لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

حکم اعدام سعید ملک‌پور از اعدام به حبس ابد کاهش یافت


حکم اعدام سعید ملک‌پور طراح وب سایت‌های اینترنتی که در دیوان عالی کشور تایید شده بود، نقض و به حبس ابد کاهش یافت.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع سعید ملک‌پور، در این باره به خبرگزاری ایسنا گفته است: «حکم اعدام سعید ملک‌پور در دیوان عالی کشور تایید شده بود ولی او توبه و ابراز ندامت کرد و به همین دلیل با تقلیل مجازات او از اعدام به حبس ابد موافقت شد.»

به گفته آقای علیزاده طباطبایی «سعید ملک‌پور مستحق اعدام نبود و ما در پی این هستیم که مجازات او را به ۱۵سال حبس کاهش دهیم.»

سعید ملک‌پور از متهمان پرونده موسوم به «مضلین ۲» مربوط به جرائم رایانه‌ای است که در سال ۱۳۸۷ بازداشت و تاکنون در زندان به سر می‌برد؛ او پس از دستگیری، از سوی ارتش سایبری جمهوری اسلامی ایران، به مدیریت سایت‌های «غیراخلاقی» فارسی زبان فارسی متهم شد. تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور، ارتباط با گروه‌های معاند نظام و فساد فی‌الارض از دیگر اتهاماتی بود که برای سعید ملک‌پور در نظر گرفته شد.

قاضی مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، برای نخستین باز سعید ملک‌پور را به اعدام و هفت سال و نیم زندان محکوم کرد. این حکم به تایید دادگاه تجدید نظر رسید. اما در خرداد ماه سال ۹۰ حکم اعدام این زندانی در دیوان عالی کشور نقض شده بود.

سرانجام روابط عمومی دیوان عالی کشور ۹ بهمن ۹۰ اعلام کرد که با رفع نقص پرونده سعید ملک‌پور توسط دادگاه انقلاب و ارسال مجدد آن به دیوان عالی، حکم اعدام او تایید شد.

سعید ملک‌پور یک بار در دوره بازداشت در اعترافاتی تلویزیونی که از طریق سایت گرداب و خبرگزاری فارس نیز نیز منتشر شد گفت که در کانادا و با حمایت یک شرکت آمریکایی اقدام به تاسیس تعدادی سایت «غیراخلاقی» فارسی کرده است.

پس از آن در اسفند ماه سال ۱۳۸۸ نامه‌ای از سعید ملک‌پور منتشر شد. او در این نامه نوشته بود که بدون مشاهده حکم و کارت شناسایی در میدان ونک به زور بازداشت شده است و بعد از آن بلافاصله مورد شکنجه و آزار جسمی قرار گرفته است و همچنین در‌‌ همان روز اول وادار شده که اوراقی را بدون خواندن امضا کند.

ملک‌پور می‌گوید در صورت بررسی پرونده توسط کار‌شناس کامپیو‌تر و اینترنت می‌تواند بی‌گناهی خود را ثابت کند. او می‌گوید طبق عرف برنامه نویسی، اسم و مشخصات کامل خود را در فایل یکی از برنامه‌هایی که نوشته، وارد کرده و این برنامه بدون اطلاع او در یک سایت «مستهجن» استفاده شده است. او می‌افزاید چون تنها او اسم حقیقی‌اش قابل شناسایی بوده به اتهام راه‌اندازی و مدیریت سایت دستگیر شده است.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضایی در نشست خبری ۱۳ آذر ماه سال ۱۳۹۱ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا متوقف شدن اجرای حکم «سعید ملک‌پور» به دلیل توبه صحت دارد یا خیر، گفت: در پاسخ به سوال شما می‌توانم بگویم که حکم هنوز اجرا نشده است.
XS
SM
MD
LG