لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

مالکی: ترکیه دشمن است


نوری مالکی نخست وزیر عراق، ترکیه را «کشور دشمن» توصیف کرد که دارای اهدافی مذهبی در منطقه است.

این سخنان مالکی تازه‌ترین پرده از جنگ لفظی میان مقام‌های دو کشور عراق و ترکیه است.

سخنان نخست وزیر عراق در پاسخ به سخنان پیشین رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه ایراد شده که مالکی را به شعله‌ور کردن آتش تنش‌های طایفه‌ای میان شیعیان، سنی‌ها و کرد‌ها در عراق با «سیاست‌های خودخواهانه» متهم کرده است.

مالکی در سخنانی که بر روی سایت اینترنتی خود منتشر کرده، سخنان اردوغان را دخالتی آشکار در مسائل داخلی عراق دانسته است.

او ادامه داده است که سخنان اردوغان باعث تنش طایفه‌ای در منطقه می‌شود و ادامه این سیاست‌ها به منافع ترکیه در منطقه آسیب رسانده و آن را به «کشور دشمن» برای همه تبدیل می‌کند.

در همین حال خبرگزاری سومریه عراق گزارش داد که مقامات عراقی یک جنگنده ترکیه‌ای را که وارد حریم هوایی این کشور شده بود، مجبور به فرود در موصل کردند.

اما خبرگزاری اصوات العراق به نقل از رئیس فرودگاه موصل این خبر را تکذیب کرد. رئیس فرودگاه موصل گفته‌است که این هواپیمای نظامی ترکیه ویژه نقل و انتقال دیپلمات‌ها و محافظان کنسولگری ترکیه است و فرودش در فرودگاه موصل به طور طبیعی صورت گرفته است.

تنش‌ها در عراق پس از آن شعله‌ور شد که دسامبر گذشته مالکی سعی کرد صالح المطلق معاون سنی‌مذهب خود را پس از انتقادهای او برکنار کند.

صدور حکم بازداشت طارق الهاشمی معاون سنی مذهب رئیس جمهور عراق به اتهام رهبری جوخه‌های مرگ، به این تنش‌ها اوج بخشید.

سخنان اردوغان درباره مالکی پس از دیدار او با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق ایراد شده است. او تاکید کرد که در صورت آغاز جنگ طایفه‌ای در عراق، ترکیه ساکت نخواهد نشست.

تنش میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان، بر سر منطقه نفت‌خیز کرکوک است. کرد‌ها این منطقه را بخشی از اقلیم کردستان می‌دانند. در هفته‌های اخیر تنش‌ها میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان افزایش یافته است. اقلیم کردستان صادرات نفت خود را به دلیل پرداخت نشدن سهمش از درآمد نفت، متوقف کرده است.

از سوی دیگر، ایاد علاوی رئیس فراکسیون العراقیه پارلمان عراق، گفت در صورتی که مالکی نخواهد در نشستی که برای آشتی میان جریان‌های سیاسی عراقی در اربیل برگزار می‌شود شرکت کند یا در مسیر دست‌یابی به توافق سنگ‌اندازی کند، العراقیه و کرد‌ها، از دولت او سلب اعتماد خواهند کرد.

او که با سایت الجزیره مصاحبه کرده، جمهوری اسلامی ایران را متهم به تلاش برای ترور خود کرد.

علاوی در این باره گفت که رهبران سه کشور عربی و شماری از سیاستمداران عراقی در ماه‌های اخیر، نسبت به وجود توطئه‌ای ایرانی برای ترور او هشدار داده‌اند.

او نوری مالکی نخست وزیر عراق را متهم کرد که در برابر این هشدار‌ها و تهدید‌ها بی‌تفاوت است.

این سیاستمدار عراقی جمهوری اسلامی ایران را بزرگ‌ترین برنده خروج نیروهای آمریکایی از عراق دانست. او گفت که ایران پس از خروج نیروهای آمریکایی به شدت در عراق نفوذ کرده است.
XS
SM
MD
LG