لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۰

وزارت کشور کنیا: عملیات نجات گروگان‌ها تقریبا تمام شده است


وزیر کشور کنیا می‌گوید که عملیات ضدتروریستی علیه گروه افراط‌گرای الشباب که به مرکزی تجاری در نایروبی پایتخت این کشور حمله کرده بودند در حال اتمام است و تقریبا همه گروگان‌ها آزاد شده‌اند.

افرادی که گروه الشباب در سومالی می‌گوید به آن وابسته‌اند، روز شنبه به مرکز خرید «وست‌گیت» در نایروبی، پایتخت کنیا، حمله کردند و دهها تن را به گروگان گرفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جوزف اوله لنکو وزیر داخله کنیا روز دوشنبه یکم مهر به خبرنگاران گفت که «ما فکر می‌کنیم عملیات به زودی خاتمه یابد، همه طبقه‌های ساختمان تحت کنترل است و تروریست‌ها با فرار در حال مخفی شدن در بعضی فروشگاه‌ها هستند، اما دیگر اتاقی برای گریختن وجود ندارد».

وی بدون اینکه رقم مشخصی را عنوان کند، گفت که بیشتر گروگان‌ها آزاد شده‌اند.

مقام‌اهای کنیا گفته‌اند که در جریان درگیری‌ها ۶۲ نفر کشته شده‌اند، اما صلیب سرخ کنیا شمار کشته شدگان را ۶۳ نفر و شمار زخمی‌ها را حدود ۲۰۰ نفر عنوان کرده است.

در این درگیری ۲ نفر از افراد الشباب نیز کشته شده‌اند.

جولیوس کارانگی فرمانده نظامیان کنیا می‌گوید که حمله‌کنندگان به مرکز خرید «وست گیت» دارای ملیت‌های مختلفی، از جمله سومالیایی هستند.

آقای لنکو درباره شایعاتی پیرامون مشارکت چند زن در عملیات تروریستی یاد شده، گفت که هیچ زنی در میان ستیزه‌جویان نبود، تنها برخی از آنها با لباس زنانه وارد مرکز خرید شده بودند.

در میان قربانیان این حمله چندین شهروند خارجی از جمله یک بریتانیایی-استرالیایی، دو زن فرانسوی، دو کانادایی که یکی از آنها دیپلمات بود، دو زن چینی، دو هندی، یک زن هلندی، یک شهروند کره جنوبی و یک نفر از آفریقای جنوبی وجود دارد.

گفته می‌شود که۱۰ الی ۱۵ شبه نظامی الشباب هنوز در مرکز تجاری «وست گیت» هستند.
XS
SM
MD
LG