لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۱

مجاهدین خلق، عراق را مسئول مرگ یک عضو بیمار این سازمان دانست


اردوگاه حریت
اردوگاه حریت
سازمان مجاهدین خلق مقام‌های عراقی را متهم کرده است که با جلوگیری از بستری شدن یکی از اعضایش در بیمارستان، موجب مرگ او شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای ملی مقاومت که مقر آن در پاریس پایتخت فرانسه است، اعلام کرده است بهروز رحمانیان یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق، روز یکشنبه ۳ دی، در اثر ایست قلبی درگذشت.

سازمان مجاهدین خلق می‌گوید که بهروز رحمانیان اواخر نوامبر گذشته، به دلیل احساس درد شدید در قفسه سینه، به بخش اورژانس بیمارستان بغداد انتقال داده شد.

این گزارش می‌افزاید که مقام‌های عراقی با ارعاب پزشکان، مانع از بستری شدن بهروز رحمانیان در بیمارستان شدند.

محمد السودانی، وزیر امور حقوق بشر عراق، وعده داده است که تحقیقات لازم درباره مرگ رحمانیان صورت گیرد.

اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق هم اینک در کمپ حریت (آزادی) واقع در نزدیکی بغداد نگهداری می‌شوند.

آنها پیشتر ساکن اردوگاه اشرق بودند. اما در ماه فوریه سال جاری موافقت کردند که به کمپ حریت منتقل شوند تا سازمان ملل متحد درخواست پناهندگی آنان به کشورهای دیگر را به جریان بیندازد.

با این حال اعضای سازمان مجاهدین از امکانات اندک و شرایط این اردوگاه جدید شکایت دارند و گفته‌اند که به آنها اجازه داده نشده است وسایل و متعلقات شخصی خود را با خود ببرند.

پیشتر‌ بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، از کشور‌ها خواسته بود تا به مسئله مهاجرت آن دسته از اعضای سازمان مجاهدین خلق که در کشور عراق زندگی می‌کنند رسیدگی کرده و به آنها پناهندگی اعطا کنند.

دولت عراق که پس از هجوم نیروهای تحت رهبری ایالات متحده به این کشور و سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ قدرت را در دست گرفت، مخالف ادامه حضور اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در عراق است.

بنا بر گزارش‌ها، در جریان درگیری‌ها میان ساکنان اشرف و نیروهای امنیتی عراق نیز که سال گذشته رخ داد، ۳۴ تن کشته شدند.

سازمان مجاهدین خلق ایران خواستار سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی است و در دهه ۱۹۸۰ نیز در جنگ میان ایران و عراق در کنار نیروهای صدام حسین قرار گرفت.

این گروه پس از حمله نیروهای ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳ خلع سلاح شد و از سال ۲۰۰۹ نیز که مقامات عراق تحت یک معاهده امنیتی دوجانبه با ایالات متحده، بر اردوگاه اشرف تسلط یافتند.
XS
SM
MD
LG