لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

اعتراض ملی‌پوشان کشتی آزاد به تصميم رسول خادم


رسول خادم، مدير تيم‌های ملی کشتی ايران، حضور کشتی‌گيران آزادکار تيم ملی در ليگ برتر سال ۱۳۹۲ را ممنوع اعلام کرده است. تصميمی که با اعتراض و نارضايتی برخی از چهره‌های شاخص اين تيم مواجه شده است.

خادم گفته ملی‌پوشان اعزامی به رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان به ميزبانی مجارستان، مجاز به حضور در فصل جاری ليگ برتر نيستند. او تصميم خود را به تصويب شورای فنی تيم ملی کشتی آزاد هم رسانده تا جنبه قانونی پيدا کند.

در بيانيه شورای فنی با اشاره به بازی‌های آسيايی ۲۰۱۴ و فشردگی برنامه‌های تمرينی، همچنين ضرورت انجام دوره‌های استراحت و بازسازی پس از رقابت‌های جهانی آمده است، شورا برای جبران نسبی منافع مادی کشتی‌گيران تلاش خواهد کرد حاميان مالی ويژه‌ای را جذب کند.

اما وعده جذب حامی مالی، اطمينان خاطر کشتی‌گيران را با توجه به اينکه ليگ برتر، تنها منبع درآمدشان است، جلب نکرده است. برای مدال جهانی کشتی، برخلاف رشته‌هايی مثل واليبال خبری از جايزه ۵۰ ميليون تومانی، مجوز واردات خودرو و اهدای آپارتمان نيست. ضمناً در رشته‌های تيمی، همه اعضا حتی بازيکنان ذخيره نيز پاداش می‌گيرند اما در کشتی فقط مدال‌آوران با تشويق مواجه می‌شوند.

خبرگزاری فارس در اين باره نوشته است: «زمزمه‌ها در اعتراض به اين تصميم بالا گرفته. برخی از کشتی‌گيران اعلام کرده‌اند تا زمانی ‌که وضعيت حضورشان در ليگ برتر مشخص نشود، تمايلی به پوشيدن دوبنده تيم ملی نخواهند داشت.»

ميانگين مبالغ پرداختی در ليگ‌ کشتی آزاد و فرنگی به رغم موقعيت ممتاز جهانی ايران، پايين‌تر از اغلب رشته‌های ورزشی است. واليبال، بسکتبال و فوتسال از جمله رشته‌هايی هستند که مانند فوتبال، مبلغ قرارداد هر ورزشکار، چندين برابر کشتی‌گيری است که مدال طلای المپيک را نصيب خود کرده و تازه برای شرکت در ليگ، هر هفته بايد خود را به وزن قانونی برساند.

پارسال اين قانون فقط برای مربيان تيم ملی اعمال شد اما حالا شامل کشتی‌گيران نيز شده است. منع قانونی حضور ستاره‌های کشتی ايران در ليگ برتر، از اشتياق حاميان مالی تيم‌های کشتی آزاد برای سرمايه‌گذاری در ليگ نيز خواهد کاست.

خبرگزاری فارس با اشاره به بحران مالی فدراسيون کشتی نوشته فدراسيونی که حتی قادر به تامين هزينه‌های روزانه و اعزام تيم‌های ملی نيست، چگونه قادر به جبران زيان مالی کشتی‌گيران خواهد شد؟

به رغم اعلام رسمی فدراسيون کشتی، تيم «خونه به خونه» که دو فصل پيش نايب قهرمان ليگ برتر شده، با مهدی تقوی دارنده دو طلای جهانی و صادق گودرزی نايب قهرمان المپيک لندن به توافق رسيده‌. اين توافق برای شرکت در ليگ در حالی صورت گرفته که تقوی بايد در مسابقات انتخابی وزن اين وزن برای اعزام به رقابت‌های جهانی به روی تشک برود.

صادق گودرزی نيز بعد از عدم غيبت در رقابت‌های انتخابی، با درخواست کتبی توانست مجوز بازگشت به اردو را بگيرد. رضا يزدانی عضو سال قبل تيم پرسپوليس هم به عنوان سرمربی و کشتی‌گير با تيم بابل همکاری خواهد کرد.

ديگر کشتی‌گيران حاضر در اردوی تيم ملی نيز از حسن رحيمی در ۵۵ کيلو تا کميل قاسمی در فوق سنگين، همواره در ليگ برتر حضور داشته‌اند. رحيمی با تيم ثامن‌الحجج سبزوار سابقه قهرمانی در ليگ را دارد و قاسمی هم پارسال پرسپوليسی بود.

حامد تاتاری از گزينه‌های وزن ۹۶ کيلوگرم برای شرکت در مسابقات انتخابی، پارسال عضو تيم سپاهان اصفهان بود. مسعود اسماعيل‌پور و احسان لشگری هم سال‌هاست پای ثابت ليگ برتر هستند.

قانون ممانعت از حضور آزادکاران در ليگ برای نخستين بار است که اعمال می‌شود. قبلاً در مقررات ليگ، تيم‌ها فقط از جذب بيش از دو ملی‌پوش محروم بودند. اما همين قانون نيز در ليگ ۱۳۸۹ برای تيم نفت تهران ناديده گرفته شد و اين تيم با مجوز فدراسيون يزدانی خرم توانست حسن رحيمی، مصطفی حسين‌خانی، صادق گودرزی، جمال ميرزايی، سعيد ابراهيمی و فردين معصومی که در رقابت‌های المپيک، جهانی، جام جهانی و بازی‌های آسيايی عضو تيم ملی بودند را به خدمت بگيرد و ضمن برخورداری از کادر فنی تيم ملی، به عنوان نايب قهرمانی دست يابد.
XS
SM
MD
LG