لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

انفجاری مهیب جنوب بیروت را لرزاند


جنوب بیروت در روز پنجشنبه
جنوب بیروت در روز پنجشنبه
انفجاری که شاهدان عینی آن را «شدید» توصیف کرده‌اند، حومه جنوبی بیروت موسوم به «ضاحیه»، پایگاه حزب الله لبنان را لرزاند و ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

با توجه به گستردگی خسارات وارده و به آتش کشیده شدن شماری از ساختمان‌های اطراف محل حادثه، احتمال افزایش شمار قربانیان می‌رود.

خبرگزاری رسمی لبنان شمار کشته ها را ۱۴ نفر و شمار زخمی‌ها را ۲۰۰ نفر اعلام کرده است.

شدت انفجار به حدی بود که شیشه‌های ساختمان‌های اطراف را شکست و آسیب‌هایی به بسیاری از ساختمان‌ها وارد آمد. آتش هم چنین در سه ساختمان محل انفجار شعله‌ور شد که نیروهای آتش نشانی برای خاموش کردن آتش و تخلیه ساکنان محاصره شده در این ساختمان‌ها تلاش می‌کنند.

انفجار در خیابان «الرویس» در نزدیکی «مجتمع سید الشهدا» روی داد. حزب الله لبنان بیشتر برنامه‌های خود را در این مجتمع برگزار می‌کند.

پس از وقوع انفجار، منطقه محل حادثه توسط نیروهای امنیتی و نیروهای وابسته به حزب الله محاصره شد و از رورد خودرو‌ها ممانعت به عمل آمد.

هنوز مشخص نیست خبری دقیق درباره عامل انفجار در دست نیست. اخبار غیر رسمی انفجار را ناشی از یک خودروی بمب گذاری شده عنوان می‌کند اما مقام‌های رسمی هنوز این اخبار را تایید نکرده‌اند.

انفجار پنجشنبه یکی از سلسله نا‌امنی‌هایی است که در ماه‌های اخیر حزب الله لبنان را هدف قرار داده است. ماه گذشته یک خودروی بمب گذاری شده در حومه جنوبی بیروت منفجر شد که دستکم ۵۰ زخمی بر جای گذاشت. پس از آن در خمپاره به‌‌ همان منطقه اصابت کرد. یک کاروان وابسته به حزب الله نیز در نزدیکی مرز سوریه هدف انفجار بمبی کنار جاده‌ای قرار گرفت. یک منبع آگاه در وزارت امنیت داخلی لبنان به رادیو فردا گفته است که گروهی ناشناس به نام «عایشه ام المومنین» مسئولیت انفجار را برعهده گرفته است.

نا‌آرامی‌های اخیر در لبنان در نتیجه بحران سوریه روی می‌دهد. حزب الله لبنان از نیروهای دولتی سوریه در جنگ با مخالفانش پشتیبانی می‌کند.
XS
SM
MD
LG