لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

نتانیاهو حماس را مسئول ربودن سه اسرائیلی دانست


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یکشنبه بیست و پنجم خرداد مسئولیت ربودن سه شهروند اسرائیلی در کرانه باختری را بر عهده سازمان حماس دانست ولی گفت، مسئول نهایی این آدم‌ربایی، تشکیلات خودگردانی است.

نتانیاهو با تشکیل نشست اضطراری دولت خود در وزارت دفاع در تل آویو، گفت: «شب گذشته در کنفرانس خبری در باره ماهیت سازمانی که عامل ربودن فرزندان ماست، سخنی نگفتم اما حال به صراحت می‌گویم حماس عامل این آدم‌ربایی است».

نتانیاهو یکشنبه این را نیز گفت که «شریک کردن حماس در دولت فلسطینی، برای آنها عقوبتی سخت دارد».

دولت وفاق ملی فلسطینی، بر اساس آشتی فتح و حماس، از دو هفته پیش کار خود را آغاز کرد. اسرائیل همکاری‌های امنیتی خود با نیروهای تشکیلات خودگردانی را پس از آغاز به کار دولت جدید فلسطینی قطع کرد.

اما رسانه‌های اسرائیلی گزارش می‌دهند که ربودن سه شهروند اسرائیلی موجب شده است که همکاری‌های امنیتی اسرائیل با تشکیلات فلسطینی، از سرگرفته شود.

بنابر گزارش‌ها، نیروهای پلیس فلسطینی تلاش وسیعی را برای یافتن ربوده‌شدگان اسرائیلی در کرانه باختری آغاز کرده‌اند.

سرهنگ عدنان الضمیری، سخنگوی نیروهای امنیتی فلسطینی، شنبه گفت، تشکیلات خودگردانی واقف است که واکنش اسرائیل ممکن است زندگی عامه فلسطینی‌ها را با سختی‌های زیاد روبرو کند.

سرهنگ الضمیری در همین حال گفت، سه اسرائیلی در منطقه تحت سلطه نظامیان اسرائیلی ربوده شده‌اند.

پلیس اسرائیل اسامی سه ربوده شده را اعلام کرد: گیل-عاد ۱۶ ساله، نفتالی فرانکل ۱۶ ساله و ایال یفراخ ۱۹ ساله، که یکی از آنها تابعیت آمریکایی نیز دارد.

این سه محصل کالج مذهبی شامگاه پنجشنبه در جاده کنار شهرک یهودی‌نشین «گوش عتصیون» سوار خودرویی شدند که بر سر راه آنها توقف کرد چرا که اتوبوس عادی را از دست داده بودند. اسرائیل می‌گوید توقف این اتومبیل، عامدانه، و نتیجه برنامه‌ریزی دقیق حماس بوده است.

«گوش عتصیون» بزرگ‌ترین شهرک یهودی‌نشین در نزدیکی بیت‌المقدس و الخلیل است.

رادیوی اسرائیل یکشنبه به نقل ازمقامات از مقامات ارشد اطلاعاتی اعلام کرد که ارتش و نهادهای امنیتی این کشور با وجود جستجوهای گسترده دو شبانه روز اخیر، آگاهی چندانی از ربوده‌شدگان بدست نیآورده‌اند.

تردد فلسطینی‌ها از کرانه باختری به خاک اسرائیل نیز ممنوع شده است.

به گزارش رادیو اسرائیل، دهها نفر از فعالان حماس و جهاد اسلامی فلسطین در کرانه باختری در سه روز گذشته دستگیر شده‌اند.

هشتاد نفر از دستگیرشدگان از اعضای حماس و از جمله حسن یوسف، یکی از بنیانگذاران این جنبش اسلامگرا، و نمایندگان حماس در دوره‌های پیشین مجلس فلسطینی هستند.

امنون ابراموویچ، گزارشگر شبکه دوم تلویزیون اسرائیل نیز گزارش داد که اسرائیل دهها نفر از سارقان شناخته شده خودروها را در میان فلسطینی‌های کرانه باختری دستگیر کرد تا شای از بازجویی از آنها، پی ببرد که چه کسانی یک اتومبیل سرقت شده را برای استفاده از آن در انتقال ربوده‌شدگان خریداری کردند.

اتومبیل یادشده، روز جمعه، درحالی که عامدانه به آتش کشیده شده بود، در نزدیکی الخلیل بدست آمد.

اسرائیل همچنین تمامی ملاقات‌های زندانیان امنیتی فلسطینی را لغو کرده است.

اسرائیل از کارفرمایان در یهودیپ‌نشین‌های کرانه باختری و اطراف بیت‌المقدس نیز خواسته است از پذیرش کارگران فلسطینی کارگاه‌ها و مزارعشان، خودداری کنند.

نظر به سابقه‌ای که اسرائیلی‌ها از دوران طولانی اسارت گیلعاد شلیط، نظامی ربوده شده خود دارند، این احتمال مطرح است که سه اسرائیلی با هدف استفاده در یک معامله تعویض با زندانیان امنیتی فلسطینی ربوده شده‌اند.

حماس که عامل ربودن گیلعاد شلیط، نظامی اسرائیلی بود، پاییز سه سال پیش، پس از پنج سال و چهار ماه اسارت شلیط، وی را در برابر آزادی ۱۰۲۷ زندانی امنیتی فلسطینی، به اسرائیل تحویل داد.

سازمان‌های فلسطینی عضو «مقاومت»، مانند حماس و جهاد اسلامی فلسطین، که همواره از انگیزه خود برای ربودن اسرائیلی‌ها، برای آزاد کردن زندانیان امنیتی فلسطینی، با غرور سخن گفته‌اند، این آدم‌ربایی را نیز مورد تجلیل قرار داده‌اند اما بیانیه رسمی پذیرش مسئولیت صادر نکرده‌اند.

گروهی از فلسطینی‌ها نیز از ربوده شدن سه اسرائیلی خشنود شده و به توزیع شیرینی میان عابران و رانندگان اتومبیل‌ها اقدام کرده و این رخداد را نشانه‌ای از قدرت سازمان‌های فلسطینی، برای آزاد کردن زندانیان امنیتی فلسطینی تعبیر کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG