لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

«احتیاط» بانک‌های سوئیسی در همکاری با ایران «از بیم تهدیدهای آمریکا»


 دیدار محمد نهاوندیان، رئیس دفتر روحانی با یوهان اشنایدر آمان رئیس جمهوری سوییس
دیدار محمد نهاوندیان، رئیس دفتر روحانی با یوهان اشنایدر آمان رئیس جمهوری سوییس

محمد نهاوندیان، رئیس دفتر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، ضمن تشریح اهداف سفر خود به دو کشور سوئیس و سوئد در هفته گذشته، تهدیدهای آمریکا را باعث احتیاط بانک‌های سوئیسی در همکاری با ایران عنوان کرد.

محمد نهاوندیان روز ۱۷ ‌آذرماه به سوئیس سفر کرد و در جریان این سفر با یوهان اشنایدر آمان، رئیس جمهوری سوئیس و بانکداران سوئیسی گفت‌وگو داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس دفتر حسن روحانی با اشاره به فشارهای بانکی واشینگتن علیه ایران گفت: «بانک‌های سوئیس ۱۵ سال جریمه آمریکایی‌ها را به همراه داشته‌اند و انواع و اقسام نظارت‌ها و مقررات سنگین بر آنها اعمال شده است. دو بانک بزرگ سوئیس در این باره جریمه‌های میلیارد دلاری پرداخت کرده ‌اند.»

وی افزود: «۱۱۰ بانک سوئیس درگیر مقررات آمریکایی‌هاست و سیاست ارعاب و تهدید آمریکایی‌ها این بانک‌ها را در رابطه با ایران محتاط کرده است.»

گرچه بیش از یک سال از توافق اتمی ایران با گروه ۱+۵ می‌گذرد و بسیاری از تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران رفع شده، به تصریح حسن روحانی، تنها بانک‌های کوچک و متوسط با ایران مناسبات مالی برقرار کرده‌اند.

دلیل «احتیاط» بانک‌های بزرگ‌ جریمه‌های سنگینی است که آمریکا پیشتر علیه بانک‌های اروپایی به خاطر نقض تحریم‌ها وضع کرده بود.

برای نمونه بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاریبا ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به خاطر «نقض تحریم‌ها» جریمه شد. این بانک پس از آن بدون هیچ توضیحی حتی حساب‌ مشتریان عادی ایرانی مقیم فرانسه را بست.

بانک کردیت سوئیس نیز در سال ۲۰۰۹، مبلغ ۵۳۶ میلیون دلار به خاطر رابطه با ایران جریمه شد

آمریکا معاملات دلاری با ایران را ممنوع کرده و همچنین بانک‌ها نمی‌توانند با استفاده از نظام مالی آمریکا با ایران رابطه داشته باشند.

از سوی دیگر تحولات سیاسی آمریکا، به ویژه انتخاب دونالد ترامپ که می‌گوید برجام را قبول ندارد، آینده ارتباطات مالی با ایران را بیشتر در ابهام فرو برده است.

افزون بر این تصویب تمدید ده ساله قانون‌ تحریم ایران در کنگره آمریکاست، که از سوی مقام‌های ایرانی به نقض برجام تعبیر می شود.

محمد نهاوندیان گفت در حدود ۱۱ ماه پس از برجام بانک‌های سوئیس و ایران نزدیک به هشت میلیارد دلار عملیات بانکی با ایران داشته‌اند.

به گفته آقای نهاوندیان، به سوئیس پیشنهاد شده که بانک‌های ایرانی بتوانند شعباتی در این کشور داشته باشند تا کار با ایران تسهیل شود.

در همین حال برخی روزنامه‌های ایران نوشته‌اند از آنجا که سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است، سفر نهاوندیان ممکن است به سیاست‌های پسابرجامی ایران و آمریکا نیز مرتبط باشد.

XS
SM
MD
LG