لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

پیشتازی میانه‌رو‌ها در انتخابات کنگره ملی لیبی


 صندوق‌های رای در بنغازی
صندوق‌های رای در بنغازی
نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات کنگره ملی لیبی که آن را کمیساریای عالی انتخابات این کشور اعلام کرده، پیشتازی ائتلاف ملی میانه‌رو به رهبری محمود جبریل نخست وزیر لیبی در دوره انتقالی را نشان می‌دهد.

شمارش آرا همچنین از شکست سخت شاخه سیاسی گروه اسلامگرای اخوان ‌المسلمین در سراسر لیبی حکایت می‌کند.

نتایج اولیه انتخابات لیبی تا کنون نشان می‌دهد که این کشور، بر خلاف مسیری که مصر و تونس، دو کشور عربی که سال گذشته شاهد انقلاب بودند، پیش می‌رود. در این دو کشور، اسلامگرایان از راه انتخابات به قدرت رسیدند.

انتخابات کنگره ملی لیبی شنبه هفته گذشته برگزار شد. این نخستین انتخابات در لیبی پس از سرنگونی نظام معمر قذافی رهبر پیشین این کشور است. انتظار می‌رود نتایج نهایی انتخابات هفته آینده اعلام شود.

انتخابات کنگره ملی لیبی گامی نخست در مسیر سلسله‌ای از اقداماتی است که به تشکیل دولت انتقالی جدید، تدوین قانون اساسی و برگزاری انتخابات پارلمانی می‌انجامد. این در حالی است که گمانه زنی‌ها در خصوص به قدرت رسیدن احمد جبریل در این کشور، رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شمارش اولیه آرای انتخابات لیبی، نشان از آن دارد که ائتلاف ملی به رهبری جبریل که از ۶۰ گروه معتدل تشکیل شده، پیشتاز قاطع انتخابات است.

این نتایج اما به تنهایی باعث برتری ائتلاف ملی بر کنگره ملی لیبی نمی‌شود. ۸۰ کرسی از ۲۰۰ کرسی کنگره ملی لیبی، به لیست احزاب اختصاص داده شده است. در حالی که بر سر ۱۲۰ کرسی دیگر، نامزدهای مستقل رقابت کردند. بنابراین باید دید نامزدهای مستقل هوادار کدام گروه اکثریت این ۱۲۰ کرسی را در دست خواهند گرفت.

در همین زمینه، ناصر احداش تحلیلگر سیاسی لیبیایی به خبرگزاری فرانسه گفته است که مردم لیبی مشاهده کردند نخست وزیرشان در دوره انقلاب، درهای کشور را به روی جهان گشود در حالی که قذافی همه درهای لیبی را بسته بود.

به نظر می‌رسد حزب اسلامگرای الوطن لیبی به رهبری عبد الحکیم بلحاج از فعالان سابق اسلامگرا که انتظار می‌رفت نتایج در خورد توجهی به دست آورد، در رقابت با ائتلاف ملی شکست خورده است.

انس الفیتوری سخنگوی حزب الوطن گفته است که این حزب باید در عملکرد خود تجدید نظر کند و در ادامه یا باید نوع همپیمان‌های خود را مشخص کند یا اینکه به تنهایی اپوزیسیونی قوی تشکیل دهد.

ائتلاف ملی و حزب عدالت و سازندگی شاخه سیاسی گروه اخوان‌المسلمین هنوز واکنشی رسمی به نتایج اولیه انتخابات اعلام نکردند.

در طرابلس پایتخت لیبی، ائتلاف ملی حدود ۷۴هزار رای را از آن خود ساخت. این در حالی است که حزب عدالت و سازندگی، تنها حدود ۴هزار رای به دست آورده است.

رقبای انتخاباتی اکنون فرصت آن را دارند تا پیش از اعلام نتایج نهایی انتخابات، شکایت‌های خود را به کمیساریای عالی انتخابات اعلام کنند.

جبریل تاکنون از سخن گفتن درباره احتمال دست یابی او به قدرت و رسیدن به پست نخست وزیری، دوری کرده است. او بار‌ها بر ضرورت گفت‌و‌گو میان گروه‌های مختلف لیبی و تشکیل دولتی ائتلافی سخن گفته است.

اما هنوز معلوم نیست که تماس‌های او با گروه‌های اسلامگرا آسان باشد، به ویژه اینکه اسلامگرایان او را متهم کرده‌اند که تلاش کرده برای جذب آرای مردم، چهره‌ای اسلامی از خود نشان دهد.

جبریل پیشتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز گفته بود که او از سن ۱۴ سالگی مسلمان و معتقد است. او لیبرال و سکولار بودن خود را نمی‌پذیرد.
XS
SM
MD
LG