لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

«ورود خرمای چینی به ایران»


روزنامه‌های تهران امروز، اعتماد، جهان صنعت و رسالت در شماره پنج‌شنبه گزارش‌ها و یادداشت‌هایی از «بازتاب نامه‌نگاری» محمود احمدی‌نژاد و صادق لاریجانی منتشر کرده‌اند. روزنامه اعتماد نوشته است که نامه‌نگاری صادق لاریجانی و احمدی‌نژاد پیامد «بی‌اعتباری قانون» است.

روزنامه اعتماد جزئیات بیشتری از «گزارش تفریغ بودجه سال ۸۹» را منتشر کرده و نوشته است که در این گزارش فهرستی از تخلفات دولت ذکر شده و از جمله اعلام شده که «مبلغ ۱۲ میلیارد و ۲۱۵ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۴۷۱ دلار از مبالغ قابل واریز به حساب ذخیره ارزی از محل درآمدهای نفت‌ خام به حساب ذخیره ارزی واریز نشده» است.

روزنامه جهان صنعت واکنش شماری از نمایندگان به انتشار خبر بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی مجلس شورای اسلامی را مورد توجه قرار داده و از قول سخنگوی هیئت رئیسه مجلس آن را «مزخرف» توصیف کرده و از قول رئیس مجلس نهم نوشته است که «بگوییم حقوق هر وزیر ۱۳ هزار میلیارد تومان است خوب است؟»

روزنامه جام جم در شماره پنج‌شنبه به بررسی «رواج دروغ و دروغگویی» در ایران پرداخته و نوشته است که «دروغ به یک مشکل ملی» تبدیل شده است.

روزنامه تهران امروز در شماره پنج‌شنبه گزارشی منتشر کرده است از «خروج تدریجی ‌کارگران افغان از کشور» و اشاره کرده است که «شرایط اقتصادی کشور به خروج خزنده کارگران خارجی» منجر شده است.

روزنامه جام جم نیز از قول علی‌اصغر موسوی، ﺩﺑﻴﺮ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺧﺮﻣﺎ، از «ﻭﺭﻭﺩ ﺧﺮﻣﺎی ﭼﻴنی ﺑﻪ ﺍﻳﺮﺍﻥ» خبر داده و نوشته است که «ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺩﺍﻣﻪ مشکلات ﻛﻨﻮنی به ﺰﻭﺩی ﻣﺠﺒﻮﺭ می‌ﺷﻮﻳﻢ ﻧﺎﻥ ﺍﻳﺮﺍنی ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﺮﻣﺎی ﭼﻴنی ﺑﺨﻮﺭﻳﻢ».

نامه‌نگاری صادق لاریجانی و احمدی‌نژاد، «پیامد بی‌اعتباری قانون»

روزنامه‌های تهران امروز، اعتماد، جهان صنعت و رسالت در شماره پنج‌شنبه گزارش‌ها و یادداشت‌هایی از «بازتاب نامه‌نگاری» محمود احمدی‌نژاد و صادق لاریجانی منتشر کرده‌اند.

روزنامه تهران امروز در تیتر یک با اشاره به «پاسخ رئیس قوه قضائیه به نامه محمود احمدی‌نژاد» نوشته است که صادق لاریجانی «ظهر روز چهارشنبه در جلسه مسئولان عالی قضایی نامه اخیر رئیس‌جمهور را مصداقی از برداشت و فهم ناصحیح از قانون دانست» و «ساعاتی پس از این اظهارات نیز پاسخ مشروح رئیس قوه قضائیه منتشر شد».

به نوشته این روزنامه، صادق لاریجانی در نامه‌اش خطاب به احمدی‌نژاد نوشته است که «از قرائت‌ها و تفسیرهای شما انگشت به دهان می‌مانم» و با اشاره به این که «از سخنان شما چنین استشمام می‌شود که قصد دارید ولو بدون هماهنگی و اجازه مسئولان ذی‌ربط در قوه قضائیه، به زندان‌ها و برخی دادگاه‌ها سرکشی کنید»، تاکید کرده است که این کار «تعدی از حدود و اختیارات رئیس‌ جمهور و دخالت در کار قوه قضائیه است و اینجانب حسب وظیفه‌ای که بر اساس قانون اساسی دارم و از جمله آن صیانت از استقلال قوه قضائیه و اداره مقتدرانه آن است، قاطعانه از هر گونه حرکت تعدی‌گونه و دخالت نابه‌جا ممانعت خواهم کرد».

تهران امروز یادآوری کرده است که پیش از پاسخ رئیس قوه قضائیه «نامه علنی احمدی‌نژاد با انتقادات گسترده‌ای مواجه شد. فعالان سیاسی، نمایندگان مجلس و طیف بزرگی از کار‌شناسان و فعالان اقتصادی رئیس‌ جمهور را دعوت کردند به جای توجه به موضوعاتی مانند بازدید از اوین به فکر حل مسائل اقتصادی باشد».

کامبیز نوروزی وکیل و حقوقدان طی یادداشت روزنامه اعتماد با عنوان «یک نامه، یک نشانه» این نامه‌ها را مناقشه میان روسای قوای قضائیه و دولت توصیف کرده و نوشته است که «اگر قانون به جای واقعی خود، یعنی مافوق اراده‌های شخصی و گروهی و منافع آنها بازنگردد، مناقشاتی از این دست نه تنها پایان نمی‌گیرد بلکه گسترش و توسعه نیز خواهد یافت».

یادداشت‌نویس روزنامه اعتماد تاکید کرده است که این مناقشات «به موازات خود قانون، به عنوان منبع اصلی نظم را در عمل مستمرا بی‌اعتبار‌تر، بی‌خاصیت‌تر و ناکارآمد‌تر خواهد کرد».

روزنامه جهان صنعت نیز طی یادداشتی با تیتر «نفعی که برای مردم می‌ماند» نوشته است که پس از انتشار نامه‌های رئیس دولت خطاب به رئیس قوه قضائیه «عده‌ای برای رئیس‌ جمهور هورا کشیده و از آن استقبال کردند، برخی هم با تاسف نامه احمدی‌نژاد را توهین به قوه قضاییه و فرار به جلو برای پنهان کردن ناکارآمدی اقتصادی دولت دانستند»، اما «چه آنان که هورا کشیدند، چه آنان که سرزنش کردند و چه کسانی که برای لاریجانی هورا می‌کشند یا اخم می‌کنند همه شب به خانه‌های خود می‌روند و گرانی کالا‌ها و کاهش قدرت خرید خود و سایر هموطنان را مشاهده می‌کنند».

این روزنامه نوشته است که مردم «می‌بینند که چه ساده روابط کشور در جهان کنونی دچار تنش شده و دوستان نزدیک ایران یکی بعد از دیگری از حلقه دوستی خارج شده یا به جرگه دشمنان می‌پیوندند» و حتی حامیان احمدی‌نژاد و صادق لاریجانی «در هر رده از مناصب نظام که باشند سر سفره شام یا در منزل از بستگان و خانواده خود می‌شنوند که مردم چقدر از وضعیت حاضر ناراضی هستند و تمام شعار و موعظه‌های مقامات برای امیدوار ساختن شهروندان ایرانی به آینده‌ای شیرین نتوانسته کارساز باشد».

روزنامه جهان صنعت با طرح این پرسش که «اگر در منازعه‌نامه‌ها یکی از دو رئیس پیروز شود چه مشکلی از مشکلات فعلی جامعه ایرانی حل خواهد شد؟» نوشته است که «بی‌تردید مشکلات فعلی باقی خواهد ماند و مردم به تلخی زندگی را گذران خواهند کرد».

این روزنامه پرسیده است که «آیا مقامات جمهوری اسلامی برای درمان ناکارآمدی، آسیب‌های جامعه و مشکلاتی که شهروندان را آزار می‌دهد نیز با همین حرارت واکنش نشان می‌دهند؟» و البته خودش افزوده است که «اگر چنین است چرا مشکلات به طور فزاینده‌ای رشد کرده است؟»

روزنامه رسالت، روزنامه‌ای که تا چند ماه پیش از روزنامه‌های حامی محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رفت، برای دومین روز پیاپی خود محمود احمدی‌نژاد را آماج اتهامات تازه قرار داده و نوشته است که «برخی نداهای التهاب‌آفرین که هیچ اولویت مشخصی را در کشور پیگیری نمی‌کند به دنبال تنش‌آفرینی هستند».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم با تاکید بر این که «احمدی‌نژاد ۷ سال است به زندان اوین نرفته است» نوشته است که «آیا امروز که مشاور رسانه‌ای‌اش یک بار به اتفاق آرای هیئت منصفه و یک بار با اکثریت آرا محکوم شده است به اسم حقوق ملت می‌تواند قانون را زیر پا بگذارد؟»

روزنامه رسالت همچنین نوشته است که «آیا حقوق ملت جناب جوانفکر است و یا مردمی هستند که در شهر تهران زیر ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند، و با تصمیمات خلق‌الساعه و دفعتی رئیس جمهور در خصوص نرخ ارز و سکه امروز قدرت خریدشان به یک‌سوم کاهش یافته است؟»

این روزنامه به احمدی‌نژاد توصیه کرده است که به جای زندان اوین به خانه‌های مردم سر بزند و «ببیند که در هر خانه یک یا دو جوان تحصیل‌کرده بیکار سر سفره نشسته‌اند؟» و از رئیس دولت پرسیده است که «این بود عدالتی که رئیس جمهور وعده آن را می‌داد؟ این بود بازگشت دولت به مردم؟»

رئیس مجلس: بگوییم حقوق هر وزیر ۱۳ هزار میلیارد تومان است خوب است؟

روزنامه جهان صنعت واکنش شماری از نمایندگان به انتشار خبر بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی مجلس شورای اسلامی را مورد توجه قرار داده و از قول سخنگوی هیئت رئیسه مجلس آن را «مزخرف» توصیف کرده و از قول رئیس مجلس نهم نوشته است که «بگوییم حقوق هر وزیر ۱۳ هزار میلیارد تومان، خوب است؟»

به گزارش این روزنامه، در ابتدای جلسه علنی سوم آبان‌ماه مجلس شورای اسلامی، ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان طی تذکری با اشاره به نطق روز یک‌شنبه حسن کامران نماینده اصفهان و اشاره او به بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی مجلس، خطاب به علی لاریجانی گفت که «شما به عنوان رئیس مجلس اگر واقعا بودجه مجلس این‌قدر است اعلام کنید که کجا هزینه می‌شود تا ملت بدانند که نماینده این قدر پول از مجلس نمی‌گیرد»، چرا که «ما نمایندگان هرجا می‌رویم به ما می‌گویند ۷۰۰ میلیارد تومان مجلس به تو بودجه داده، من بچه‌ام خانه ندارد به ما پول بدهید تا خانه بخریم».

روزنامه جهان صنعت نوشته است که علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز در واکنش به این تذکر با انتقاد از برخی اظهارات مطرح شده درباره بودجه مجلس گفته است که «هنوز مجلس تشکیل نشده بود که آقایی اعلام کرد هر نماینده ۴۵۰ میلیون تومان می‌گیرد»، و افزود «چرا خلاف می‌گویید، همه بودجه عمرانی و جاری مجلس را به تعداد نماینده تقسیم کردید اما پرسنل مجلس را حساب نکردید؟ هزینه‌های عمرانی مجلس را حساب نکردید؟ چرا برای مردم ذهنیت اشتباه ایجاد می‌کنید؟»

به نوشته این روزنامه، علی لاریجانی گفت که «اگر این‌گونه باشد پس با توجه به بودجه ۱۵۰ هزار میلیاردی دولت، هر وزیری ۱۳ هزار میلیارد تومان حقوق دارد»، اما «این روش بی‌اخلاقی باعث این حرف‌ها شده است».

روزنامه جهان صنعت همچنین گزارش داده است که عبدالرضا مصری، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس نهم، نیز در واکنش به انتشار خبر بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی مجلس گفت که «چرا باید برخی حرف مزخرف بزنند تا شان مجلس لطمه بخورد، یکی به مجلس توهین می‌کند، دیگری شان قوه قضاییه را زیر سوال می‌برد و یکی هم به ساختارهای نظام هجمه می‌کند».

این نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی که در دولت پیشین احمدی‌نژاد وزیر رفاه و تامین اجتماعی بود گفت که «برخی برای پیروزی در انتخابات آینده به بیان سخنانی خلاف واقع می‌پردازند. از دنیا بگذریم، آیا قیامتی نیست؟ هر کس هر مزخرفی می‌خواهد می‌گوید» و «یکصد نماینده مجلس با بنده تماس گرفتند و در خصوص ماشینی که در رسانه‌ها درباره آن سخن گفته شده است از بنده پرسیدند که این ماشین کجاست؟»

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به این که «یک وزیر حداقل دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه صرف دو شیفت راننده خود می‌کند، اما چنین شرایطی برای نمایندگان مجلس نیست»، همچنین گفت که «برخی به دلیل ایجاد یک فضای موافق برای انتخابات، ‌کل حیثیت مجلس را با دروغ و افترا زیر سوال می‌برند در حالی که این عناوین چیزی نیست که هر جا قابل بیان باشد».

دروغ به «یک مشکل ملی تبدیل شده است»

روزنامه جام جم در شماره پنج‌شنبه به بررسی «رواج دروغ و دروغگویی» در ایران پرداخته و نوشته است که «دروغ به یک مشکل ملی» تبدیل شده است.

این روزنامه با اشاره به این که وقتی «مرزهای دروغ و شایعه از حیطه شخص، خانواده و حتی شهر‌ها عبور می‌کند» به یک «مشکل ملی» تبدیل می‌شود، نوشته است که «کشور ما نیز از دروغ به عنوان آسیب اجتماعی مصون نمانده است و اگر بخواهیم واقع‌بینانه به روابط اجتماعی بین ایرانیان نگاه کنیم این رفتار ناپسند در حال تبدیل شدن به یک رفتار همه‌گیر است، رفتاری که می‌تواند مانعی جدی در مسیر توسعه اجتماعی و اقتصادی هر کشوری باشد».

حمید جعفرنژاد، کار‌شناس علوم اجتماعی، به روزنامه جام جم گفته است که «نظام اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی جوامع موجب می‌شود گاهی دروغگویی از بالای هرم جامعه، مدیران، به سطوح پایین هرم جامعه، شهروندان، سرایت پیدا کند»، اما «اصلا به این معنی نیست که خانواده‌ها، نقشی در دروغگویی اعضای جامعه ندارند».

روزنامه جام جم همچنین نوشته است که «عادی‌شدن دروغ در جامعه، ‌ناشی از آن است که مردم هنوز دروغگویی را یک حرکت غیراخلاقی بزرگ نمی‌دانند» و «حسگرهای جامعه نسبت به مسئله دروغ، کارایی‌اش را از دست داده است و دروغگویی به امری بدیهی و معمولی در معادلات روزمره تبدیل شده است».

این روزنامه از قول حمید جعفرنژاد نوشته است که «جامعه ما، سیستم تنبیه درستی برای دروغ ندارد» و حتی «در بسیاری از موارد، ‌نه ‌تنها دروغگویان جامعه را تنبیه نمی‌کنیم، بلکه به طور غیرمستقیم به آنها پاداش هم می‌دهیم».
XS
SM
MD
LG