لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

لاوروف: روسیه قصد دادن پناهندگی به بشار اسد را ندارد


روسیه اخباری را که از نیت مسکو برای دادن پناهندگی سیاسی به بشار اسد حکایت می‌کرد را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که پنجشنبه ۱۵ تیر در کنفرانسی خبری سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: «این اخبار یا تلاشی است برای گمراه کردن کسانی که در تعامل با مسائل سیاسی خارجی جدی هستند یا از سوی کسانی منتشر می‌شود که موضع روسیه را نفهمیده‌اند.»

لاوروف گفت که مساله پناهندگی سیاسی بشار اسد برای نخستین بار در گفت‌و‌گوهای ماه گذشته آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با ولادیمر پوتین در برلین مطرح شد و طرف آلمانی آن را پیشنهاد داد.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد که ما این سخن را به عنوان یک «شوخی» تلقی کردیم و به شوخی هم آنها گفتیم: «چرا خود شما به اسد در آلمان پناهندگی نمی‌دهید اگر می‌خواهد جایی برود.»

او افزود: «بسیار شگفت زده شدم هنگامی که در جریان تماس‌هایم با همکاران خارجی‌ام برای بررسی بحران سوریه دریافتم آن‌ها باور کردند که ما به اسد پناهندگی خواهیم داد و در پی آن همه مشکلات مردم سوریه حل خواهد شد..»

لاوروف یادآور شد که عبدالباسط سیدا رئیس جدید شورای ملی سوریه، هفته آینده برای گفت‌و‌گو با مقام‌های روس، به مسکو خواهد رفت.

شورای ملی سوریه گروهی است که در آن طیف وسیعی از معترضان سوریه عضو هستند.

اسد: همچون شاه ایران نیستم

از سوی دیگر بشار اسد رئیس جمهور سوریه، در سومین بخش از مصاحبه خود با روزنامه جمهوریت ترکیه که پنجشنبه منتشر شد، وضعیت خود را با وضعیت شاه پیشین ایران مقایسه کرد.

او در این باره گفت: «شاه پیشین ایران، مهم‌ترین کشور منطقه را رهبری می‌کرد. او ارتشی نیرومند داشت و همه جهان از او حمایت می‌کرد. اما آیا توانست با مردم خود مقابله کند؟ خیر»
رئیس جمهور سوریه ادامه داد: «اگر من در وضعیت مشابهی بودم، یا به عبارتی اگر مردمم از من پشیتبانی نمی‌کردند، توان مقاومت نداشتم و سرنگون می‌شدم. چگونه توانستم تا الان مقاومت کنم؟»

او تاکید کرد: «هیچ قدرتی توانایی سرکوب یک انقلاب حقیقی مردمی را ندارد. اما ما اکنون در حال مبارزه با گروه‌های تروریستی هستیم نه با مردم. ما می‌جنگیم چون باید از خود و مردم خود حمایت کنیم.»

بنا بر آخرین آمار سازمان ملل متحد، تعداد کشته‌شدگان در سوریه تا کنون از مرز ۱۳هزار نفر گذشته است. بسیاری هم در زندان هستند.

بشار اسد ۴۶ ساله این سخن را که سوری‌ها خواستار کناره گیری او از قدرت هستند، به سخره گرفت و گفت: «به وضعیت نگاه کنید، آمریکا دشمن من است، تمام کشورهای عربی دشمن من هستند، کشورهای منطقه دشمن من هستند، اما من به پشتوانه مردمم همچنان ایستادگی می‌کنم. چرا مردمم که در کنار من ایستاده‌اند را بکشم؟»

او ادامه داد: «همه گمان می‌کردند که من در زمان مشخصی سرنگون خواهم شد. اما همه در حساب‌های خود اشتباه کردند.»

او با تاکید بر اینکه سوریه در معرض حمله بنیادگرایان اسلامگرا قرار دارد که دولت‌های عربی آنها را فرستاده‌اند، اظهار داشت: «توطئه بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی بود که انتظار داشتیم. هدف تکه تکه کردن سوریه یا ایجاد جنگ داخلی در آن است. جنگ علیه تروریسم با قاطعیت ادامه خواهد داشت تا به این بحران پایان دهیم. علیه تروریسم پیروز خواهیم شد.»

عراق: نیروهای القاعده وارد سوریه شده‌اند

در همین حال هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق گفت که اطلاعاتی در خصوص نیروهای القاعده از مرزهای این کشور به منظور انجام عملیات وارد سوریه می‌شوند، در اختیار دارد.

به گزارش خبرگزاری اصوات العراق، زیباری که پنجشنبه در کنفرانسی خبری در بغداد سخن می‌گفت، افزود: «نیروهای امنیتی عراق تاکنون چند عملیات عبور نیروهای مسلح القاعده به خاک سوریه را با شکست مواجه کردند.»

او خاطرنشان کرد: «اطلاعات موثقی داریم مبنی بر اینکه اعضایی در شبکه القاعده از عراق وارد سوریه شده‌اند تا در آنجا دست به عملیات تروریستی بزنند.»

او یادآور شد که عراق شمار نیروهای مستقر در مرز ۶۸۰ کیلومتری‌اش با سوریه را افزایش داده است.

زیباری در ادامه گفت: «پیشتر اکثر انتحاری‌ها و نیروهای شبه نظامی خارجی که عضو القاعده هستند، از سوریه وارد عراق می‌شدند. به همین دلیل راه‌های ارتباطی را می‌شناسند. اما این به این معنی نیست که روند ورود این نیرو‌ها به سوریه، به شکل منظم صورت می‌گیرد.»

او افزود: «این مسئله ما را نگران کرده است. ما نگران آن هستیم که گروه‌های بنیادگرا حضوری نیرومند و پایگاه در کشورهای همسایه داشته باشند.»

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که درگیری میان نیروهای دولتی و مخالفان در مناطق مختلف سوریه ادامه دارد. شدید‌ترین درگیری‌ها از بامداد پنجشنبه در منطقه خان شیخون واقع در استان ادلب بوده است.
XS
SM
MD
LG