لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

ممانعت از حضور کروبی در مراسم خاکسپاری خواهرش


سایت سحام نیوز گزارش داده است که مقام‌های حکومتی به مهدی کروبی اجازه ندادند که در مراسم خاکسپاری خواهرش حضور یابد.

سحام‌نیوز نزدیک به مهدی کروبی گزارش کرده است که که روز پنجشنبه زینب کروبی، خواهر آقای کروبی، به خاک سپرده شد اما «حکومت» اجازه حضور وی در این مراسم را نداد.

آقای کروبی از بهمن‌ماه سال ۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برد و بر اساس گزارش سحام نیوز، دو خواهر مهدی کروبی در ایام حصر برادرشان درگذشتند.

در حالی که از حصر خانگی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نزدیک به ۵۰۰ روز می‌گذرد اما بنا بر گزارش‌های منتشر شده و گفته‌های نزدیکان آنها، این سه رهبر مخالفان دولت از بسیاری از امکانات عادی نیز محروم هستند.

در همین حال به گزارش وبسایت کلمه، آیت‌الله علیمحمد دستغیب، عضو مجلس خبرگان بار دیگر نسبت به ادامه حبس میرحسین موسوی و مهدی کروبی اعتراض کرد و خواستار بازگشت به قانون اساسی شد.

این عضو منتقد مجلس خبرگان که برای جمعی از دانشجویان سخرانی می‌کرد، با مبرا دانستن میرحسین موسوی و مهدی کروبی از اتهام‌های مقام‌های حکومتی، خطاب به آنها گفت: «صحبت ما در این است که چرا بر طبق قانون اساسی که مورد تصویب خودتان است عمل نمی‌کنید؟ از ابتدا تا بحال بخوانید صحبت‌های جناب آقای مهندس موسوی را ببینید آیا تا به حال توهینی از ایشان نسبت به کسی مشاهده یا شنیده شده است؟ ایشان نه دروغی گفته و نه تهمتی زده است و بدون اثبات جرم باید در حصر باشد.»

این مرجع شیعه تصریح کرد: «بنده بارها متذکر شده‌ام که تا جرم متهمی اثبات نشده نمی‌توان وی را زندانی یا حصر کرد. ابتدا باید متهم را به نزد قاضی و مجتهد عادل آورد و ایشان طبق مستندات خویش تفهیم اتهام کند و متهم هم بر طبق معلوم خویش از خود دفاع نماید و پس از این که اتهام وی ثابت شد حکم وی را اجرا کرد. هیچ خلاف شرع و قانونی از آقایان موسوی و کروبی سر نزده و تمام خلاف شرع‌ها متوجه شما می‌باشد. چون شما بدون محاکمه این دو بزرگوار از تریبون مجلس به نفع خویش استفاده کردید و علیه ایشان در صحن مجلس شعار دادید و خود را هم نماینده مردم می دانید. آیا اسلام اینگونه دستور داده؟ لذا حرف ما این است که آقایان موسوی و کروبی باید نزد فقیه عادل و در انظار همه مردم محاکمه شوند و به ادعای آنها رسیدگی شود تا اگر واقعا گناهکار هستند زندانی یا حصر شوند.»

آقای دستغیب همچنین با انتقاد از شرایط زندانیان سیاسی و به ویژه نرگس محمدی، گفت: «باید فضای نقد در جامعه فراهم باشد و هرکس با هر نوع سلیقه‌ای بتواند حرف خود را بزند و اینطور نباید باشد که اگر کسی انتقاد کرد مثل خانم نرگس محمدی در زندان باشد و در غم و غصه همسر و دو فرزندش باشد؛ مگر ایشان چه گفته است؟ آیا اسلحه به دست گرفته است؟ مردم را تهییج کرده است؟ علیه حکومت اقدامی کرده است؟»

آیت‌آلله دستغیب خطاب به زمامداران جمهوری اسلامی گفت: «شما می خواهید این مملکت ایران به دست قدرت‌های استعماری مثل آمریکا و روسیه و چین و سایر ابرقدرت‌ها نیفتد و مردم آزاد باشند و مملکت را به نیروی خودشان حفظ کنند؛ خوب شما آقایان که فرد صالحی را برای این مملکت نگذاشته‌اید؛ افراد صادق و کارآمد که در زندان‌ها هستند وکسانی روی کار آمدند که بهره ای از مسایل اخلاقی و تجربه اداره کشور را ندارند و هر روز با تصمیمات نادرست خویش فشار بیشتری را به این مردم و این کشور تحمیل می‌کنند.»

گرچه دادگاهی برای مهدی کروبی و میرحسین موسوی تاکنون تشکیل نشده، اما مقام‌های قضایی و اجرایی جمهوری اسلامی، این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری را متهم به برنامه‌ریزی برای اقدام علیه حاکمیت کرده‌اند.

اتهامی که از سوی این میرحسین موسوی و مهدی کروبی رد شده است.
XS
SM
MD
LG