لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

وزارت خارجه آمریکا حملات مرگبار در تهران را محکوم کرد


حملات هماهنگ «تروریستی» در تهران در روز چهارشنبه، ۱۷ خردادماه، با محکومیت بین‌المللی مواجه شد.

روز چهارشنبه «هِدر ناورت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، حملات انجام‌شده علیه مجلس و آرامگاه روح‌الله خمینی در تهران را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرده که کشورش «حملات تروریستی در تهران را محکوم می‌کند» و به قربانیان، بستگان آنها و مردم ایران تسلیت می‌گوید.

خانم «هِدر ناورت» افزوده است که «کژراهه تروریسم در یک جهان متمدن و صلح‌آمیز جایی ندارد.»

اتحادیه اروپا، روسیه، ترکیه، افغانستان، امارات متحده عربی و فرانسه نیز از جمله‌ کشورهایی بودند که به حملات مهاجمان به مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی واکنش نشان دادند.

فردریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه گفت: امروز دوباره روز بسیار غم‌انگیزی‌ است. اخبار حملات تهران را از نزدیک دنبال می‌کنم و امروز با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در تماس خواهم بود.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در یک کنفرانس خبری به‌ همراه همتای اسپانیایی خود گفت: «تروریست‌ها آرام نمی‌گیرند. و هر روز این امر تایید می‌شود. از جمله حملات تروریستی امروز در ایران که داعش مسئولیت آن را به‌ عهده گرفت.»

در همین زمینه دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، اعلام کرد: مسکو به شدت حملات تروریستی روز چهارشنبه را محکوم می‌کند و خواستار اقدامات هماهنگ در مبارزه با تروریسم است.

کرملین همچنین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ضمن محکوم کردن حملات ترویستی تهران بر عزم روسیه برای مشارکت با ایران در مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

در حمله‌های همزمان به مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی دست‌کم ۱۲ نفر کشته شدند.

مهاجمان که جلیقه‌های انفجاری بر تن داشتند به ساختمان مجلس و محوطه بیرونی آرامگاه آیت‌الله خمینی نفوذ کردند و شروع به تیراندازی کردند.

تیراندازی و درگیری با مهاجمان نزدیک به ۵ ساعت به طول انجامید.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل نیز به یاد قربانیان «حوادث تروریستی» تهران یک دقیقه سکوت اعلام شد.

وزارت خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌‌ای حملات به مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی را به شدت محکوم کرد. وزارت خارجه فرانسه افزود سفارتخانه‌اش در تهران اوضاع را زیر نظر دارد و به خانواده‌های قربانیان نیز تسلیت گفت.

آلمان هم به شدت این حملات را محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان، گفت:‌ «یک بار دیگر جنایتکاران بی‌وجدان بسیاری از مردم بی‌گناه را کشتند».

وی در بیانیه‌ای گفته است:‌ «من به قوی‌ترین شکل ممکن حملات به پارلمان ایران و مرقد رهبر انقلاب (آیت‌الله روح‌الله) خمینی را محکوم می‌کنم».

آقای گابریل افزوده است:‌ «ما در غم مردم ایران شریک هستیم و به خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گوییم. امیدواریم که مجروحان به زودی سلامتی خود را بازیابند».

انور قرقاش وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: «موضع ما درباره تروریسم خیلی روشن است... هر حمله تروریستی در هر کشوری، در هر پایتختی، که مردم بیگناه را هدف بگیرد مورد انزجار امارات است و آن را محکوم می‌کند.»

وزارت خارجه قطر نیز روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای حمله روز چهارشنبه در تهران را تقبیح کرده و آن را محکوم کرد. سریلانکا نیز موضع مشابهی اتخاذ کرده‌ است.

در همین حال، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در پیام‌های جداگانه به رهبر جمهوری اسلامی، رئیس جمهور و رئیس مجلس حملات امروز تهران را محکوم کرد.

آنتونیو تاجانی، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا، در توئیتر خود نوشت من با رئیس مجلس و مردم ایران اعلام همبستگی می‌کنم.

وزارت خارجه ترکیه هم با صدور بیانیه‌ای حملات روز چهارشنبه تهران را اقدامی «شنیع» دانست.

در این بیانیه آمده است: ما از حمله به مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی متاثر شدیم و این حملات شنیع را محکوم می‌کنیم. آروز می‌کنیم خداوند آنهایی که جان خود را از دست دادند قرین رحمت کند و مراتب تسلیت خود را به مردم ایران و به‌ویژه بستگان قربانیان و دولت ایران اعلام می‌داریم و امیدوارم که این زخم هرچه زودتر بهبود یابد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان نیز گفت: «امروز در تماس تلفنی با سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران مقیم کابل، ضمن ابراز غم‌ شریکی و همدردی با ملت و حکومت ایران خاطرنشان ساختيم که مردم و دولت افغانستان در این لحظات دشوار در کنار برادران و خواهران ایرانی خویش قرار دارند.»

XS
SM
MD
LG