لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

آزمایش خون بدون سوزن و سرنگ


شرکت گوگل به دنبال یافتن راهی برای آزمایش خون بدون نیاز به سوزن برای گرفتن خون است. این فن‌آوری آزمایش خون بیماران مبتلا به بیماری قند و دیگر بیماری‌ها را بسیار ساده و کم‌درد می‌کند.

به گزارش ای ویک، در درخواست ثبت پتنت گوگل برای این فن‌آوری آمده است که این فن‌آوری در ابتدا جریانی ناگهانی از گاز را به لوله‌ای حاوی یک میکروذره وارد می‌کند، پس از ورود جریان گاز، این میکروذره سوراخی را در پوست ایجاد می‌کند که در نهایت منجر به بیرون آمدن قطره‌ای کوچک از خون فرد می‌شود. این قطره در مرحله‌ بعد وارد لوله‌ای با فشار منفی شده و برای انجام آزمایش‌های بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با آنکه هنوز مدلی برای این فن‌آوری تازه مشخص نشده اما به قدری کوچک خواهد بود که مانند ساعت به مچ دست وصل بسته شود.

گوگل می‌گوید که این فن‌آوری تازه امکان نمونه‌برداری خون را بدون درد و دردسرهای مربوط به سوراخ‌کردن پوست را ندارد. در فرم درخواست پتنت آمده است که «به طور کلی هر چه میزان سوزن به کار رفته کوچکتر باشد، درجه درد و ناراحتی بیمار در زمان نمونه‌برداری خون کمتر می شود.» گوگل می‌گوید که فن‌آوری تازه‌اش، می‌تواند خون را از بافت‌های بدن خارج کند بدون اینکه نیازی به سوراخ کردن پوست توسط سوزن باشد.

به گزارش استک، که خبر ثبت این پتنت را برای اولین بار گزارش کرد، این درخواست ثبت از سوی گوگل به معنای ورود این فن‌آوری به بازار مصرف نیست. ممکن است سال‌ها برای اینکه ابزاری مناسب برای استفاده از این تکنولوژی ساخته شود، طول بکشد.

گروه لایف ساینس، بخشی از گوگل که حالا زیر نظر شرکت مادر آلفابت فعالیت می‌کند، سرمایه‌گذاری اصلی این شرکت در زمینه امور سلامت، بهداشت و پزشکی است. این گروه که در برخی پروژه‌های بسیار بزرگ مربوط به سلامت عمومی فعالیت دارد، تاکید عمده‌ای بر فن‌آوری‌های مربوط به بیماری قند دارد. چاقی مفرط در آمریکا یکی از نگرانی‌های اصلی بهداشتی این کشور است و برخی محققان می‌گویند که تا کمتر از یک دهه دیگر، از هر سه آمریکایی یکی مبتلا به بیماری قند خواهد بود.

لایف ساینس به همراهی شرکت داروسازی نووارتیس سوییس لنزی را برای چشم بیماران مبتلا به دیابت طراحی کرده است که قادر به اندازه‌گیری میزان قند خون آنها خواهد بود. آزمایش‌های این لنز بر روی انسان از سال ۲۰۱۶ میلادی شروع می‌شود.

XS
SM
MD
LG