لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

انتقاد علی لاریجانی از شاخص‌های اقتصادی پس از انقلاب


علی لاریجانی رئیس مجلس روز دوشنبه در همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی در دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به نقش اقتصاد در ساخت درونی قدرت گفت در یک ارزیابی کلی متوسط نرخ رشد اقتصادی پس از انقلاب سه درصد، نرخ بیکاری ۱۲ درصد و نرخ تورم حدود ۲۰درصد بوده است.

این شاخص‌ها به گفته آقای لاریجانی نشان می‌دهد که ساختار اقتصادی جمهوری اسلامی حتی با ملحوظ کردن دوره جنگ و تحریم هم مشکل دارد. بنابراین این معدل برای کشوری که می‌خواهد جهش داشته باشد رشد جالبی نیست و نمی‌توان گفت ساختار قدرت ملی ما قوی است اما اقتصادمان ناتوان است. چرا که اگر اقتصاد سالم نباشد نمی‌توان به آرمان‌ها دست پیداکرد.

رییس مجلس گفت رشد اقتصادی ایران را باید در مسابقه اقتصادی با دیگر کشور‌ها سنجید. علی لاریجانی از جمله ریشه‌های نارسایی اقتصادی در جمهوری اسلامی را گرایشات سوسیالیستی می‌داند که به گفته او در افکار نشسته و به این باور منجر شده که این روش خوب است و نمی‌توان از آن فرار کرد.

آقای لاریجانی با انتقاد از چگونگی خصوصی‌سازی گفت مقصود از خصوصی‌سازی مردمی شدن واحدهای تولیدی بود اما عملا شرکت‌ها از وزارتخانه‌ای به وزارتخانه دیگری داده شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ترکیه و مقایسه ایران با این کشور گفت نبود شرکت‌های توانمند اقتصادی از جمله اشکال‌های اقتصاد ایران است چون اگر شرکت‌های مهم در کشور به وجود بیاید سرمایه‌داری می‌شود.

رییس مجلس همچنین به جایگاه ایران در اقتصاد عراق اشاره کرد و گفت ایران در عراق نقش مهمی در به وجود آوردن مردم‌سالاری داشت اما سهم اقتصادی بازار عراق نصیب دیگران شد.

بروکراسی سنگین در کشور به گفته رئیس قوه مقننه مشکل دیگر اقتصاد ایران است و دولت‌ها هم تا به حال زیر بار تعدیل بروکراسی نمی‌رود. آقای لاریجانی روز دوشنبه گفت دولت باید کوچک شود. رییس مجلس بدون اشاره به حمایت‌هایی که رهبری و مجلس از رییس جمهوری پیشین محمود احمدی‌نژاد می‌کرد گفت افتخاری برای دولت قبل نبود که ۵۰۰هزار نفر را جذب دستگاه‌های دولتی کرد. این کار اشتباه و خلاف قانون بود.

به گفته رییس مجلس شورای اسلامی درحال حاضرچهارصد هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ‌زده داریم که کار غلطی بود. علت رکود اقتصادی در ایران به گفته علی لاریجانی این است که پول نمی‌تواند به تولید منتقل شود و با وجود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور تولید کنندگان از کمبود اعتبار رنج می‌برند. از سوی دیگر و به گفته آقای لاریجانی وقتی دولت سی هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهی داردبخش خصوصی چگونه می‌تواند راه خود را برود.

رادیو فردا درگفت‌وگویی با کامران دادخواه استاد دانشگاه و کار‌شناس اقتصادی در بوستون از دلیل این انتقادهای صریح آقای لاریجانی از وضعیت اقتصادی پرسیده است:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:03 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG