لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

اسرائیل یک یهودی ارتدوکس را به جاسوسی برای ایران متهم کرد


دستگاه قضایی اسرائیل یک مرد مذهبی یهودی اولترا ارتدوکس را به اتهام «آمادگی داوطلبانه» برای «جاسوسی به سود جمهوری اسلامی ایران» و «تماس با سفارتخانه‌های ایران» به پای میز محاکمه کشانده است.

رسانه‌های اسرائیل پنجشنبه دهم امرداد، اول اوت خبر دادند که این مرد مذهبی از روی «انگیزه ضد صهیونیستی» در تماس با دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران گفته است «حاضر است اسرائیلی‌ها را نیز به قتل برساند».

رسانه‌های اسرائیل نام این مرد ۴۶ ساله را ذکر نکردند اما نوشتند که او عضو فرقه یهودی «نتوره ی کارتا» است اما در همین حال معلوم نیست که آیا او تابعیت اسرائیلی نیز دارد یا شهروند کشور دیگری است.

کیفرخواستی که از سوی دستگاه قضایی اسرائیل علیه این مرد یهودی صادر شده است، مدعی است که او به دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در سفارتخانه ایران در برلین، پایتخت آلمان، گفت «حاضر به جاسوسی علیه اسرائیل و حتی کشتن صهیونیست‌ها است».

این کیفرخواست می‌گوید که پیش از آن، این مرد به چند دفتر نمایندگی و سفارتخانه ایران مراجعه کرده بود.

در کیفرخواست آمده است که سفر این یهودی به برلین که موجب آغاز تماس‌های او با ماموران ایرانی شد، روز شانزدهم ژانویه ۲۰۱۱ آغاز گردید.

بندهای اتهامی می‌گوید که ماموران ایرانی که با این یهودی در برلین ملاقات کردند، از «آمادگی» او برای همکاری اطلاعاتی استقبال کرده و یک ایمیل با رمز ورود دراختیار او قرار دادند تا اطلاعاتی را که از اسرائیل جمع آوری می‌کند، از طریق آن، برای سفارت ایران بفرستد و تماس‌های بعدی خود را نیز از این طریق دنبال کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل بر اساس کیفرخواست، این یهودی به ماموران ایرانی در این دیدار گفت «چرا شما نمی‌توانید از دانشمندان هسته‌ای خود در برابر عاملان حملات که اسرائیلی هستند، مراقبت کنید» و ماموران ایرانی با خشم از او خواستند از تحقیر خودداری کرده و مراقب زبان خود باشد.

این کیفرخواست می‌افزاید که این یهودی دو بار از طریق تلفن‌های عمومی در اسرائیل با سفارت ایران تماس گرفت.

همچنین در این کیفرخواست آمده است که دیپلمات‌های ایرانی به این یهودی گفتند فردی با لقب «حاجی بابا» با او در تماس خواهد بود.

تماس مردم اسرائیل با ایرانیان به عنوان «تماس با عامل خصم» می‌تواند منجر به محاکمه شهروندان اسرائیل شود.

رسانه‌های اسرائیل درهمین حال نوشتند که این یهودی متهم ماه گذشته از سوی تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل شناسایی شد و در بازجویی‌ها گفت که به خاطر پول به این تماس‌ها اقدام کرده بود. اما «شباک» این ادعا را نپذیرفته و او را به دادگاه آورده است.

یهودی متهم از وکالت یک حقوقدان به نام «یائیر نهورایی» برخوردار است. دادگاه اسرائیل در همین حال تاکید کرد که اقدامات این متهم هیچ لطمه‌ای به اسرائیل نزد و لذا بازداشت او جنبه موقت دارد و تا دوشنبه آینده او طبق حکم قاضی در بازداشت خواهد بود مگر اینکه تا آن زمان، دادستانی و شباک دلایل دیگری برای ادامه بازداشت او عنوان کنند.

بسیاری از یهودیان اولترا ارتدوکس دارای فرزندان زیاد بوده و در فقر شدید غوطه‌ور هستند. اما چون اکثراً حاضر به پذیرش تابعیت اسرائیل نیز نیستند نمی‌توانند از خدمات بیمه، امور بهداشتی و عوارض بیکاری بهره‌مند شوند.

بسیاری از اعضای این فرقه به خاطر دیدگاه‌های ضد صهیونیستی از گرفتن گذرنامه و تابعیت اسرائیلی نیز خودداری می‌کنند.

یکی از مقرهای اصلی یهودیان «نتوره ی کارتا»، محله‌های به شدت مذهبی نیویورک است و آنها اکثرا تابعیت آمریکایی دارند.

«نتوره ی کارتا» همان فرقه‌ای از یهودیت اولترا اورتودکس است که شماری از اعضای آن در هشت سال گذشته بارها با محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری ایران در تهران یا در نیویورک دیدار کرده‌اند.

دولت ایران نیز در سال‌های اخیر بارها هیات‌های «نتوره ی کارتا» را به ایران دعوت کرد و آنها را به سفر به برخی از شهرها مانند اصفهان برد.

دست کم یکی از یهودیان ارشد عضو هیات‌هایی که با احمدی‌نژاد دیدار می‌کرد، ربای وایس، در سال‌های گذشته از سوی عواملی در اسرائیل به عنوان خیانتکار به بازجویی پلیس کشانده شد اما معلوم نگردید که آیا وی محاکمه شد یا نه.

«نتوره ی کارتا» دیدگاهی مشابه با عوامل ضد صهیونیستی در حاکمیت ایران دارد و معتقد است که تشکیل کشور اسرائیل، اقدامی ضد یهودی است، اما تفاوت «نتوره ی کارتا» با سیاست‌های ضد صهیونیستی جمهوری اسلامی در این است که این فرقه بر این باور است که کشور اسرائیل تنها باید پس از ظهور «ماشیاح» («مسیح موعود یهودی») برپا شود. اما ایران معتقد است که کشوری به نام اسرائیل، همیشه یک موجودیت غاصب و اشغالگر محسوب می‌شود.

«نتوره ی کارتا» خود دارای شعبه‌های مختلفی است و یهودی متهم به جاسوسی برای ایران عضو شاخه «تورا و ییرا» در چارچوب «نتوره ی کارتا» بوده است.

«تورا و ییرا» شاخه‌ای میانه‌روتر از شاخه‌های افراطی در «نتوره ی کارتا» است.

در سال‌های گذشته شماری از یهودیان ایرانی‌الاصل یا اعراب شهروند اسرائیل به اتهام تلاش برای جاسوسی به سود جمهوری اسلامی ایران، در اسرائیل محاکمه و به دوره‌های مختلف حبس محکوم شدند.
XS
SM
MD
LG