لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

وزیر فرهنگ و ارشاد روحانی هم از مجلس کارت زرد گرفت


مجلس شورای اسلامی در پی قانع نشدن نمایندگان از پاسخ علی جنتی، به وزیر فرهنگ و ارشاد حسن روحانی کارت زرد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا، علی جنتی سه‌شنبه ۱۷ دی برای پاسخ به سوال‌های حمید رسایی نماینده اصولگرا، به مجلس رفته بود. اما پس از قانع نشدن رسایی، این موضوع به رای نمایندگان گذاشته شد که نتایج رای‌گیری نشان از قانع نشدن نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر فرهنگ و ارشاد داشت.

در جریان رای‌گیری، از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر، ۱۰۵ نماینده نظر حمید رسایی را تایید کردند. در مقابل ۹۷ نماینده با نظر رسایی مخالفت کردند و ۱۸ نماینده دیگر، رای ممتنع دادند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:17 0:00
لینک مستقیم

بدین ترتیب مجلس از پاسخ‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قانع نشد و به او کارت زرد داد.
موضوع سوال حمید رسایی از علی جنتی «تساهل و تسامح در برابر توهین به مقدسات» و «ترویج اباحه‌گری» است.

رسایی سوال خود را این گونه مطرح کرد: «دلیل تساهل و تسامحی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر توهین به مقدسات از یک طرف و از سوی دیگر ترویج اباحه‌گری در پرداختن به موضوعات محل اختلاف و غیر ضروری در پیش گرفته، چیست؟»

درباره موضوع ترویج اباحه‌گری، حمید رسایی گفت: «شما درباره تکخوانی خانم‌ها می‌گویید نظرات مراجع متفاوت است و از تکخوانی خانم‌ها حمایت می‌کنید اما در جای دیگری که مراجع در مخالفت با آن اتفاق نظر دارند، شما خلاف آن موضع‌گیری می‌کنید.»

اما موضوع تساحل و تسامح در برابر توهین به مقدسات را رسایی مرتبط با نظر وزیر درباره توقیف روزنامه بهار دانست و اظهار داشت: «شما گفتید از توقیف روزنامه [بهار] متاسفم، وقتی پرسیدند آیا روند برخورد یا مطبوعات ادامه می‌یابد؟ پاسخ دادید: خیر. این یعنی صدای پای اباحه‌گری می‌آید.»

علی جنتی در پاسخ به سوال حمید رسایی نماینده تهران گفت: «آقای رسایی در سوال خود این موضوع را مطرح کردند که هر نوع خوانندگی خانم‌ها مفسده‌انگیز است که این نظری قابل احترام است، اما ما معتقدیم برخی موارد مثل‌‌ همان لالایی که در پایان تیتراژ فیلم مختار بود و برای آن هم اسفتسایی هم شد و گفتند که مشکلی ندارند، موارد دیگری هم هست.»

جنتی تاکید کرد: «در این زمینه مراجع مختلف از حضرت امام تا آیت‌الله اراکی در گذشته و سایر مراجع حاضر نظراتی دارند اما آنچه برای ما مهم است نظر مقام معظم رهبری است و برای ما ملاک می‌باشد. اگر نظراتی هم بیان می‌شود بیشتر به اتکا نظری است که ایشان ابراز کرده‌اند و نه چیز دیگری.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مورد بخش دیگری از سوال رسایی مربوط به روزنامه بهار گفت: «مقاله‌ای در روزنامه بهار در آستانه روز عید غدیر منتشر شد که به هیچ وجه این مقاله قابل دفاع نیست چون آنچه در مقاله آمده مخالف مذهب رسمی کشور است.»

روزنامه بهار پس از انتشار مقاله «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» به قلم علی اصغر غروی عضو شورای مرکزی نهضت آزادی توقیف شد.

غروی که خود نیز پس از انتشار این مقاله بازداشت شد، نوشته است که بر اساس سخنان امام اول شیعیان در کتاب نهج البلاغه «خلافت، امری انتصابی از جانب خداوند نیست و جانشین سیاسی رسول خدا باید توسط مردم انتخاب شود.»

جنتی با بیان اینکه مدیر مسئول روزنامه بهار اعلام کرده بود که حاضر است خودش «برای این خطای انجام شده روزنامه را مدتی تعطیل کند»٬ افزود: «پس این موضوع برای برخی اعضای هیات نظارت روشن بود که این کار عامدانه و عالمانه انجام نشده است. بر این اساس دو نظر در هیات نظارت وجود داشت که در ‌‌نهایت منجر به توقیف روزنامه بهار شد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «بنده برای این موضوع اظهار تاسف کردم که نباید به سمت توقیف روزنامه‌ها رفت. چون راه‌های دیگری همچون تذکر شفاهی، کتبی و ارجاع به دادگاه و در ‌‌نهایت توقیف و لغو پروانه وجود دارد. هنر این نیست که بلافاصله روزنامه‌ای را توقیف کنیم بلکه باید تا آنجایی که می‌توان موارد دیگر را اعمال کرد.»

او تاکید کرد: «ما باید تلاش کنیم بهانه‌ای به دست رسانه‌های بیگانه ندهیم که آنها بگویند در ایران دائما روزنامه‌ها توقیف می‌شود و خبری از آزادی مطبوعات نیست.»

جنتی به «تخلفات» صورت گرفته در نشریه ۹ دی که مدیریت آن را حمید رسایی بر عهده دارد اشاره کرد و گفت: «در این روزنامه چهار مورد نشر اکاذیب، هفت مورد سیاه نمایی، یک مورد انتشار مطالبی علیه امنیت ملی و یک مورد توهین به مسئولان نظام با کشیدن کاریکاتور وزیر ارشاد در حالی که دست در دست شیطان دارد، منتشر شده است.»

وی افزود: «طبق قانون این موارد به توقیف روزنامه باید بینجامد اما با این نگرش که باید توقیف کمتری انجام شود، روزنامه ۹دی توقیف نشد.»

جنتی سومین وزیر دولت حسن روحانی رئیس جمهوری، پس از علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی و رضا فرجی‌دانا وزیر علوم است که از مجلس کارت زرد می‌گیرد.

حسن روحانی تاکنون چند بار از حجم سوال‌های مجلس از وزرایش انتقاد کرده است. او سه شنبه در جلسه استاندارن سراسر کشور با بیان اینکه «مجلس تعامل خوبی با دولت داشته است»، گفت: «گرچه سوالات فراوان و احضارهای زیاد ممکن است برخی وزرا را مکدر کرده باشد اما نباید برنجیم و شیوه تعاملیمان را با مجلس از دست بدهیم.»

رئیس جمهوری ایران نهم دی ماه نیست در جلسه مجمع نمایندگان استان گیلان با اشاره به میزان سوال‌های نمایندگان در طول سه‌ماه نخست عمر دولت گفته بود: «سوال حق نمایندگان است، اما چنین حجمی از سوال از وزرا با حجم کاری بالای آن‌ها تناسب ندارد و بعضا برخی از تقاضا‌ها و درخواست‌ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شود. باید نمایندگان محترم وزرا را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند.»
XS
SM
MD
LG