هم در شرایطی بالا‌تر از ایران قرار گرفت که بدون مدال طلا به کار خود پایان داد. علت نایب قهرمانی جمهوری آذربایجان این بود که تعداد کشتیگیران حذف شده‌اش کمتر از ایران بود و توانست ۴۷ امتیاز کسب کند. اما ایران ۴۴ امتیاز گرفت.

نتایج ایران از این حیث جالب توجه بود که پس از المپیک لندن، تیم‌های ملی کشتی فرنگی نوجوانان و جوانان ایران در مسابقات جهانی از دستیابی به نتایج مظلوب بازمانده بودند. گرچه تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان نتایج خوبی گرفته بود اما آزادکاران جوان با سه مدال طلا و از حیث مرغوبیت مدال توانستند بهترین نتیجه را در جمع چهار تیم پایه‌ای به جا بگذارند.

در پاتایا، فرزاد عموزاده در وزن ۵۵ کیلوگرم در دور نخست با نتیجه ۶-۰ از سد نماینده مولداوی گذشت. در دور دوم هم نماینده بلاروس را شکست داد و راهی یک‌چهارم نهایی شد. اما در این مرحله مقابل مانوئل والفر از آلمان شکست خورد و با توجه به شکست این حریف مقابل کشتی‌گیر مغولستانی، عموزاده هم از دور مسابقات کنار رفت.

علی‌اصغر جبلی در ۶۶ کیلو در دور اول مقابل اورازگلی‌یف از ترکمنستان به پیروزی رسید. در دور دوم با ضربه فنی کشتی‌گیر آمریکایی را مغلوب کرد و به یک‌چهارم نهایی رسید. جبلی در این مرحله مقابل رقیب اهل ترکیه شکست خورد و از دور مسابقات حذف شد.

در وزن ۱۲۰ کیلوگرم عبداله قمی توانست آستین ماردس از آمریکا را شکست دهد اما مقابل ماگومدنوراسولوف از روسیه شکست خورد. اگرچه رقیب روس روانه فینال شد اما قمی در گروه بازنده‌ها هم مقابل سانی دینسا از کانادا مغلوب شد تا از دور رقابت‌ها کنار برود. ایران سال گذشته در این وزن توسط جابر صادق‌زاده به مدال طلا دست یافته بود.

در ۷۴ کیلو هم محسن عباسی مغلوب علی جان یوسف‌زاده از جمهوری آذربایجان شد. کشتی‌گیر آذربایجانی هم مقابل حریف آلمانی شکست خورد تا عباسی از دور رقابت‌ها کنار برود. کارنامه کشتی گیران مدال آور ایرانی نیز در ادامه آمده است.

بهنام احسان‌پور – طلا

کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران که سومین حضورش در این رقابت‌ها را تجربه می‌کند ابتدا مقابل آشیروف از قزاقستان به پیروزی رسید. سپس با ضربه فنی از سد کشتی‌گیر ترکیه‌ای گذشت و راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد. احسان‌پور در این مرحله نیز بر نماینده مولداوی چیره شد و به نیمه‌نهایی راه یافت.

احسان‌پور که در دو دوره اخیر جوانان جهان از دستیابی به مدال طلا بازمانده بود، این بار با برتری چشمگیری تمام حریفانش را از پیش رو برداشت. او از مدعیان قرار گرفتن در ترکیب تیم ملی بزرگسالان برای رقابت‌های جهانی سال آینده هم محسوب می‌شود.

بهنام احسان‌پور در مرحله نیمه نهایی مقابل حریف خود از جمهوری آذربایجان با نتیجه ۷-۰ به پیروزی رسید. او در دیدار فینال زائور بیگ موزاروف از روسیه را هم در دو تایم با نتیجه ۵ بر صفر مغلوب کرد تا به مدال طلا دست یابد.

مهران میرزایی - طلا

مهران میرزایی در ۹۶ کیلو ابتدا کولیف از بلغارستان را شکست داد و به مرحله یک‌چهارم نهایی راه یافت تا از سد فیلیپ هو‌تر سوئیسی هم بگذرد و به نیمه‌نهایی برسد.

میرزایی برای حضور در فینال علی بوچوغلو ترکیه‌ای را ۷-۰ مغلوب کرد تا برای کسب مدال طلا به مصاف گاژی شاریپف از آذربایجان برود. کشتی گیر آذربایجانی به دلیل مصدومیت در این مسابقه حاضر نشد تا نماینده ایران به مدال طلا دست یابد و عنوان قهرمانی پارسال حامد زرین کمر را تکرار کند. مدال‌های برنز این وزن به کشتی گیران ترکیه و قزاقستان تعلق گرفت.

محمدجواد ابراهیمی – طلا

در وزن ۸۴ کیلوگرم محمدجواد ابراهیمی در دور اول تیموفی زنیدیس از یونان را در سه تایم شکست داد. در دور دوم گرگلی گوریتس از مجارستان را مغلوب کرد تا در دور سوم به مصاف ماگومد خاتی‌یف از آذربایجان برود و او را نیز پشت سر بگذارد.

ابراهیمی در دیدار فینال نیز مقابل پت داونی از آمریکا پیروز شد و مدال طلای ۸۴ کیلوگرم را بدست آورد. شامیل گامیدوف از روسیه و یوگنی ارمیوف از مولداوی به اتفاق روی سکوی سوم ایستادند.

علیرضا حاتمی - برنز

در ۵۰ کیلو علیرضا حاتمی با پیروزی مقابل آدریان کوردوبا از آمریکا به یک‌چهارم نهایی رسیید تا مقابل ارهان از رومانی هم به برتری دست یابد. حاتمی در نیمه‌نهایی به ماگومد علی‌یف از روسیه باخت. او در دیدار رده بندی بر گئورگ آرزومانیان از ارمنستان غلبه کرد تا روی سکوی سوم بایستد.

مدال طلا نصیب نماینده روسیه شد. دیگر مدال برنز این وزن به پاردیپ از هندوستان تعلق گرفت. هندوستانی‌ها برخلاف مسابقات نوجوانان جهان، در رده جوانان موفقیت چشمگیری کسب نکردند و با همین مدال برنز به کار خود خاتمه دادند.
XS
SM
MD
LG