لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

جو مریخ چگونه ناپدید شد


دانشمندان توانسته‌اند شواهدی را برای چگونگی تغییر جو مریخ پیدا کنند. سیاره‌ای که احتمالا زمانی همانند زمین برای حیات مناسب بود اما هم‌اکنون به محلی خشک تبدیل شده است.

طبق گزارش «ساینس الرت» محققان ناسا اعلام کرده‌اند مریخ که زمانی دارای جو بوده است در روزهای نخستین تشکیل منظومه شمسی به وسیله بادهای خورشیدی دچار دگرگونی شده و تبدیل به سیاره‌ای خشک شده است.

بادهای خورشیدی با سرعت حدود یک میلیون مایل در ساعت (تقریبا ۱.۶ میلیون کیلومتر درساعت) از خورشید جدا می‌شوند. اما خوشبختانه زمین بوسیله میدان مغناطیسی‌اش در مقابل این بادها مصون می‌ماند.

اگرچه مریخ هم دارای میدان مغناطیسی بوده، اما میلیاردها سال پیش در اثر سرد شدن آن را از دست داد و باعث شد یون‌های موجود در اتمسفرش تا حدود زیادی از آن جدا شوند.

دانشمندان به کمک کاوشگر ماون که از سال ۲۰۱۴ در مدار مریخ قرار دارد دلیل این امر را فهمیدند. (ماون مخفف Mars Atmosphere and Volatile Evolutionاست.) این کاوشگر برای رسیدن به مریخ بیش از۱۰ ماه در فضا سفر کرده است. ماون به عنوان دهمین کاوشگر ناسا در مریخ، اقدام به بررسی اتمسفر این سیاره کرده است.

سال گذشته نتایج این تحقیق تاثیر مستقیم یک توفان خورشیدی را بر اتمسفر مریخ نشان داد؛ برپایه این مشاهدات بادهای خورشیدی گازهای قسمت فوقانی جو مریخ را انرژی داده و آنها را در فضا- احتمالا خارج از منظومه شمسی - رها می‌کنند.

اندازه‌گیری‌ها همچنین اطلاعاتی در مورد گازهایی شامل اکسیژن، هیدروژن، و دی اکسید کربن که از اتمسفر مریخ خارج می‌شوند به‌دست داده است. همه این گازها برای حیات ضروری هستند.

تا آنجایی که می‌دانیم مریخ زمانی احتمالا محلی مناسب برای حیات بوده است. محققان ناسا بر این عقیده‌اند که حدود ۴.۳میلیارد سال قبل اقیانوس‌هایی عمیق با حجم آب بیش از اقیانوس منجمد شمالی روی مریخ وجود داشته‌اند.

به گزارش رویترز بروس جکاسکی سرپرست تیم تحقیق، از دانشگاه کلرادو در این باره می‌گوید: «تنها سئوالی که ما واقعا به دنبال پاسخی برای آن هستیم این است که آیا آب و هوای مریخ ... در اثر خارج شدن گازها یا فرآیندهای دیگر تغییر کرده است؟ با اندازه‌گیری مقدار گازی که به فضا وارد شده می‌توان گفت آیا این یک فرآیند مهم و تاثیرگذار بوده است یا نه.»

این تحقیق نشان می‌دهد که اقیانوس‌های روی مریخ به دلیل نازک شدن اتمسفر آن به تدریج تبخیر شده و سپس به آرامی به فضا وارد شده‌اند.

این تحقیق به دانشمندان کمک خواهد کرد درک بهتری از روند خشک شدن مریخ داشته باشند.

XS
SM
MD
LG