لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۳

نتانیاهو: به چالش اتمی ایران باید در سال ۲۰۱۳ رسیدگی کرد


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می‌گوید که ایران دو ماه و نیم دیگر به هدف خود در برنامه هسته‌ای نزدیکتر شده است و سال ۲۰۱۳ باید به معضل اتمی ایران «رسیدگی» شود.

بنیامین نتانیاهو دوشنبه در دیدار با خبرنگاران خارجی در اسرائیل گفت ایران برنامه هسته‌ای خود را ادامه داده و تحریم‌ها سران تهران را از پیگیری این برنامه بازنداشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست وزیر اسرائیل گفت خط قرمزی که در سخنرانی ماه سپتامبر خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران تعیین کرده بود، به قوت خود باقی است.

بنیامین نتانیاهو در آن سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت ایران نباید حجم کافی از اورانیوم غنی شده را حتی برای تولید یک کلاهک هسته‌ای غنی سازی ذخیره کند.

نخست وزیر اسرائیل به خبرنگاران خارجی در کشورش گفت: «به طور روشن اعلام کرده‌ام که آن لحظه‌ای که ایران از آستانه غنی سازی عبور کند، دیگر امکان متوقف کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران، به طور مؤثری وجود نخواهد داشت.»

نظر به گذشت حدود دو ماه و نیم از آن سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل، وی به خبرنگاران خارجی گفت حال هم ایران دو ماه و نیم دیگر به عبور از آستانه این خط (برای توانایی تولید کلاهک هسته‌ای) نزدیکتر شده است و لذا نباید هیچ جای شکی باشد که این موضوع یک چالش بزرگ است که سال آینده (۲۰۱۳) باید به آن «رسیدگی» شود.

نخست وزیر اسرائیل از اینکه تحریم‌های شدیدِ برقرار شده از سوی آمریکا و جامعه جهانی علیه ایران نیز نتوانسته است که سران تهران را از پیمودن مسیر برنامه هسته‌ای این کشور بازدارند، ابراز دلسردی کرد و گفت هر چند بی‌تردید تحریم‌ها به اقتصاد ایران لطمه زده اما هیچ نشانه‌ای نیست که بگوید تحریم‌ها طرح‌های اتمی ایران را متوقف می‌کند.

بنیامین نتانیاهو که شش هفته دیگر انتخابات مجلس کشورش برگزار می‌شود و او و حزبش، لیکود، نامزد اصلی برای ادامه رهبری اسرائیل هستند، این را نیز گفت که توانمندی کشورش برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران از چهار سال پیش که وی قدرت سیاسی را بدست گرفت، بیشتر شده است.

شواهد نشان می‌دهد که نتانیاهو نخست وزیر بعدی اسرائیل نیز هست. او ازهم اکنون تاکید دارد که در دولت بعدی نیز مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، جدی‌ترین چالشی است که باید با آن دست و پنجه نرم کند.

نهادهای اطلاعاتی اسرائیل به نتانیاهو گفته‌اند که ایران در بهار یا تابستان ۲۰۱۳ اورانیوم غنی شده کافی را برای ساخت یک کلاهک هسته‌ای در اختیار خواهد داشت.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هرچند خط قرمز تعیین شده از سوی نتانیاهو در مورد برنامه اتمی ایران را نپذیرفت و از دادن ضرب‌الاجل برای ایران خودداری کرد، اما بار‌ها به اسرائیل «اطمینان» داده است که ایالات متحده هرگز نخواهد گذاشت که ایران به توان هسته‌ای نظامی برسد.

در سال ۲۰۱۲ بار‌ها سخن از نزدیک بودن حمله نظامی اسرائیل، چه با همراهی آمریکا و چه بدون همگامی با این ابرقدرت، مطرح شد.

هرچند مقامات اسرائیل تلاش کرده‌اند که آمریکا را با خود در چنین حمله‌ای همراه کنند اما به طور خصوصی می‌گویند که اگر آمریکا همگامی نشان ندهد، اسرائیل آماده است که خود به تنهایی عمل کند.

هنوز تاریخ معینی برای دور تازه مذاکرات ایران و گروه کشورهای ۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ای ایران تعیین نشده است؛ دولت اسرائیل براین باور است که ایران «ترفند وقت کشی» را رویه همیشگی در این مذاکرات کرده و از رهگذر آن، برنامه هسته‌ای خود را پیشرفت داده است.

ایران با تاکید بر مسالمت آمیزبودن ماهیت برنامه هسته ای‌اش، بار‌ها تهدید می‌کند که پاسخ سهمگین و غیر منتظره‌ای به اسرائیل و حامیان این کشور، در صورت وقوع هر گونه حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران، نشان خواهد داد.

آمریکا به تازگی به ایران هشدار داد که تا ماه مارس، سه ماه دیگر، فرصت دارد که رویه سازنده‌ای در این مذاکرات در پیش گیرد.
XS
SM
MD
LG