لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

نامه بیش از ۲۰۰ پزشک ایرانی به اسد در اعتراض به سرکوب‌ها در سوریه


بیش از ۲۰۰ پزشک ایرانی در نامه‌ای سرگشاده به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه انزجار خود را نسبت به کشتار معترضان سوری اعلام کردند.

در این نامه که به امضای شماری از پزشکان اهل سیاست نظیر محمدرضا خاتمی، نایب رئیس پیشین مجلس نیز رسیده، امضاکنندگان رویدادهای سوریه را نشان‌دهنده فاجعه‌ای دانسته‌اند که ریشه در «اعتراض و ناخشنودی مردم سوریه» از حکومت «موروثی» بشار اسد دارد.

این پزشکان ایرانی در ادامه خطاب به بشار اسد نوشته‌اند: «استفاده از تسلیحاتی نظیر توپ و تانک در مقابله با مردم بی‌دفاع و در پاسخ به خواست‌های مشروع و مدنی آنها تنها بدنامی و رسوایی همیشگی برای چنین حکومت‌ها و اداره‌کنندگان آن به ارمغان می‌آورد.»

امضاکنندگان این نامه آنگاه با توجه به سوابق بشار اسد تصریح کرده‌اند: «آنچه مایه حیرت و تاسف فراوان است این واقعیت مشئوم (نامبارک) است که فردی چون شما که تحصیلات خود را در رشته پزشکی به اتمام رسانده‌ است و برای نجات جان انسان‌ها قسم خورده است آمر این وقایع جنایت‌بار باشد.»

در پایان این نامه اعضای جامعه پزشکی ایران با محکوم کردن «کشتار بی‌دفاع مردم سوریه» خطاب به رهبر سوریه نوشته‌اند که «از اقدامات خشونت‌بار و غیر انسانی شما که در آن کشور انجام می‌شود اعلام انزجار می‌نماییم.»

مصطفی معین، قربان بهزادیان‌نژاد، علی تاجرنیا، واعظ مهدوی غلامعلی عکاشه، احمد علی نوربالا، بهروز برومند و ایرج فاضل از جمله دیگر امضا‌کنندگان نامه به بشار اسد رئیس جمهور سوریه هستند.

آنچنانکه که سازمان ملل اعلام کرده است در جریان سرکوب معترضان سوری دست کم ۲۷۰۰ نفر کشته شده‌اند که ۱۰۰ کودک در میان قربانیان بوده است.

از سوی دیگر حکومت بشار اسد می‌گوید در ناآرامی‌های اخیر ۷۰۰ پلیس و نیروی نظامی به دست «تروریست‌ها» کشته شده‌اند.

بشار اسد، همواره هدایت ناآرامی‌ها ماه‌های اخیر در کشورش را به کشورهای خارجی و بیگانگان نسبت داده است

در همین حال خبرگزاری‌ها به نقل از فعالان سوری گزارش داده‌اند تانک‌های سوری روز دوشنبه در محدوده حمص، شهرکی را زیر آتش گرفتند که در پی آن دست کم سه نفر زخمی شده‌اند.

سرکوب خونین معترضان در سوریه با واکنش گسترده جامعه جهانی مواجه شده و انزوای حکومت بشار اسد را در پی داشته است.
XS
SM
MD
LG