لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۳

«عکاسی از جام جهانی زنان رویای مریم بود»


مریم مجد
مریم مجد
روز سی و یکم خرداد خبر‌ها حاکی از بازداشت مریم مجد، عکاس مطبوعات ایران بود. گزارش‌ها حاکی از آن بود که این عکاس خبری، پیش از سفر به آلمان بازداشت شده است.

مریم مجد، عکاس - خبرنگار تخصصی ورزش زنان است که سابقه همکاری با مجله زنان، خبرگزاری ایسنا و روزنامه ورزشی تماشا دارد.

خبر بازداشت مریم مجد را پترا لندرز عضو سابق تیم فوتبال زنان آلمان اعلام کرد. خانم لندرز در گفت‌و‌گویی با رادیو فردا، می‌گوید که چگونه از بازداشت مریم مجد مطلع شده است.

پترا لندرز: من برای استقبال از مریم به فرودگاه رفتم. وقتی پرواز به آلمان رسید و مسافران ایرانی همه به بیرون آمدند، من هنوز منتظر بودم. گفتند که چند ایرانی هنوز بیرون نیامده‌اند و بازرسی مدارک دارند. من هم فکر کردم حتما مریم هم درمیان آنهاست. من یکساعت و نیم ِ دیگه صبر کردم و باز هم خبری نشد و ماموران فرودگاه گفتند دیگه کسی نمانده از اون پرواز. من شوکه شده بودم، به مریم زنگ زدم، موبایلش خاموش بود. راهی پیدا کردم که ببینم آیا اصلا مریم سوار این هواپیما شده یا نه، که فهمیدم اصلا در لیست مسافران اسمش نبوده...

می‌شود توضیح بدهید که چرا اصلا مریم قرار بود به آلمان بیاد؟

من امسال به ایران رفتم که دوستانم را ببینم و مریم را اولین بار آنجا دیدم. به من گفت که عکاس ورزش زنانه و خب این برای من خیلی جالب بود. با هم عکس‌هایش دیدیم. و یک ایده خوب به ذهن من رسید که چون قرار است جام جهانی فوتبال زنان در آلمان برگزار بشود، مریم روی یک کتاب با من همکاری کند و عکس بگیرد. کسی طراح پروژه باشد ... خلاصه به نظر خیلی پروژهٔ خوبی بود. در نتیجه من تلاش کردم تا برای آمدن مریم، از فیفا مجوز بگیرم، و این دلیل اومدن مریم به آلمان بود.

آیا شما خبری از مریم به دستتان رسیده؟ با کسی در ایران در ارتباط هستید؟

دوستان مریم خبر دادند که او بازداشت شده است. آنطوری که همین دوستانش به من خبر دادند، مریم اجازه پیدا کرده چهارشنبه شب به خانواده‌اش زنگ بزند و بگوید که بازداشت شده است. من متاسفانه ارتباط مستقیم با خانوادهٔ مریم ندارم. خیلی از دوستان مریم برای خبررسانی درباره‌اش تلاش می‌کنند و به نظرم این خیلی حرکت خوبی است.

می‌توانید تصور کنید که چرا مریم باید پیش از سفر به آلمان بازداشت ‌می‌شد؟

نه واقعا. من راجع به ایران خیلی نمی‌دانم. من وقتی به ایران سفر کردم همه چیز خیلی خوب بود. همهٔ آدم‌ها مهربان بودند. اما بعد از بازداشت مریم من واقعا شوکه شدم. مثل یک اتفاق سورئال است. من نمی‌خواهم به چیزی فکر کنم که از آن اطلاع ندارم ولی شاید هم چون مریم مدافع برابری حقوق زنان بوده بازداشت شده یا اینکه چون می‌خواسته از جام جهانی زنان عکس بگیرد...

آیا شما یا فیفا به هرحال به عنوان دعوت کننده، برنامه‌ای دارید برای اعتراض به این بازداشت؟

بله. خب الان که دیگه مطمئن شدیم که مریم بازداشت شده، می‌توانیم درباره‌اش خبررسانی کنیم. من فردا مصاحبه رادیویی دارم و می خواهیم خبر را در تلویزیون هم منعکس کنیم. در کلن هم دوستان ایرانی مریم اعتراضی رو تدارک دیدند. می‌خواهیم حداقل در آلمان این خبر انعکاس گسترده داشته باشد و بگوییم که ما پیگیر وضعیت مریم هستیم و می‌خواهیم به او کمک کنیم... آرزو می‌کنم مریم هر چه زود‌تر آزاد شود.. این پروژه مثل یک رویا بود برای مریم که بیاید از جام جهانی زنان عکاسی کند... من واقعا امیدوارم که هنوز بتواند به آلمان بیاد.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG