لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

ظرفیت‌های «خلافت اسلامی» در جذب نیرو در افغانستان و پاکستان


آیا شبه‌نظامیان افراطی گروه «دولت اسلامی» نفوذ خود را به افغانستان و پاکستان توسعه می‌دهند؟ با اعلام وفاداری گروهی از شبه‌نظامیان اسلام‌گرای منطقه به رهبری این گروه، این احتمال بیشتر قوت می‌گیرد.

با بالا گرفتن نگرانی از افزایش نفوذ گروه «دولت اسلامی» در افغانستان، نشانه‌های تمایل گروه‌های اسلامگرای این منطقه برای اعلام وفاداری به این گروه قابل مشاهده است.

یکی از این نشانه‌ها ویدیویی بود که درهفته اخیر به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در افغانستان ارسال شد. این ویدیو سه شبه‌نظامی افغان را نشان می‌دهد که زیر پرچم سیاه گروه «داعش» نشسته‌اند. سخنگوی این گروه سه نفری که به پشتو حرف می‌زند، می‌گوید نماینده سازمان اسلامی «افغانستان بزرگ» است و آماده جنگیدن زیر پرچم «داعش» و خلیفه ابوبکر البغدادی است.

این فرد که هویتش روشن نیست از همه «مجاهدان» در افغانستان، قبایل پشتون در پاکستان، بلوچ‌های پاکستان و ایران می‌خواهد زیر پرچم «دولت اسلامی» متحد شوند.

این سخنگو در موضعگیری‌هایش شعارهای ملی‌گرایانه می‌دهد با این حال بر اتحاد همه مسلمانان در سرزمین تازه خلیفه تاکید می‌کند. او که چهر‌ اش را پوشانده است چندین بار درخواست حمله به «ایالت پنجاب» را تکرار کرده و رهبر طالبان افغانستان را متهم می‌کند که به منافع دولت پاکستان خدمت می‌کند. در همین حال او از گروه «داعش» به عنوان تنها قدرتی که م‌ تواند هموطنانش را آزاد کند تجلیل می‌کند.

یک هفته پیش از ارسال این ویدیو، شخص ناشناس دیگری با گزارشگر دفتر غزنی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی افغانستان تماس گرفت و خود را نماینده گروه «داعش» در افغانستان معرفی کرد.

به نظر می رسد این ویدیو برای تاکید بر ادعای این فرد ارسال شده است، ولی از تعداد و توانایی این گروه اطلاعاتی بدست نمی دهد.

این ویدیو لزوما نمی‌تواند ارتباط مستقیم این افراد با رهبری گروه «دولت اسلامی» را تایید کند. ولی استفاده از پرچم و نشان «داعش» و میزان سرسپردگی او به اين گروه نشان‌دهنده اعتبار گروه «دولت اسلامی» در منطقه و ظرفیت‌های بالقوه برای گسترش نفوذ آن است.

بعضی از سازمان‌های اطلاعاتی معتقدند که «داعش» در افغانستان فعالانه در حال جذب نیرو است.

یک دیپلمات روس در افغانستان در هفته اخیر گفت بعضی از منابع اطلاعاتی او گزارش داده‌اند که «داعش» دفتری در افغانستان باز کرده است. با این حال او نگفت این دفتر در کجا است.

زمیر کابلف نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان، در روز ۲۳ سپتامبر به خبرگزاری اینترفاکس گفت:«می‌دانیم که در حدود صد عضو داعش به اینجا نفوذ کرده‌اند.» او اضافه می‌کند: تا جاییکه من می‌فهمم به نظر داعش همان طالبان و یا حتی القاعده قدیمی هستند. آنها خودشان را به عنوان ایدئولوژی جدید، تهاجمی‌تر و پیشرفته‌تر معرفی می‌کنند.

اگر داعش حوزه نفوذ و فعالیتش را به شرق توسعه دهد یقینا با طالبان که نیروی مسلط در اين منطقه است در رقابت خواهد بود.

یک فرمانده حزب اسلامی که در کنار نیروی‌های طالبان در افغانستان می‌جنگد هفته گذشته به بی بی سی گفت «اطمینان دارد» رهبری اين گروه بزودی با داعش اعلام همبستگی (بیعت) می‌کند.

XS
SM
MD
LG