لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

پادشاه اردن یک شخصیت مدافع اصلاحات را به نخست‌وزیری برگزید


دیوان پادشاهی اردن چهارشنبه ۱۹ مهر اعلام کرد که عبدالله دوم پادشاه این کشور عبدالله النسور،از سیاستمداران طرفدار اصلاحات، را مامور تشکیل دولت اردن کرد تا زمینه را برای برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی این کشور فراهم کند.

پادشاه اردن هفته گذشته پارلمان را که عشایر بر آن سیطره داشتند، منحل کرد. این اقدام در حالی صورت گرفت که تنها نیمی از دوره چهار ساله پارلمان گذشته بود. این گونه بود که راه برای برگزاری انتخابات جدید پارلمانی هموار شد. برپایه اصلاحات قانون اساسی اردن که سال گذشته تصویب شد، انتخابات جدید پارلمانی باید طی چهار ماه آینده برگزار شود.

عبدالله النسور که تحصیل‌کرده آمریکا و فرانسه است، جانشین فایز طراونه در سمت نخست‌وزیری می‌شود. النسور سال‌های درازی است که نماینده پارلمان است و تاکنون سمت‌های دولتی بلندپایه‌ای در دولت‌های مختلف برعهده گرفته است.

النسور یکی از بزرگ‌ترین مدافعان اصلاح قانون اساسی بود. برپایه اصلاحات صورت گرفته بخشی از اختیارات پادشاه، به پارلمان واگذار شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی اردن، پادشاه اردن در حکم النسور نوشته است: «برای برگزاری انتخابات زود هنگام دعوت کردیم و چشم به پارلمانی دوخته‌ایم که مفهوم تغییر به سمت دولتی پارلمانی را عملی می‌کند.»

برپایه اصلاحات قانون اساسی که سال گذشته با فشار اعتراض‌های الهام گرفته از انقلاب‌ها در برخی از کشورهای عربی صورت گرفت، دیگر پادشاه نمی‌تواند برگزاری انتخابات را تا آینده‌ای نا‌معلوم عقب بیندازد.

اما فشار‌ها و اعتراض‌ها برای انجام اصلاحات بیشتر ادامه یافت. به ویژه اسلامگرایان اردن که هفته گذشته تظاهراتی گسترده ترتیب داده بودند، خواستار تغییرات بیشتری در ساختار حکومت هستند.

در اثر این فشار‌ها، پادشاه اردن از دولت طراونه خواسته بود لایحه انتخابات که به قشرهای بیشتری از جامعه اجازه نمایندگی می‌دهد را به پارلمانی ارائه دهد. هدف از این اقدام این بود که اسلامگرایان که شرکت در انتخابات در سایه قانون کنونی را نپذیرفته‌اند، انتخابات آینده را تحریم نکنند.

برخی از نمایندگان پارلمان پیشین که به عشایر وابستگی دارند و مخالف جریان‌های اسلامگرا هستند، با هر گونه اصلاحات در قانون انتخابات مخالفت کردند. از این رو قانونی را تصویب کردند که به سود مناطق قبیله نشین با جمعیت اندک است. این مناطق بیشترین استفاده را از نظام حاکم برده‌اند و همچنین بزرگ‌ترین پشتیبانان نظام پادشاهی اردن هستند.

انتظار می‌رود که انتخابات آینده راه را برای انتخاب نخست وزیر از سوی اکثریت پارلمانی هموار کند. مطابق رویه کنونی نخست وزیر را در اردن پاشاه انتخاب می‌کند.
XS
SM
MD
LG