لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

وقوع انفجار انتحاری در جنوب بیروت


 انفجار انتحاری روز دوشنبه بیروت
انفجار انتحاری روز دوشنبه بیروت
یک بمب‌گذار انتحاری بعد از ظهر دوشنبه ۱۴ بهمن، یک مینی‌بوس در منطقه «شویفات» در بیروت پایتخت لبنان را منفجر کرد.

بنا بر اعلام سازمان صلیب سرخ و همچنین مروان شربل وزیر کشور لبنان، در این انفجار تنها مهاجم انتحاری کشته شده و دو نفر زخمی شده‌اند. راننده مینی ‌وس وَن و یک زن عابر پیاده، زخمی‌های این انفجار هستند.

این منطقه یکی از ورودی‌های منطقه «ضاحیه» یا‌‌ همان حومه جنوبی بیروت به شمار می‌آید که پایگاه حزب‌الله لبنان است. ساکنان «شویفات» تقریبا از همه مذاهب لبنان هستند.

شبکه الجدید به نقل از شاهدان عینی که با راننده صحبت کرده‌اند، گزارش داده است که مهاجم انتحاری به عنوان مسافر به مقصد «ضاحیه» سوار خودوری ون شد. راننده به برجستگی لباس‌های فردی انتحاری مشکوک شد که در نهایت فرد مذکور، جلیقه انفجاری خود را، منفجر کند.

نبود مسافری دیگر در خودرو و نبود ازدحام در مسیر باعث شده که میزان خسارت‌ها، کم باشد.

در چند ماه گذشته لبنان شاهد چندین انفجار بود که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت. انفجارهای قبلی توسط خودروی‌های بمب‌گذاری شده صورت گرفته و این نخستین بار است که مهاجم انتخاری مجهز به جلیقه انفجاری، به این صورت خود را در لبنان منفجر می‌کند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار انتحاری را بر عهده نگرفته است.

روز شنبه انفجاری انتحاری در منطقه هِرمِل توسط یک خودوی بمب‌گذاری شده روی داد که دستکم ۴ کشته و ۲۸ زخمی برجای گذاشت. منطقه هرمل، در شمال شرقی لبنان و نزدیک مرزهای سوریه قرار دارد. این منطقه شیعه‌نشین است و یکی از پایگاه‌های حزب‌الله بشمار می‌آید. مسئولیت این انفجار را گروه النصره مرتبط با سازمان القاعده بر عهده بود.

النصره در بیانیه‌ای که در این باره صادر کرد، تاکید کرده است که تا زمان حضور نیروهای حزب‌الله در سوریه، عملیات «تلافی‌جویانه» خود را در لبنان، ادامه خواهد داد.

النصره پیش از آن نیز مسئولیت یک انفجار انتحاری در منطقه ضاحیه را بر عهده گرفته بود.
XS
SM
MD
LG