لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

پارلمان لیبی نخست‌وزیر این کشور را برکنار کرد


علی زیدان نخست‌وزیر برکنار شده لیبی
علی زیدان نخست‌وزیر برکنار شده لیبی
پارلمان لیبی سه‌شنبه ۲۰ اسفند از علی زیدان نخست‌وزیر این کشور سلب اعتماد کرد و عبدالله الثنی وزیر دفاع را به عنوان نخست‌وزیر موقت برگزید.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که الثنی به عنوان نخست‌وزیر موقت لیبی سوگند یاد کرد.

اقدام به برکناری زیدان از سمت نخست‌وزیری لیبی پس از آن صورت گرفت که دولت او نتوانست مانع از خروج یک نفتکش حامل پرچم کره شمالی از بندر نفتی سدره شود. پمپاژ نفت به این نفتکش بدون موافقت دولت لیبی صورت گرفته است.

کنترل بندر سدره و دو بندر نفتی دیگر در شرق لیبی، در دست افرد مسلحی قرار دارد که خواستار سهم بیشتری از درآمدهای نفتی و دادن حاکمیت خودمختار به منطقه شرقی هستند.

محمد عماری زاید از نمایندگان پارلمان لیبی به خبرگزاری فرانسه گفت: «۱۲۴ تن مجموع ۲۰۰ نماینده پارلمان لیبی به سلب اعتماد از زیدان رای مثبت دادند.»

او افزود: «پارلمان، عبدالله الثنی وزیر دفاع در دولت برکنار شده زیدان را مامور کرد، به مدت دو هفته در سمت نخست‌وزیری موقت باشد تا در این مدت، نخست‌وزیر جدید انتخاب شود.»

عماری یادآور شد: «۱۴۵ نماینده در جلسه بعد از ظهر سه شنبه پارلمان شرکت کردند.»

دولت زیدان بارها به شکست در بازگرداندن امنیت به لیبی دو سال پس از سرنگونی نظام سرهنگ قذافی رهبر پیشین این کشور، متهم شده است. این دولت همچنین به خاطر ادامه چند ماهه بحران در شرق لیبی در پی کنترل بندرهای نفتی توسط معترضان، مورد انتقاد قرار گرفته است.

شنبه گذشته پس از آن که نفتکشی با پرچم کره شمالی در بندر سدره لنگر انداخت و معترضان مسلح اقدام به فروش نفت خام بدون اجازه دولت به این نفتکش کردند، انتقادها از دولت زیدان بیشتر شد.

مخالفان زیدان تاکنون چندبار تلاش کردند دولت او را سرنگون کنند اما به دلیل آن که نتوانستند حد نصاب ۱۲۴ رای را برای سلب اعتماد از نخست‌وزیر جلب کنند، در این اقدام شکست خورده بودند.

زیدان که مستقل و نزدیک به لیبرال‌ها است، استعفا را نمی‌پذیرفت. او همواره اسلامگرایان را به کارشکنی در مسیر فعالیت دولت خود با هدف در دست گرفتن قدرت، متهم می‌کرد.

اما درباره نفتکش حامل پرچم کرخ شمالی، ولید الترهونی سخنگوی سازمان حفاظت از حوزه‌های نفتی لیبی به شبکه تلویزیونی نبأ گفت که نیروی دریایی لیبی به سمت نفتکش آتش گشود و آن را در دریا متوقف کرد.

او افزود که این نفتکش آسیب دیده و توان حرکت ندارد.

التروهونی ادامه داد: «نفتکش ابتدا به دلیل بدی آب هوا موفق به فرار از بندر سدره شده بود.»

این مقام لیبیایی گفت که نیروی دریایی لیبی در متوقف کردن نفتکش، یاری رساند.

اما سخنگوی وزارت دفاع ایتالیا، هرگونه حضور کشتی‌های جنگی کشورش را در نزدیکی سواحل لیبی تکذیب کرد.

پیش از آن معترضان مسلح و مسئولانی در شرکت ملی نفت لیبی گفته بودند که نفتکش حامل پرچم کره شمالی، بامداد سه‌شنبه، بندر سدره را ترک کرده و به آب‌های بین‌المللی رسیده است.

پیشتر گروه شبه‌نظامی که بندرهای شرق لیبی را تصرف کرده، هرگونه تلاش نیروهای دولتی برای حمله به یک نفتکش حامل پرچم کره شمالی را که در بندر نفتی سدره لنگر انداخته، به مثابه اعلام جنگ دانسته بود.
XS
SM
MD
LG