لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

تعطیلی «۶۵ واحد» تولید چای در شمال ایران


گیلان
گیلان
نایب رئیس سندیکای کارخانجات چای شمال کشور اعلام کرده است که بیش از ۶۵ واحد تولید چای در کشور به سبب سیاست‌گذاری‌های غیر کار‌شناسانه دولت در خرید برگ سبز از چای کاران، تعطیل شده‌اند.

بهزاد سازنده در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفت که از مجموع ۱۸۰ کارخانه چای در شمال کشور، ۶۵ واحد به تعطیلی کشیده شده و ۱۱۵ کارخانه نیز بصورت نیمه فعال با حداقل ظرفیت در حال تولید هستند.

تولید داخلی چای در ایران عموما در استان‌های گیلان و مازندران که دارای ۳۴ هزار هکتار باغ چای هستند انجام می‌شود و ۶۰ هزار خانوار کشاورز در این دو استان به امر تولید چای اشتغال دارند.

ایران سالانه ۱۲۵ هزار تن مصرف چای دارد

نایب رئیس سندیکای کارخانجات چای شمال کشور می‌گوید که در گذشته تولید سالیانه چای کشور بیش از ۶۵ هزار تن بوده است که این رقم به دلیل وجود مشکلات به ۲۰ هزار تن رسیده است و اگر به مشکلات صنعت چای از سوی دولت رسیدگی نشود شاهد نابودی کامل این صنعت در دو سال آینده خواهیم بود.

دولت محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده است که طی سال جاری چای درجه یک با قیمت ۹۰۰ تومان و چای درجه ۲ با قیمت ۵۰۰ تومان از چایکاران خریده خواهد شد. سال گذشته نیز دولت هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۷۰۰ تومان و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه دو ۳۹۰ تومان قیمت‌گذاری کرده بود، اما بر اساس گزارش‌ها، دولت قسمت اعظمی از پول چای خریداری شده را هنوز به چایکاران پرداخت نکرده است.

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود، ۲۷ آبان سال جاری در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس، با اعلام این مطلب که بیش از ۶۲ درصد مطالبات چایکاران همچنان پرداخت‌ نشده و با اشاره به اینکه ۵۳ میلیارد تومان چای توسط دولت از کشاورزان خریداری شده، گفت: تنها ۲۲ میلیارد تومان از این مطالبات پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد باغ‌های چای در گیلان زیر کشت نیست، گفت: کشاورزان به دلیل مشکلات مالی و نداشتن صرفه اقتصادی کشت چای به تغییر کاربری اراضی خود روی آورده‌اند.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، ماه ژوئن سال جاری اعلام کرد که ایران پنجمین کشور بزرگ واردکننده چای در دنیا است. بر اساس این گزارش، ایران سالانه ۷۵ هزار تن چای، به ارزش ۲۸۰ میلیون دلار از خارج وارد می‌کند و واردات چای ایران طی ۲۰ سال گذشته، دو برابر شده است.

از قاچاق چای تا کود کردن چای

نعمت یاورزاده، مدیر اجرایی سندیکای چای شمال، آذرماه سال جاری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده بود که سالانه ۶۰ هزار تن چای به صورت قاچاقی وارد ایران می‌شود. موضوعی که گفته می‌شود، باعث به فروش نرفتن چای تولید داخل در ایران می‌شود.

نظام‌‌الدین برزگری، رئیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز مرداد ماه سال جاری در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که از سال ۱۳۷۲ چای‌‎هایی در ایران تولید شد که هنوز به فروش نرسیده و به هیچ وجه قابلیت استفاده ندارد.

به گفته وی، قرار است ۱۹۱هزار و ۵۰۰ تن چای خرید قدیم موجود در انبار‌ها به کمپوست و سایر محصولات صنعتی تبدیل شود. سایت سازمان چای ایران، اعلام کرده است که طی مراسمی چهار هزار و ۷۰۰ تن چای سنواتی به کود کمپوست تبدیل شد.

همچنین خبرگزاری ایسنا بر پایه داده‌های موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گزارش داده بود که در مواردی چای‌هایی را که ۳۰ سال در انبار‌ها مانده با چای‌های خارجی ترکیب کرده و به مردم فروخته می‌شود.
XS
SM
MD
LG