لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

دستکم ۳۵ کشته در انفجارهای مناطق مسیحی‌نشین بغداد


 انفجار بمب در منطقه مسیحی‌نشین بغداد
انفجار بمب در منطقه مسیحی‌نشین بغداد
منابع امنیتی و پزشکی عراق اعلام کردند که چهارشنبه چهارم دی، دستکم ۳۵ نفر در انفجارهایی که مناطق مسیحی‌نشین در بغداد را لرزاند، جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از انفجار‌ها، توسط خودرویی بمب‌گذاری شده در نزدیکی یک کلیسا در محله دوره در جنوب بغداد روی داد که در آن دستکم ۲۴ نفر کشته شدند.

انفجار خودرو هنگامی روی داد که مسیحیان پس از اجرای مراسم مذهبی به مناسبت میلاد حضرت عیسی، در حال خروج از کلسیا بودند و اکثر کشته‌شدگان این حادثه، مسیحی هستند.

لویس ساکو پطر کلیسای کلدانی، بزرگ‌ترین فرقه مسیحی در عراق گفته است که انفجار، فقرایی را هدف قرار داد که در نزدیکی کلیسای محله دوره حضور داشتند.

بیوس قاشا کشیش کلیسای سریانی‌های بغداد، انفجار نزدیکی کلیسای دوره را محکوم کرد و آن را اقدامی «نفرت برانگیز» توصیف کرد.

در دیگر تحولات میدانی، شبکه خبری الجزیره گزارش داده است که سه تن از نیروهای امنیتی در حمله به یک ایست-بازرسی در غرب شهر تکریت کشته شدند.

در جاده جنوبی شهر کوکوک نیز در انفجار سه بمب کنار جاده‌ای، دستکم یک نفر کشته و هفت نفر زخمی شدند.

سال جاری میلادی، عراق شاهد شدت گرفتن خشونت‌های فرقه‌ای بود به گونه‌ای که بر پایه اعلام سازمان ملل متحد، از آغاز سال تا کنون، بیش از ۶۶۵۰ نفر در این کشور کشته شدند.
حدود ۵۵۰ تن از قربانیان تنها در ماه دسامبر جاری، کشته شده‌اند.

انفجارهای روز چهارشنبه با عملیات نظامی ارتش عراق در استان غربی الانبار علیه تشکیلات وابسته به سازمان القاعده همزمان شده است.

استان الانبار در همسایگی مرزهای سوریه قرار دارد. عملیات ارتش، تشکیلات دولت اسلامی عراق و شام را که در عراق و سوریه فعال است، هدف قرار داده است.

برپایه بیانیه‌ای که وزارت دفاع عراق چهارشنبه در سایت خود منتشر کرده است، در این روز ۱۱ تن از کسانی که دولت عراق آنها را تروریست می‌نامد، کشته شدند و مقادیری اسلحه و مهمات مصادره شد.

نوری مالکی نخست وزیر عراق، یکشنبه گذشته، ضرب‌الاجلی یک هفته‌ای برای پایان دادن به حضور نیروهای وابسته به القاعده در استان الانبار اعلام کرده بود.
XS
SM
MD
LG