لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

بغداد سفیر عربستان را به دخالت در امور داخلی عراق متهم کرد


Iraq -- Iraqi Foreign Minister Ibrahim al-Jaafari speaks to reporters during a news conference in Baghdad, Iraq December 30, 2015.
Iraq -- Iraqi Foreign Minister Ibrahim al-Jaafari speaks to reporters during a news conference in Baghdad, Iraq December 30, 2015.

ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه عراق، سفیر عربستان سعودی در بغداد را به دخالت در امور داخلی عراق متهم کرد و گفت که تحرکات این سفیر، با چارچوب مسئولیت‌هایش منافات دارد.

این در حالی است که با اعلام پیروزی نیروهای عراقی در نبرد فلوجه علیه شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی»‌ درگیری‌ها در داخل این شهر همچنان ادامه دارد. در همین حال نیروهای عراقی مرحله دوم آزاد سازی عملیات موصل را آغاز کردند.

الجعفری: سفیر عربستان در امور داخلی عراق دخالت می‌کند

ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه عراق، در مصاحبه با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفت که تحرکات سفیر عربستان، دخالت آشکار در امور داخلی عراق به شمار می‌رود.

آقای الجعفری افزود: «رفتارهای وی نه تنها در شان وی به عنوان سفیر بلکه در شان وزیر خارجه هم نیست و این رفتارها، خارج از چارچوب مسئولیت‌هایش به عنوان سفیر تلقی می‌شود».

الجعفری با اشاره به سیاست‌های عراق در عدم استفاده از زبان تهدید علیه دیگر کشورها گفت:‌ «ما تمایلی به تهدید به قطع مناسبات نداریم و برای همین به طور رسمی، انزجار عراق را در این خصوص به سفیر سعودی ابلاغ کردیم».

اظهارات ثامر السبهان سفیر عربستان سعودی در بغداد، چند بار در عراق جنجال‌برانگیز شد. او اخیرا درباره جنگ فلوجه در حساب کاربری خود در سایت توییتر نوشته است:‌ «حضور شخصیت‌های تروریست ایرانی در نزدکی فلوجه به وضوح نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند عراقی‌های عرب را در آتش فرقه‌گرایی بسوزانند و تاکیدی بر این مسئله است که می‌خواهند دموگرافی عراق را تغییر دهند».

السبهان همچنین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی السومریه گفت: «نیروهای حشد الشعبی (ائتلاف شبه‌نظامیان شیعه عراقی که از سوی ایران حمایت می‌شوند)، باید جنگ با تندروها را به نیروهای ارتش و امنیتی عراق بسپارند تا جلوی تشدید تنش فرقه‌ای گرفته شود».

در پی این اظهارات، وزارت امور خارجه عراق، سفیر عربستان سعودی، در بغداد را احضار و یادداشت اعتراض‌آمیزی به سخنانش تسلیم او کرد.

پس از آن وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که «بغداد به هیچ سفیری اجازه نمی‌دهد با اظهارات فرقه‌گرایانه خود باعث دامن زدن به اختلاف‌های داخلی در عراق شود».

وزارت امور خارجه عراق، به طور تلویحی، ریاض را متهم به تلاش برای کشاندن اختلاف‌هایش با تهران به داخل عراق کرد و افزود:‌ «بغداد اجازه نمی‌دهد کسی اختلافات خود را با سایر کشورها به عراق منتقل کند».

در بیانیه وزارت امور خارجه عراق که آن را احمد جمال سخنگوی این وزارتخانه قرائت کرد، آمده است:‌ «وزارت امور خارجه تمام اقدام‌های لازم را در این زمینه بر پایه توافقنامه وین برای روابط دو جانه انجام خواهد داد».

پس از این رویدادها، سفیر عربستان سعودی در بغداد، در صفحه توییتر خود نوشت که سفارت‌خانه‌اش در معرض «حملات رسانه‌ای» قرار گرفته است. روزنامه مکه هم مدعی شد که ثامر السهبان، تهدید به «حذف فیزیکی» شده است.

بهمن ماه گذشته و پس از نخستین جنجال‌ها بر سر اظهارات سفیر ریاض در بغداد، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با ابراهیم الجعفری گفته بود که اظهارات السبهان، بازتاب مواضع رسمی سعودی نیست.

دی ماه سال گذشته، سفارتخانه عربستان سعودی در عراق پس از ۲۵ سال بازگشایی شد. در سال ۱۳۹۶ پس از حمله عراق به کویت و اشغال این کشور، عربستان سعودی سفارتخانه خود را در بغداد بست.آن هنگام صدام حسین رئیس جمهوری عراق بود.

نبرد با «حکومت اسلامی»

رسانه‌‌های عراقی از ادامه عملیات نیروهای این کشور برای پاکسازی محله‌های شمال شهر فلوجه از حضور شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» خبر می‌دهند.

به گزارش تلویزیون دولتی عراق، نبردها در محله‌های الجولان، المعلمین و الضباط ادامه دارد. پیشروی نیروهای عراقی به سمت محله‌های شمالی پس از آن آغاز شد که موفق شدند بیمارستان مرکزی فلوجه را از تصرف شبه‌نظامیان خارج کنند.

شبکه خبری الجزیره اعلام کرده است که شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در محله الضباط، نیروهای عراقی را با چهار خودروی بمب‌گذاری شده هدف قرار دادند که طی آن دستکم ۳۰ تن از این نیروها کشته شدند.

در روزهای اخیر و همزمان با ورود نیروهای عراقی به فلوجه، فرار غیرنظامیان از شهر شدت گرفته و هزاران‌ تن خود را به مناطق خارج از شهر رساندند. فعالان شهر فلوجه از ناپدید شدن ده‌ها غیرنظامی خبر می‌دهند که در مناطق تحت تصرف «حکومت اسلامی» بودند. از جمله این ناپدیدشدگان کسانی هستند که هنگام حمله نیروهای عراقی، در زندان‌های «حکومت اسلامی» به سر می‌بردند.

علاوه بر این، آژانس‌های امدادرسان، از کمبود مواد غذایی و بهداشتی لازم برای کمک‌رسانی به آورگان فلوجه سخن می‌گویند.

در همین حال نیروهای عراقی جبهه جدیدی را برای نبرد با شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در شمال استان صلاح الدین و جنوب موصل باز کردند. این اقدام به منظور زمینه‌سازی برای عملیات آزادسازی موصل، بزرگترین شهر تحت تصرف «حکومت اسلامی» در عراق صورت می‌گیرد.

خالد العبیدی وزیر دفاع عراق گفته است که هدف از این عملیات، بیرون راندن شبه‌نظامیان از منطقه قیاره است که در ۶۰ کیلومتری جنوب موصل قرار دارد.

همچنین نبردها در اطراف شهر شرقاط آخرین منطقه تحت تصرف «حکومت اسلامی» در استان صلاح‌الدین شدت گرفته است.

XS
SM
MD
LG