لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۴

هند کاهش واردات از ایران را با نفت کشورهای عربی «جبران می‌کند»


نفتکش ایرانی در آب‌های خلیج فارس
نفتکش ایرانی در آب‌های خلیج فارس
شرکت پالایشگاهی مانگلور اقدام به خرید بیش از یک میلیون بشکه نفت از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای جبران کاهش واردات نفت از ایران کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز شرکت مانگلور هند در پی اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران که منجر به کاهش صادرات نفت خام ایران به هند شد، اقدام به خرید یک میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه نفت سنگین از طریق مناقصه کرده است.

یک منبع آگاه که در جریان این خرید بوده، به رویترز گفته است که پالایشگاه مانگلور اقدام به خرید ۵۵۰ هزار بشکه نفت سنگین امارات از شرکت بریتیش پترولیوم کرده است که قرار است در نیمه دوم ماه اکتبر، ماه آینده تحویل شود.

این پالایشگاه همچنین ۶۰۰ هزار بشکه نفت عمان را از شرکت «ترافیگورا» هلند کرده است که قرار است در نیمه اول ماه نوامبر تحویل بگیرد.

بر اساس این گزارش، شرکت مانگلور قبلا نیز ۶۰۰ هزار بشکه نفت عمان را از شرکت «ایتوچو» ژاپن خریده بود که زمان تحویل آن نیمه اول ماه آینده میلادی ذکر شده است.

شرکت دولتی مانگلور،‌ام ار پی ال، روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام پالایش می‌کند.

این شرکت که اخیرا جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران در هند به پالایشگاه خصوصی «اسار» هند داده است، در نظر دارد که واردات نفت از ایران را برای سال جاری و آینده با ۲۰ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ۱۰۰ هزار بشکه در روز برساند، اما ظاهرا به خاطر مشکل حمل نفت ایران توسط نفتکش‌های هندی بخاطر عدم پوشش بیمه‌ای اتحادیه اروپا، همچنین کمبود نفتکش‌های کلاس «افراماکس» که مناسب برای تخلیه نفت در پایانه‌های نفتی هند است، انتظار نمی‌رود که تا همین مقدار نفت خام را نیز بتواند از ایران دریافت کند.

هند برخلاف پالایشگاه‌های خصوصی، به پالایشگاه‌های دولتی اجازه استفاده از پوشش بیمه‌ای و نفتکش‌های ایرانی را نمی‌دهد.

این گزارش می‌افزاید که مانگلور هند، همچنین گام‌هایی برای دریافت نفت بیشتر از عراق، امارات، عربستان سعودی و جمهوری آذربایجان نیز برداشته است.

جبران کاهش واردات نفت ایران با افزایش واردات از کشورهای عربی در حالی است که آیت الله خامنه‌ای در دیدار روز چهارشنبه، ۸ شهریور ماه بامان موهان سینگ نخست‌وزیر هند که برای شرکت در شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به تهران سفر کرده بود، با برحذر داشتن این کشور از همکاری با امریکا گفته بود که «... یکی از این شرکای بین‌المللیِ غیر قابل اطمینان، آمریکا است که فقط برای یک دولت، شریک قابل اطمینانی است و آن دولت هم دولت صهیونیستی است».

بنابر گزارش سایت رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای، آقای سینگ در دیدار با رهبر ایران گفته است که «هند خواهان گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف، از جمله بخش‌های انرژی و تأسیسات زیربنایی است».
XS
SM
MD
LG