لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۷

نقش‌ اسرائیلی‌های دو تابعیتی در انتخابات آمریکا


پنج هفته مانده به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روزنامه جروزالم پست نوشته است، صدها هزار یهودی دوتابعیتی اسرائیلی- آمریکایی می‌توانند در نتیجه انتخابات اثری تعیین‌کننده داشته باشند.

هر دو کشور آمریکا و اسرائیل حق دوتابعیتی را به رسمیت می‌شناسند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در گزارشی نوشته بود دویست هزار تن دوتابعیتی ساکن اسرائیل در انتخابات آمریکا حق رأی دارند.

اما مارک زِل از حامیان دونالد ترامپ، از نامزدهای ریاست‌جمهوری، شمار دو تابعیتی‌های ساکن اسرائیل با حق رای را بیش از سیصد هزار تن برآورد کرده و گفته است، هر یک رای که به سود ترامپ داده شود، «اهمیت زیادی دارد».

در سال ۲۰۱۲ تنها هشتاد هزار نفر از دو تابعیتی‌های ساکن اسرائیل در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رای دادند.

به‌نوشته جروزالم پست، این بار نیز برخی از دو تابعیتی‌ها گفته‌اند تنها در انتخابات کنگره شرکت می‌کنند اما ارزیابی می‌شود که درصد دو تابعیتی‌هایی که در انتخابات ریاست جمهوری نیز رای بدهند بالاتر از دوره پیشین باشد.

انتخابات آمریکا هجدهم آبان، هشتم نوامبر، برگزار می‌شود و آراء ارسالی آمریکایی‌ها از کشورهای دیگر از چند روز پیش شروع شده است.

سی‌ان‌ان در گزارش اخیر خود این پرسش را مطرح کرده بود که آیا رای دو تابعیتی‌های آمریکایی- اسرائیلی از فاصله پنج هزار مایلی می‌تواند نتیجه را به سود دونالد ترامپ رقم بزند؟

این در حالی است که در میان حدود شش میلیون یهودی آمریکا آنها اکثراً به طور سنتی به دموکرات‌ها رای داده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان، تحقیق سال ۲۰۱۳ نیز نشان داد که هفتاد درصد یهودیان آمریکا جزو رای‌دهندگان حزب دموکرات هستند.

رای سنتی یهودیان آمریکا به دموکرات‌ها در مورد نامزدی هر دو دوره باراک اوباما نیز مصداق داشت و بویژه رای اکثریت یهودیان به او در دوره دوم در حالی بود که آقای اوباما در چهار سال قبل از آن مناسبات سرد و گاه به‌شدت متشنجی با نخست‌وزیر اسرائیل داشت.

کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ از مدتی پیش با تشخیص اهمیت شمار بزرگ رای‌دهندگان دو تابعیتی آمریکایی-اسرائیلی ستادی را در این کشور فعال کرد.

اما کمپین هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها ستاد انتخاباتی در اسرائیل برقرار نکرده است.

به‌نوشته سی‌ان‌ان، ستاد ترامپ به یاد دارد که در سال ۲۰۰۰ جرج بوش تنها با ۵۳۷ عدد رای بیشتر در ایالت فلوریدا رقیب‌اش را شکست داد.

نظرسنجی‌های هفته‌های اخیر در آمریکا، با تفاوتی تا حداکثر پنج درصد، دو نامزد را تقریباً سر به سر نشان می‌دهند.

سر به سر بودن تقریبی دو نامزد در نظرسنجی‌ها، ترامپ را به تلاش برای گرفتن رای دو تابعیتی‌های اسرائیلی- آمریکایی تشویق کرده است.

بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته با حضور در هفتاد و یکمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با کلینتون و ترامپ دیدارهای جداگانه‌ای انجام داد.

نتانیاهو بعد از آن گفت، اسرائیل هیچ دخالتی در انتخابات آمریکا ندارد و هر یک از دو نامزد که وارد کاخ سفید شود، «برای اسرائیل بسیار خوب خواهد بود».

دموکرات‌ها نزدیکی نتانیاهو به میت رامنی رقیب جمهوری‌خواه باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ را گاه به دخالت تلویحی او تعبیر کرده و ابراز ناخشنودی می‌کردند.

بیل کلینتون رئیس جمهوری اسبق و همسر خانم کلینتون در روزهای گذشته برای حضور در مراسم خاکسپاری شیمون پرز سیاستمدار برجسته اسرائیلی به بیت‌المقدس رفته و با مقامات ارشد این کشور گفت‌وگو کرد و با استقبال گرم رسانه‌های اسرائیلی و افکار عمومی این کشور مواجه شد.

آغوش گشاده اسرائیلی‌ها برای آقای کلینتون بسیار گرم‌تر از استقبال رسمی از باراک اوباما بود که او هم در خاکسپاری پرز حضور یافت و سخنرانی کرد.

در این میان، میریام بنیامینی، منجم مشهور اسرائیلی، در پیش‌بینی‌های خود به مناسبت سال نو عبری که از یکشنبه شب آغاز شده به بخش عبری رادیو اسرائیل گفته است که اسرائیل باید خود را برای رئیس جمهور شدن ترامپ آماده کند.

این منجم اسرائیلی که مورد مشورت چهره‌های جهانی هم قرار گرفته، گفته است با وجود همه شواهد در تسلط بهتر هیلاری کلینتون بر امور، اما «ستاره بخت ترامپ» بلندتر است و او اطمینان یافته که ترامپ به کاخ سفید می‌رود.

اما تنها این منجم نیست که چنین سخنی را بیان کرده است؛ روزنامه چپگرای هاآرتص نیز که از منتقدان سرسخت دولت اسرائیل و راستگرایان آمریکاست، در مقاله‌ای نوشته است، ترامپ در بیان مطالب صادق‌تر است زیرا چهره واقعی خود را نشان می‌دهد و برای همین است که بر دل رای‌دهندگان آمریکایی می‌نشیند.

این روزنامه چپگرا نیز نوشته است با وجود همه انتقادهایی که به ترامپ وارد می‌شود، اگر او برنده انتخابات شود نباید متعجب شد.

XS
SM
MD
LG