لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

چرا آیت‌الله‌ خامنه‌ای نگران انتخابات مجلس نهم است؟


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نسبت به تبدیل شدن انتخابات آینده مجلس به یک چالش ضد امنیتی هشدار داده است.

اما آیت‌الله خامنه‌ای چرا از این موضوع نگران است، مخاطب این سخنان او کیست و این سخنان رهبر جمهوری اسلامی چقدر بر کنترل و مدیریت اختلافات درون حاکمیتی در ایران موثر خواهد بود؟

اینها سوالاتی است که علی کشتگر فعال و تحلیلگر سیاسی در پاریس به آن پاسخ می‌دهد.

علی کشتگر: نگرانی ایشان در این است که مردم این بار در انتخابات شرکت نمی‌کنند تا تکلیف شورای نگهبان و تکلیف انتخابات سال ۸۸ که در آن سرقت بزرگ آراء مردم رخ داد، معلوم و مشخص شود.

حتی آقای خاتمی هم به طور علنی برای شرکت در انتخابات شرط گذاشته است. یعنی حتی اصلاح طلبان که معمولا در هر شرایطی علاقه داشتند که در انتخابات شرکت کنند، هم این بار به سمت تحریم گام برداشته‌اند.

به نظر می‌آید که در جامعه ایران با توجه به انتخابات پیش از این، اکثریت قاطع مردم تصمیم به تحریم انتخابات گرفته‌اند.

اما فقط این تحریم نیست که آقای خامنه‌ای را نگران می‌کند، نکته مهم‌تر این است که ممکن است این تحریم، یک تحریم فعال باشد. با توجه به اعتراضات عظیمی که مردم نسبت به حاکمیت دارند و فضای جامعه هم همچنان اعتراضی است، با توجه به آنچه که در منطقه می‌گذرد و چه بسا تا زمان برگزاری انتخابات، بازوهای منطقه‌ای حکومت جمهوری اسلامی، یعنی سوریه و حزب الله هم تکلیفشان معلوم شده باشد.

وضع به شدت برای آقای خامنه‌ای نگران‌کننده و ترساننده است و این امکان وجود دارد که در زمان انتخابات پیش رو باز هم جنبش آزادی خواهی مردم ایران از سر گرفته شود.

آقای کشتگر، مخاطب آقای خامنه‌ای در این صحبت‌ها چه کسانی بوده‌اند؟ اصولگرا‌ها؟ اصلاح طلب‌ها؟ مردم؟ اپوزیسیون؟ یا حتی کشورهای خارجی مخالف جمهوری اسلامی؟

به نظر من مردم که دیگر برای حرف‌های آقای خامنه‌ای چندان اعتباری قائل نیستند.
مخاطب آقای خامنه‌ای نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی هستند که به آن‌ها هشدار می‌دهد که خودشان را برای اعتراضاتی که در حین انتخابات در پیش است، آماده کنند.

و اینکه ممکن است که جامعه دچار یک غلیان و طغیان تازه شود و به همین دلیل هم آقای خامنه‌ای از این اوضاع نگران است.

مخاطبان دیگر هم، نیروهای اصولگرا هستند که‌‌ همان طور که می‌دانید اینها در حال حاضر به پنج بلوک تقسیم شده‌اند.

بلوک جامعه روحانیت مبارز، که آقای مهدوی کنی در راس آن قرار دارد، بلوک جبهه پایداری مربوط به آقای مصباح یزدی، که این دو حاضر نیستند یک لیست واحد برای انتخابات ارائه کنند.

بلوک آقای احمدی‌نژاد و مشایی و طرفداران آنها هم از یک سو و از سوی دیگر آقای لاریجانی و مطهری در مجلس و قالیباف و رضایی از سوی دیگر، و چه بسا در حال حاضر قانون‌های دیگری از قدرت در درون جمهوری اسلامی شکل گرفته باشد که هنوز ما از آن مطلع نباشیم.

چقدر این اظهارات آیت الله خامنه‌ای برای مدیریت اختلافات بین اصولگرا‌ها و نیروهای درون حاکمیت موثر است؟

صحبت‌های آقای خامنه‌ای هیچ تاثیری ندارد. برای اینکه خود آقای خامنه‌ای در برهه‌ای از زمان و در انتخابات ریاست جمهوری آمد و طرف بخشی از اصولگرا‌ها را گرفت.

به نظر من روند طبیعی جامعه به این سمت است که اوضاع هر چه وخیم‌تر شود و سخنان آقای خامنه‌ای به اعتقاد من هیچ تاثیری نمی‌گذارد، چون یک رقابت ایجاد شده است که حتی بعد از دوران حیات آقای خامنه‌ای در درون نیروهای اصولگرا ادامه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG