لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۵

شیر و خرس در خیابان‌های مشهد چه می‌کردند


بعد از پیدا شدن چند توله شیر، کرکس و میمون و روباه در خیابان‌های تهران در سال گذشته، اینبار نوبت به مشهد رسید و پیدا شدن چند توله شیر و توله خرس در یکی از مناطق مسکونی این شهر.

روز پنجشنبه، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی این شهر، ازجمع‌آوری این حیوانات از خیابان‌های مشهد خبر داد: «تیم اعزامی خبر داد که دو توله خرس مشاهده شده که هر دو را به ایستگاه ‌آوردند تا تحویل محیط زیست داده شود. کمتر از یک ساعت بعد، دوباره به ستاد فرماندهی خبر رسید که بچه شیری در‌‌ همان محل، مشاهده شده است.» به گفته او نیروهای امدادی سه توله شیر را به ایستگاه منتقل کردند اما کمتر از یک ربع بعد یک توله شیر دیگر در خیابان صارمی مشاهده می‌شود که به ایستگاه انتقال پیدا می‌کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:31 0:00
لینک مستقیم


روز جمعه خبرگزاری ایسنا گزارش داد، محسن طیرانی، مدیر فنی نگهداری حیوانات گوشتخوار باغ وحش مشهد از نیاز توله خرس‎‌ها و شیر‌ها به نگهداری در شرایط ویژه سخن گفته و خود را مسئول این مسئله دانسته است؛ پذیرش این مسئولیت یعنی او از این توله‏‎‌ها در باغ منزل خود و در شرایط ویژه نگهداری می‌کرده است.

امیر رهبری، مربی حیوانات سینمایی در
تهران درباره این موضوع می‌گوید: «آن طور که من اطلاع گرفته‌ام، این حیوانات را به خانه برده بودند که درمان کنند. شاید نمی‌توانستند در باغ‌وحش به آنها شیر دهند. بی‌احتیاطی کارگری بوده که به آنها غذا می‌داده و در را باز گذاشته و آنها به خیابان رفته‌اند.»

خبرگزاری ایسنا گزارش داده که توله شیر‌ها حدود یک ماه و توله خرس‌ها بیش از دو ماه سن دارند. امیر رهبری بر بی‌خطر بودن این توله‌ها در این سن‌وسال تاکید دارد و اینکه توله‌خرس‌ها در چند نمایشگاه حضور داشته‌اند و مردم آنها را در آغوش گرفته و با آن‌ها عکس می‌گرفتند.

با این حال، حسین آقامیری، مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان خراسانِ رضوی ارتباط این توله شیر و خرس‌ها را با باغ‌وحش رد کرده و تاکید کرده، زاد و ولدی در باغ وحش انجام نشده و در سازمان هم ثبت نشده است.

او با تاکید بر وجود نداشتن مدرک ثابت‌کننده در مورد تعلق این توله‎‌ها به باغ‌وحش، گفته اگر کسی مدعی می‌شود باید ادعایش را رسماً در دادگاه ثابت کند.

اما امیر رهبری که یک موسسه حیوانات سینمایی در ایران تاسیس کرده و آموزش‌دهنده حیوانات برای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی است، این نوع مراقبت از حیوانات متعلق به باغ‌وحش را تا زمان بی‌خطر بودن آنها برای انسان‌ها طبیعی می‌داند و می‌گوید: «در بخش خصوصی این احتمال وجود دارد که حیوان را به دامپزشکی ببرند، چون دامپزشک گاهی به محل نمی‌آید. اگر حیوان خطرناک‌تر و بزرگ‌تری بود، نه باغ‌وحش اجازه این انتقال را می‌داد و نه شخص مسئول می‌گذاشت آنها‌‌ رها شوند.»

با این حال به گزارش ایسنا، مدیرفنی حیوانات گوشت‌خوار باغ وحش مشهد تاکید کرده هیچ‌کار غیرقانونی انجام نشده و آمار گونه خرسی که در باغ وحش زایمان داشته و این توله خرس‌ها را به دنیا آورده، حدود دو ماه پیش اعلام شده است. او گفته، خودش آمار مرگ و میر و زاد و ولد را هر ماه به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می‌کند.

اصرار یک مسئول به اینکه این حیوانات متعلق به باغ وحش مشهد هستند و انکار مسئول دیگر در این مورد، در حالی‌ است که نگهداری از برخی حیوانات غیراهلی در برخی خانواده‌ها در ایران به گفته برخی فعالان محیط زیست به امر عادی تبدیل شده است.

آذرماه سال گذشته، مدیرکل محیط زیست استان تهران با مشکوک خواندن پیدا شدن سه قلاده شیر در پایتخت گفته بود، قاچاق گربه‌سانان در کشور، افزایش یافته است.

این مقام مسئول در مورد هزینه بالای جریمه در صورت نگهداری از حیوانات وحشی در خانه‌ها سخن هشدار داده و تاکید کرده بود، براساس قانون، نگهداری، حمل‌ونقل و خرید و فروش این دسته از حیوانات بدون مجوز جرم است و فروشنده و خریدار به مرجع قضایی معرفی می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران در گفت‌و گو با خبرگزاری ایلنا، به آمار کشفیات اداره‌ کل محیط زیست استان تهران در نیمه نخست سال ۹۰ اشاره کرده و گفته بود، در این مدت از جمله ۱۸ حلقه مار آبی، دو راس آهو، چهار قلاده روباه، ۴ سمندر لرستانی، ۲۳ سنجاب وحشی و ۴۸ لاک‌پشت برکه‌ای غیربومی از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است.
XS
SM
MD
LG