لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

آیت‌الله خامنه‌ای: از هرگونه رویارویی تصادفی یا حساب‌شده با قدرت‌ها خودداری می‌کنیم


آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه در دیدار از یک پایگاه نیروی دریایی، اظهار داشت ایران از هرگونه درگیری تصادفی یا حساب‌شده با قدرت‌های نظامی اجتناب خواهد کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای، در پایگاه نیروی دریایی ایران در بندرعباس، حضور قوای خارجی در خلیج فارس و دریای عمان را مایه «ناامنی» در منطقه دانست و گفت: «امنيت خليج فارس و دريای عمان با حضور کشورهای منطقه و همکاری آنها تامين می‌شود و بس. منافع دريا مال همه است؛ امکانات اين دريای پر برکت متعلق به اين ملت‌هاست.»

‌‌آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: «از آغاز تشکيل نظام جمهوری اسلامی، ما هرگز هيچ کشوری را، هيچ قدرتی را به رويارویی و جنگ تشويق نکرديم و نخواهيم کرد و تا آنجایی که بتوانيم، از هر گونه رويارویی حساب شده يا تصادفی جلوگيری می‌کنيم ـ اين به جای خود محفوظ است ـ ما يک ملت صلح‌طلبيم.»

وی در عین حال بدون نام بردن از کشور خاصی گفت آنهایی که «با زورگویی‌های معمول» پیشرفت کار خود را تامین می‌کنند «بايد در مقابل خودشان يک ملت مقتدر را حس کنند.»

آیت‌الله خامنه‌ای در حالی تاکید کرده که ایران خواستار رویایی با «هیچ قدرتی» نیست که هم‌‌اکنون ناوگان پنجم دریایی آمریکا در خلیج فارس مستقر است و آمریکا و متحدانش حضوری سنگین در آب‌های منطقه دارند.

با اینکه سابقه حضور ناوگان دریایی آمریکا به روزهای جنگ جهانی دوم برمی‌گردد اما پس از انقلاب و در دوران جنگ ایران و عراق بود که ایران و آمریکا با یکدیگر رویارویی نظامی پیدا کردند.

در سال ۱۹۸۸ و در بحبوحه «جنگ نفکتش‌ها» چند ناو و ناوچه و سکوهای نفتی ایران از سوی نیروی دریایی آمریکا هدف قرار گرفتند.

با این حال پس از آن دو کشور از درگیری مستقیم نظامی پرهیز کرده‌اند اما جنگ لفظی دو کشور همچنان ادامه دارد.

در مناقشه هسته‌ای ایران، مقام‌‌های نظامی و سیاسی آمریکایی همواره گفته‌اند که همه گزینه‌ها را برای توقف این برنامه اتمی مد نظر دارند و مقام‌های کشوری و لشگری ایرانی نیز تهدید کرده‌اند که به هر حمله‌ای پاسخ سنگین خواهند داد.

اسرائیل هم که ایران را خطری برای موجودیت خود می‌داند همواره گفته است همه گزینه‌ها را در مقابل ایران مد نظر دارد.

ایران در سال‌های اخیر رزمایش‌های زیادی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان برگزار کرده و بارها اعلام کرده هرگونه حمله‌ای را می‌تواند با بستن تنگه هرمز پاسخ دهد.

همه اینها در حالی است که کشورهای حوزه خلیج فارس که همگی متحد آمریکا هستند، به ویژه پس از ناآرامی‌های بحرین، روابط پرتنشی با تهران داشته‌اند.

در اسنادی که وب‌سایت ویکی‌لیکس از گزارش‌های دیپلماتیک آمریکا منتشر کرد، شماری از کشورهای منطقه با ابراز نگرانی از برنامه اتمی ایران، خواستار حمله نظامی آمریکا به ایران شده بودند.
XS
SM
MD
LG