لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

«افزایش» تحرکات حزب‌الله و اسرائیل در بلندی‌های جولان


 بلندی‌های جولان و یک زرهی اسرائیلی
بلندی‌های جولان و یک زرهی اسرائیلی
خبرگزاری رويترز به نقل از منابع بلندپايه ارتش اسرائيل خبرداده است که حزب الله با وجود مشغله‌های زيادی که در ماه‌های گذشته در کمک رسانی به ارتش بشار اسد در سوريه دارد، اما تلاش برای گردآوری اطلاعات نظامی از ارتش اسرائيل را نيز شدت بخشيده است.

نظاميان ارشد اسرائيلی در مصاحبه چهارشنبه نوزدهم تیر با رويتز ارزيابی کرده‌اند که هدف از گسترش عمليات تجسسی حزب‌الله عليه اسرائيل، تقويت اين احتمال است که حزب‌الله و سوريه بخواهند جبهه تازه‌ای عليه اسرائيل در ارتفاعات جولان بگشايند.

بخشی از ارتفاعات جولان در سوريه در جنگ سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائيل در آمد.

سوريه در طول چند دهه با وجود تاکيد بر ستيز خود با اسرائيل و تلاش سياسی برای بازپس‌گيری اين منطقه، آرامش در طول مرزهايش با اسرائيل را رعايت کرده است.

در جنگ داخلی دو سال و نيم گذشته در سوريه نيز بارها ترکش‌های اين بحران به نزديکی مرزهای سوريه و اسرائيل نزديک شده اما شرايط، به عمليات جنگی ميان اسرائيل و سوريه تبدیل نشده است.

منابع نظامی اسرائيلی به رويترز گفته‌اند که نظر به افزايش حضور نيروهای تجسسی حزب‌الله عليه اسرائيل در هفته‌های گذشته در بلندی‌های جولان، اسرائيل نيز استحکامات نظامی در اين بلندی‌ها را شدت بخشيده و بر شمار نيروها و تانک های خود افزوده است.

حسن نصرالله دبير کل حزب‌الله از يکسو دخالت نيروهای تحت فرمان خود در سوريه را به نفع ابقای حکومت بشار اسد تاييد کرده ولی از سوی ديگر به اسرائيل هشدار داد که درصدد حمله به سوريه يا لبنان نباشد.

نصرالله ماه مه امسال گفت خوب است که اسرائيل جديت حزب‌الله را محک نزند.

اما يک منبع نظامی اسرائيلی به رويترز گفته است که از زمان آن سخنان نصرالله در اواسط بهار، اسرائيل نيروهای نظامی بيشتری در ارتفاعات جولان مستقر کرده و «غلبه اطلاعاتی» خوبی نيز بر کارهای حزب‌الله بدست آورده است.

رويترز به نقل از مقامات اسرائيلی يادشده افزوده است که اين کشور در انتظار حملات حزب‌الله برای واکنش نيست بلکه اقدامات پيشگيرانه را انجام می‌دهد و نمی‌خواهد در مرزشمالی خود نيز مانند وضعيت صحرای سينای، در شمال مصر، مورد حمله احتمالی اسلامگرايان افراطی قرار گيرد.

مقامات اسرائيلی به رويترز گفته‌اند هرچند مشروعيت حزب‌الله در دنيای عرب به خاطر مداخلات آن سازمان در سوريه ضربه ديده، ولی اگر حزب‌الله خود را در تنگنا ببيند هنوز از توان «به آتش کشيدن» مرزها با اسرائيل برخوردار است.

درهمين حال، نظاميان اسرائيلی به رويترز گفتند که حزب‌الله ديگر مانند گذشته پرچم‌های اين سازمان و جمهوری اسلامی ايران را در مناطق مرزی جنوب لبنان برافراشته نمی‌کند؛ امری که بنا به ارزيابی اسرائيل، نشان از نگرانی حزب‌الله از تضعيف وجهه اين سازمان است.

از سوی ديگر، به گزارش رويترز، ارتش اسرائيل در راستای آمادگی برای شرايطی که حزب‌الله پس از فارغ شدن از بحران سوريه يا در کنار آن، بتواند بر بخش‌هايی از شمال اسرائيل مسلط شود، يک رزمایش را به تازگی اجرا کرد که در آن سناريويی برای کنترل حزب‌الله بر شهر «صفات» در شمال اسرائيل شبيه‌سازی شد.

ارتش بشار اسد با ياری حزب‌الله ماه گذشته شهرک راهبردی القصير را در سوريه از دست معارضين سوری بيرون آورد و در روزهای گذشته نيز نيروهای حزب‌الله پا به پای نظاميان سوريه در عمليات عقب راندن معارضين در منطقه حلب مشارکت دارند و پيروزی‌هايی نظامی جدی بدست آورده‌اند.

همزمان، نيروهای ارتش آزاد سوريه در دو روز گذشته به خبرگزاری‌های غربی گفته‌اند حمله هوايی هفته پيش به بنادر بزرگ اسلحه در بندر لاذقيه سوريه، به احتمال زياد کار نيروی هوايی اسرائيل بوده است.

بنا براين گزارش‌ها، که اسرائيل در برابر آن سکوت کرده است، محموله‌های موشک‌های روسی «ياخونت» که در آستانه انتقال از سوريه به حزب‌الله لبنان بود، در حمله به انبارهای لاذقيه به آتش کشيده شد.

ژنرال بنی گانتس رئيس ستاد کل ارتش اسرائيل ماه گذشته گفته بود «آتش سوريه عبای حسن نصرالله را نيز گرفته است».

گفته گانتس اشاره‌ای به عواقب دخالت‌های گسترده حزب‌الله لبنان در جنگ داخلی سوريه بود.

روز سه شنبه اين هفته انفجار سهمگينی در منطقه بئر العبد در حومه شيعه‌نشين الضاحيه در جنوب بيروت، ۵۳ زخمی و نيز خسارات زيادی بر جای نهاد.

همه ارزيابی‌ها حاکيست که نيروهای سنی به تلافی مداخلات حزب‌الله در سوريه، به اين انفجار در محدوده امنيتی حزب‌الله لبنان اقدام کرده باشند.

ژنرال يوآو مردخای سخنگوی ارتش اسرائيل چهارشنبه نوزدهم تير در بيانيه‌ای به عربی نوشته بود، با مداخلات حزب الله در لبنان و سرايت کردن بحران سوريه به لبنان، ديگر برهمگان ثابت شده که حزب‌الله نه منجی لبنان، بلکه يک قوای ويرانگر برای لبنان است.

حزب‌الله و اسرائيل در تابستان سال ۲۰۰۶ در عمليات جنگی ۳۳ روزه‌ای درگير شدند، که از پس از آن، هر دو طرف اجماع دارند که توان نظامی حزب‌الله و زرادخانه آن سازمان، با ياری گسترده ايران و سوريه، تقويت شده و دهها هزار راکت جديد حزب‌الله اکنون تمامی اسرائيل را در تيررس خود دارند.
XS
SM
MD
LG