لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

مطهری: شعارها نشان می‌دهد مسئولان باید زودتر مسئله حصر را حل کنند


 علی مطهری
علی مطهری

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس، شعارهای حامیان جنبش سبز در مراسم تشییع جنازه اکبر هاشمی رفسنجانی را نشان از آن دانست که «مسئولان نظام باید زودتر» مسئله حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی را حل کنند.

آقای مطهری در توئیتر خود نوشت که «شعارهای مردم در تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نشان می‌دهد که مسئولان نظام باید زودتر مسئله حصر خانگی رهبران معترضان سال ۸۸ را حل کنند».

روز سه شنبه، ۲۲ دی، در مراسم تشییع اکبر هاشمی رفسنجانی، طرفداران جنبش سبز شعارهایی در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و محمد خاتمی سردادند به طوری که تلویزیون رسمی ایران در تصاویر خود صدای جمعیت را قطع کرد.

در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده شمار کثیری از مردم شعار می‌دهند «حصر باید بشکنه، پیام ما روشنه»، «یاحسین میرحسین»، «ننگ ما ننگ ما، صدای و سیمای ما»، «نصیحت هاشمی، حمایت از خاتمی»، «موسوی کروبی تسلیت»، «سلام بر هاشمی درود بر خاتمی»، «بلندگو مال تو صدای حق مال ما»، و «خاتمی خاتمی جای تو خالی امروز» از جمله شعارهایی است که مردم در مشایعت هاشمی سر داد‌ه‌اند.

علی مطهری و برخی از دیگر مقام‌ها اعلام کرده‌اند که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مخالف محاکمه یا آزادی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی است.

به رغم تهدید‌ها در مورد محاکمه این سه نفر، آنها بار‌ها خواستار محاکمه خود شده‌اند و مهدی کروبی در نامه‌ای به حسن روحانی با تأکید بر اینکه رفع حصر را «در اختیار» او نمی‌داند، از او خواسته که «از حاکمیت مستبد» بخواهد که او را در «دادگاه علنی» محاکمه کند.

در هفته های گذشته و به مناسبت راهپیمایی حکومتی روز ۹ دی، نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی شدیداً به آقای موسوی و کروبی حمله کرده و برخی از آنان اعلام کرده بودند که حکم رهبران جنبش سبز در صورت برگزاری دادگاه «اعدام است».

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، در واکنش به این تهدیدها گفته بود که پدرش بار‌ها اصرار کرده که محاکمه شود، و انتظار می‌رود که ابتدا دادگاه او تشکیل شود و « بعد آقایان اظهار نظر کنند».

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی به سر می‌برند.

مهدی کروبی پس از سه سال «حبس» در «خانه امن» وزارت اطلاعات، از بهمن‌ ماه سال ۹۲ به منزل خود در جماران منتقل شده ولی همچنان در حصر به سر می‌برد.

فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و همچنین فرزندان مهدی کروبی پیش از این، از «بی‌توجهی» دولت حسن روحانی به رفع حصر رهبران جنبش سبز انتقاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG