لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۷

مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی درگذشت


مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی
مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی

مریم میرزاخانی، ریاضیدان ایرانی، روز شنبه ۲۴ تیرماه به علت ابتلا به بیماری سرطان سینه در سن ۴۰ سالگی درگذشت.

رویا بهشتی ریاضیدان و دوست نزدیک مریم میرزاخانی، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «مریم عزیز ما امشب (به وقت آمریکا) ما را ترک گفت. او زیبا زندگی کرد و برای بسیاری الهام‌بخش بود. روحش شاد.»

فیروز نادری، دانشمند ایرانی ناسا، نیز در توئیتر خود نوشت: «چراغی امشب خاموش شد...خیلی زود بود، قلبم شکست.»

فیروز نادری با انتشار عکسی از مریم میرزاخانی همچنین نوشته است: «یک نابغه؟ بله. اما یک دختر، یک مادر و یک همسر.»

خبرگزاری ایسنا هم گزارش داده، امیر دانشگر، رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف، درگذشت خانم میرزاخانی را تایید کرده است.

رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف گفته است: «طی تماسی که با یکی از اساتید دانشگاه استنفورد داشتیم، متاسفانه ایشان با تسلیت به جامعه علمی ایران این خبر ناگوار را تایید کرد.»

خانم میرزاخانی برنده جوایزی متعددی در حوزه ریاضیات بود. وی از جمله برنده جایزه «ستر» از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳ و جایزه کلی و مدال فیلدز در سال ۲۰۱۴ است.

خانم میرزاخانی از شهریور سال ۱۳۸۷ در دانشگاه استنفورد با عنوان استاد دانشگاه مشغول به‌کار شد. این ریاضی‌دان ایرانی پیش از این نیز استاد دانشگاه پرینستون بود.

مریم میرزاخانی نخستین زنی است که جایزه فیلدز را از آن خود کرده است. او پیشتر نیز در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ در المپیاد‌های ریاضی مدال طلا گرفته بود.

خانم میرزاخانی در دوران سکونت در ایران دوره متوسطه را در دبیرستان فرزانگان تهران گذراند. او مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۷۸ در رشته ریاضیات از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرد. این نابغه ریاضی بعدها از دانشگاه هاروارد در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شد.

وی چهارسال قبل به سرطان پستان مبتلا شد.

XS
SM
MD
LG