لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

یک مدال طلا برای ایران در المپیک نوجوانان


مهدی اسحاقی؛ عکس از وبسایت کمیته المپیک ایران
مهدی اسحاقی؛ عکس از وبسایت کمیته المپیک ایران

دومین دوره بازی‌های المپیک در رده سنی نوجوانان با شرکت ۲۰۱ کشور به میزبانی چین در حال برگزاری است. ایران تاکنون یک مدال طلا در تکواندوی پسران کسب کرده است.

کیمیا علیزاده قهرمان تکواندوی دختران جهان، پرچمدار کاروان ایران در این مسابقات است. رهام پیروانی (شنا)، محمدرضا شبیری و کیوان صحنه (والیبال ساحلی)، نجمه خدمتی (تیراندازی)، سعید کلانتری (سوارکاری)، مهدی اسحاقی، دانیال صالحی مهر (تکواندو)، سعید رضازاده و رضا بیرالوند (وزنه‌برداری)، رامین صفویه (جودو)، جواد شوریابی، آریان زرعکانی و محمدرضا رحمانی (دوومیدانی)، محمدرضا آقانیا و کرامت عبدولی (کشتی فرنگی) دیگر ورزشکاران اعزامی هستند.

در نخستین دوره المپیک نوجوانان که سال ۲۰۱۰ به میزبانی سنگاپور برگزار شد، کاروان ایران با ۵۲ ورزشکار دختر و پسر حضور یافت و موفق به کسب دو مدال طلا توسط کاوه رضایی (تکواندو) و علیرضا کاظمی‌‌نژاد (وزنه‌برداری) شد. در آن رقابت‌ها محمد سلیمانی (تکواندو) و مهران شیخی (کشتی آزاد) روی سکوی دوم ایستادند، یوسف قادریان (کشتی فرنگی) هم برنز گرفت.

اولین طلا برای اسحاقی

مهدی اسحاقی تکواندوکار وزن ۴۸ کیلوگرم اولین مدال طلای کاروان ایران در المپیک ۲۰۱۴ را نصیب خود کرد. او که عنوان قهرمانی نوجوانان جهان را در کارنامه دارد، نماینده تایلند را با نتیجه ۲۰ بر ۱۲ شکست داد. استفان اودیبر از فرانسه را ۱۶ بر صفر مغلوب کرد و در فینال هم نماینده تایوان را برد تا روی سکوی نخست بایستد.

محمدرضا زوار سرمربی تکواندوی نوجوانان ایران در این باره گفت: «مسابقات تکواندوکار اهل چین تایپه را دیده و آنالیز کرده بودیم. مهدی توانست با هوش بالا و تاکتیک مناسب او را که قد بلندتری هم داشت، در حضور شش هزار تماشاگر شکست دهد.»

تیم والیبال ساحلی ایران در ورزشگاه المپیک با تیم پرو رقابت کرد و ۲-۱ مغلوب شد. ایران در بازی نخست نیز در دو ست پیاپی به پورتوریکو باخته بود.

مازیار هوشمند سرمربی تیم ملی والیبال ساحلی ایران درباره نتایج ضعیف تیمش گفت: «میربابک موسوی و رسول آقچلی را که موفق به کسب سهمیه المپیک شده بودند در اختیار نداشتیم، آنها به تیم سالنی ملحق شده‌اند. پیش از این قرار بود به تورنمنت پرتغال اعزام شویم تا از نظر روانی و البته انگیزه به بچه‌ها کمک شود که متاسفانه این اعزام لغو شد. استرس ناشی از بی‌تجربگی باعث شد چنین نتیجه ضعیفی ثبت شود.»

شاهرخ شهنازی دبیر کمیته المپیک ایران که به عنوان سرپرست کاروان اعزامی در نانجینگ حضور دارد، می‌گوید: «هیچ مشکلی در کاروان وجود ندارد و ورزشکاران با روحیه بالا به فکر کسب موفقیت هستند. مصدوم هم نداریم. ورزشکاران در دهکده مستقر هستند و تمرینات خود را به خوبی انجام می‌دهند تا زمان برگزاری مسابقات به میدان بروند.»

در سایر مسابقات مهم، سابرینا ماسیالاس از آمریکا قهرمان شمشیربازی دختران در اسلحه فلوره شد. مدال طلای ۴۴ کیلوگرم جودوی دختران هم به ملیسا چاکماخلی از ترکیه رسید. بریتانی دوتون از استرالیا هم فاتح رشته تریاتلون دختران شد.

دو مدال طلای دسته سبک‌وزن پسران و دختران وزنه‌برداری به چینی‌ها رسید. پاتریک از مجارستان قهرمان شمشیربازی در اسلحه اپه شد و در همین ماده و مسابقات دختران، نماینده کره جنوبی مدال طلا را به گردن آویخت.

میخائیل ایگولنیکوف از روسیه بهترین نتایج را در ۸۱ کیلوگرم جودو به جا گذاشت. در ۵۲ کیلوگرم دختران هم لایانا کلمن از برزیل شگفتی‌ساز شد و مدال طلا را به سینه زد. مجارستان که حضوری موفقیت‌آمیز در المپیک نوجوانان داشته، در جودوی دختران هم یک مدال طلا به خود اختصاص داد. سابینا گرژیک توانست در فینال ۶۳ کیلو بر نماینده رومانی غلبه کند.

فابیو نیکول آنجلو از ایتالیا قهرمان شنای ۲۰۰ متر آزاد شد. نشان زرین همین مسافت در کرال پشت دختران به کلارا اسمیدی آمریکایی رسید. لیانا ژیلاگی از مجارستان هم بهترین حدنصاب را در ۲۰۰ متر پروانه به جا گذاشت.

XS
SM
MD
LG