لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

معلم: آمریکا و متحدانش از تروریسم در سوریه حمایت می‌کنند


 سخنرانی ولید معلم در سازمان ملل
سخنرانی ولید معلم در سازمان ملل
ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه در سخنرانی دوشنبه دهم مهر خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، آمریکا، فرانسه، ترکیه، عربستان سعودی و قطر را به پشتییانی از «تروریسم» در سوریه متهم کرد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، معلم تاکید کرد که موفقیت هر تلاشی برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه، نیازمند مجبور کردن ترکیه، عربستان سعودی و قطر برای متوقف کردن پشتیبانی‌های خود از «گروه‌های مسلح» در سوریه است.

معلم در سخنرانی خود گفت که برخی از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، از «تروریسم» در سوریه حمایت می‌کنند. او اظهار داشت: «سخنان مقام‌های قطری، سعودی، ترک، آمریکایی و فرانسوی تحریک‌آمیز است و به طور آشکار از تروریسم در سوریه با پول، اسلحه و اعزام افراد مسلح خارجی حمایت می‌کنند. این رفتار‌ها با مسئولیت بین‌المللی این کشور‌ها در مبارزه با تروریسم تا چه اندازه سازگار است؟»

ولید معلم تاکید کرد: «سوریه با تروریسم حمایت شده از خارج روبرو است.»

او با اشاره به درخواست‌هایی که برای کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قد‌رت مطرح شده است گفت: «از همین تریبون سخنانی شنیدیم که حاکی از جهل به حقایق یا نادیده گرفتن آن است. آنها از رئیس جمهوری می‌خواهند کناره‌گیری کنند که این دخالتی آشکار در امور داخلی سوریه است.»

وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که مردم سوریه تنها کسانی هستند که اجازه تعیین سرنوشت خود و انتخاب نوع نظام و رهبری خود از راه صندوق‌های رای را دارند.

از سوی دیگر ولید معلم در مصاحبه با شبکه خبری المیادین که دوشنبه پخش شد ایالات متحده آمریکا را متهم کرد که با پیش کشیدن موضوع سلاح‌های شیمیایی سوریه، در حال زمینه سازی برای حمله نظامی به این کشور است.

معلم در مصاحبه‌ای که دوشنبه ۱۰ مهر از شبکه المیادین پخش شد گفت: «این موضوع (سلاح‌های شیمیایی) ساخته ذهن اداره آمریکا است ... این سخنان بیهوده‌ای که ساختند برای حمله به سوریه است، مانند‌‌ همان کاری که با عراق کردند.»

معلم در مصاحبه خود، به طور روشن نگفت که آیا سوریه سلاح شیمیایی دارد یا نه. این در حالی است که وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای حدود دو ماه پیش صادر کرده بود، بر وجود این سلاح‌ها صحه گذاشته بود.

المعلم در مصاحبه‌اش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شده گفت: «موضوع سلاح‌های شیمیایی در صورتی که در سوریه یافت شود، تاکید می‌کنم در صورتی که یافت شود؛ آیا معقول است که ما از آن علیه مردم خود استفاده کنیم؟ این سخنان مزخرف است.»

او افزود: «اما این بدان معنی نیست که سوریه ذخیره سلاح شیمیایی در اختیار دارد یا اینکه بخواهد از این اسلحه علیه مردم خود استفاده کند.»

پرونده اسلحه شیمیایی سوریه یکی از پرونده‌های چالش‌برانگیز این کشور در ۱۸ ماه گذشته از زمان شروع بحران است. جهاد مقدسی سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه پیشتر در بیانیه‌ای تاکید کرده بود: «از اسلحه شیمیایی یا بیولوژیکی در جریان بحران داخلی هرچه پیچیده شود استفاده نخواهد شد. این اسلحه جز در صورت قرار گرفتن سوریه در معرض حمله خارجی، به کار نخواهد رفت.»

لئون پانتا وزیر امور خارجه آمریکا سه روز پیش گفته بود که دولت سوریه بخشی از مخازن اسلحه شیمیایی خود را به محلی امن برده است.

آمریکا در سال ۲۰۰۳ در راس ائتلافی بین‌المللی قرار گرفته بود که با حمله به عراق، رژیم صدام حسین رئیس جمهور پیشین این کشور را سرنگون کرد. عراق متهم به در اختیار داشتن اسلحه کشتار جمعی شده بود؛ اسلحه‌ای که هیچ‌گاه در این کشور یافت نشد.

معاون ابراهیمی در دمشق

مختار لمانی معاون اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه گفت شکاف‌های عمیق در صفوف اپوزیسیون این کشور و گروه‌های مسلح مخالف نظام، «مانعی جدی» در مسیر دستیابی به راه حلی برای بحران سوریه ایجاد کرده است.

لمانی در مصاحبه در دمشق پایتخت سوریه به سر می‌برد، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است احزاب و گروه‌های زیادی در داخل و خارج سوریه به علاوه گروه‌های مسلح وجود دارند که همگی مخالف نظام بشار اسد هستند.

او خاطرنشان کرد که روابط میان این گروه‌ها در بسیاری از جا‌ها همراه با اختلاف، تنش و متهم کردن یکدیگر به خیانت است؛ مساله‌ای که ماموریت ابراهیمی را پیچیده‌تر می‌کند.

او با «بسیار دشوار» توصیف کردن ماموریت حل و فصل بحران سوریه اظهار داشت: «همه طرف‌ها در سطح بالایی از بی‌اعتمادی به یکدیگر قرار دارند. اکثر گروه‌های معترض هیچ راه حلی پایین از کناره‌گیری بشار اسد از قدرت را نمی‌پذیرند. در حالی که نظام مخالفان خود را به همراهی با توطئه‌ای خارجی متهم می‌کند.»

او دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه را نیازمند وقتی طولانی دانست اما در عین حال گفت: «من اینجا هستم زیرا امیدوارم در ‌‌نهایت به نتیجه‌ای برسیم.»

آوارگان سوری

کمیساریایی عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد دوشنبه اعلام کرد که با فرار ده‌ها هزار نفر از سوریه در هر ماه از سال جاری میلادی، شمار آوارگان در جهان شاهد رکورد تازه‌ای خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز آنتونیو جوتریس نماینده کمیساریای عالی امور پناهندگان در گزارشی که به هیات اجرایی این نهاد بین المللی ارائه داد گفت که امکانات کمیساریا دیگر ظرفیت رسیدگی به شمار بیشتری از پناهندگان را ندارد.

او ادامه داد: «در سال ۲۰۱۱ میلادی در نتیجه بحران‌های مختلف، بیش از ۸۰۰هزار نفر از کشورهای خود فرار کردند، یا به عبارتی به طور متوسط روزانه ۲هزار پناهنده داشتیم.»

او افزود: «این شمار با آغاز سال ۲۰۱۲ رشد یافت و در سال جاری بیش از ۷۰۰ هزار نفر از جمهوری‌های کنگو، مالی، سودان و سوریه گریختند.»

پیشتر یک مسئول در کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد گفته بود که شمار آوارگان سوری تا پایان سال جاری میلادی، احتمالا به ۷۰۰هزار نفر خواهد رسید.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که درگیری‌ها در مناطق مختلف سوریه میان نیروهای دولتی و مخالفان در مناطق مختلف به ویژه حلب، ادلب و دمشق به شدت ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG