لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۲

اصفهان و ابطال آرای مینو خالقی


گفتن اینکه تکلیف مینو خالقی منتخب سوم اصفهان در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی معلوم شده است یا نه، هنوز سخت است.

اما روز شنبه قائم مقام وزارت کشور در گفت‌وگو با ایرنا خبرگزاری رسمی ایران از یک احتمال سخن به میان آورد. حسینعلی امیری گفت اگر شورای نگهبان بر ابطال آرای مینو خالقی پافشاری کند، او دیگر نمی‌تواند به مجلس راه یابد. این مقام افزود با این فرض علیرضا آجودانی نماینده دیگر اصفهان در مجلس خواهد بود. یعنی منتخب ششم این حوزه که دارای ۲۵ درصد آرای صحیح به صندوق ریخته شده است.

سابقه اختلاف نظر میان وزارت کشور و شورای نگهبان درباره آرای مینو خالقی به زمانی بازمی‌گردد که وزارت کشور و ستاد انتخابات ایران آرای او را به عنوان منتخب رده سوم حوزه انتخابی اصفهان در رای‌گیری اسفندماه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تایید کردند، اما شورای نگهبان بدون اعلام دلیلی آرای او را باطل اعلام کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:43 0:00
لینک مستقیم

سعید برزین تحلیل‌گر سیاسی در لندن پیشینه این اختلاف نظر حقوقی را تا زمان روند احراز و رد صلاحیت‌ها دنبال می‌کند و می‌گوید «موضوع رد صلاحیت شاید سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مساله انتخابات ۹۴ بود و اصولگرایان از این مساله به عنوان ابزار سیاسی استفاده کردند. یعنی رد صلاحیت‌ها نیرومندترین ابزار سیاسی بود که در اختیار اصولگرایان قرار داشت». به گفته این تحلیلگر «با این‌حال اعتدالیون و اصلاح‌طلبان با رد صلاحیت‌ها کنار آمدند. یعنی با رد صلاحیت‌ افراد خودشان ساختند و افراد جوانتر و ناشناخته‌تری را به میدان آوردند».

آقای برزین می افزاید «موضوع رد صلاحیت خانم خالقی نمک پاشیدن روی این زخم کهنه سیاسی در شرایط موجود شده».

واکنش بخشی از افکار عمومی در اصفهان به آنچه را که سعید برزین پاشیدن نمک بر زخم می‌نامد، ابوالفضل صلواتی فعال سیاسی پیش‌کسوت در این شهر اینگونه بازگو می‌کند:‌ «بالاخره می‌دانید اگر طبق روال معمول، خانم خالقی قبل از انتخابات رد صلاحیت شده بودند خب مثل دیگر رد صلاحیت‌شده‌ها صحبتی رویش نبود. ولی اعتراض مردم و آنهایی که صحبت کردند این بود که ۲۰۰ هزار نفر مردم آمدند رای دادند. بعد از ۲۰۰ هزار نمی‌شود که آدم ارزش برای رای مردم قائل نباشد. همه صحبت‌ها سر این بود که چرا بعد از رای گرفتن شما رد صلاحیت کردید؟»

آقای صلواتی در پاسخ به این پرسش که آیا در اصفهان بازتاب نظر شورای نگهبان در میان اصولگرایان هم شبیه نظر اصلاح طلبان بود یا نه می گوید «آنها صحبتی نداشتند و می‌گفتند خب حتما صلاح چنین بوده. ولی آنهایی که معتدل هستند و با انصاف بودند آنها هم همین حرف ما را زدند که چرا قبل از رای گیری آن رد صلاحیت انجام نشد؟ و این کار را همه غیرقانونی می‌دانند همه. ولی خب اصولگرایان بیشتر سکوت می‌کنند».

پیش از این رییس ستاد انتخابات کشور هم گفته بود از علت باطل اعلام شدن آرای مینو خالقی بی‌خبر است.

فارغ از اینکه علت اعلام نشده تصمیم شورای نگهبان چیست، سعید برزین می‌گوید این اقدام بر بی‌اعتمادی در میان بخشی از رای‌دهندگان به شورای نگهبان خواهد افزود. به گفته این جامعه شناس سیاسی «خانم خالقی تاثیر جدی بر توازن قوای جناح‌ها نداشته و نخواهد داشت. یعنی مساله به قدری بزرگ نیست که بخواهد موقعیت مجلس دهم را مثلا دچار تحول و تغییر کند. اما اهمیت قضیه اینجاست که الان رای‌دهندگان اصفهانی می‌گویند ما رای دادیم و خانم خالقی انتخاب شده‌اند و شورای نگهبان رد صلاحیت می‌کند. پس رای ما چه شد؟ چرا رای ما را نادیده می‌گیرند. ابطال رای خانم خالقی و رد صلاحیت ایشان موجب بی‌اعتمادی سیاسی می‌شود».

با این حساب نظر اصفهانی‌های منتقد ابطال آرای مینو خالقی در صورت پافشاری شورای نگهبان بر تصمیم خود درباره راه یافتن احتمالی علیرضا آجودانی به مجلس به عنوان منتخب بعدی اصفهان چیست؟ ابوالفضل صلواتی در پاسخ به این پرسش می‌گوید «نظر اکثر مردم، حالا غیر اصولگرایان، من با اصولگرایان صحبتی نداشتم، ولی جو جوری است که می‌گویند همین نفر ششم باید بالا بیاید».

پیش از این عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت محمد خاتمی و علی مطهری نماینده مجلس وزارت کشور را ترغیب کرده بودند که در برابر خواست شورای نگهبان در ابطال آرای مینو خالقی بایستد. اما روز شنبه قائم مقام وزارت کشور در گفت‌وگو با ایرنا از بی‌ثمر بودن پی‌گیری‌های این نهاد خبر داد و ملاقات بی‌حاصل او و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در جلسه رسمی درباره اختلاف نظر دو نهاد بر سر آرای منتخب سوم اصفهان در انتخابات اسفندماه مجلس دهم.

XS
SM
MD
LG