لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

افشای «سند» تلاش هکرهای روس برای نفوذ به سامانه‌های رای‌گیری آمریکا


حوزه رای‌گیری در نیوهمشایر تهم فوریه ۲۰۱۶
حوزه رای‌گیری در نیوهمشایر تهم فوریه ۲۰۱۶

برپایه یک «سند» منتشر شده فوق سری آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای)، سازمان اطلاعات ارتش روسیه سال گذشته بارها تلاش کرد تا به سامانه‌های رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نفوذ کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سند که وب‌سایت اینترسپت می‌‌گوید از منبعی ناشناس به‌ دست آورده و متعلق به آژانس امنیت ملی آمریکاست، یک ماه پس از تهیه این سند افشا شده است.

تاکنون یک مظنون در ارتباط با افشای این سند بازداشت شده است.

تقریبا بلافاصله پس از انتشار این سند، دولت ترامپ از بازداشت زنی ۲۵ ساله و آمریکایی به نام «ریلیتی وینر» به اتهام نقض «قانون جاسوسی» خبر داد. این فرد به‌ صورت قراردادی برای ‌ان‌اس‌ای کار می‌کرد.

راد روزنستین، معاون دادستان کل آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده بدون مجوز، امنیت ملت آمریکا را تهدید کرده و اعتماد مردم به دولت را خدشه‌دار می‌کند.

در این سند آمده که عملیات هکرها با «اداره اصلی اطلاعات فدراسیون روسیه» که وابسته به ارتش است، ارتباط تنگانگ داشته است.

این گزارش می‌افزاید هدف این عملیات هکری شرکت‌های خصوصی‌ای بوده که خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای انتخابات ریاست جمهوری ‌آمریکا ارائه می‌کنند.

این عملیات برای ماه‌ها و تا چند روز قبل از برگزاری انتخابات هشتم نوامبر که دونالد ترامپ پیروز آن شناخته شد ادامه داشته است.

آژانس امنیت ملی آمریکا در این سند روشن نکرده است که آیا مداخله هکرها تاثیری در نتیجه انتخابات داشته یا نه.

پیشتر مقام‌های اطلاعاتی آمریکا بارها تاکید کرده بودند که هکرها نتوانسته‌اند در شمارش آرا تاثیری بگذارند.

وب‌سایت خبری اینترسپت مشخص نکرده که چطور به این سند دست یافته، اما تنها پس از یک ساعت از انتشار آن، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، ریلیتی وینر را در ارتباط با درز اطلاعات طبقه‌بندی شده به یک وب‌سایت بازداشت کرده است.

وب‌سایت اینترسپت می‌گوید این سند از سوی فردی ناشناس ارسال شده است.

در این سند آمده است: «اداره اصلی اطلاعات فدراسیون روسیه که هدایت هکرها را در دست دارد... دست به عملیات‌ جاسوسی سایبری علیه یک شرکت آمریکایی در اوت ۲۰۱۶ زد، با هدف به‌ دست آوردن اطلاعات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری.»

مطابق این سند ادعایی هکرها با ای‌میل‌های جعلی بدافزار در رایانه‌های اهداف خود کار می‌گذاشته‌اند و از این طریق توانسته‌اند به نهادهای ایالتی و محلی انتخاباتی آمریکا نفوذ کنند.

XS
SM
MD
LG