لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

آیا نتانیاهو به هدف خود ‌می‌رسد؟


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه در کنگره آمریکا در مخالفت با توافق هسته ای با ایران سخنرانی کرد.

وی بار دیگر گفت توافق بد با ایران بدتر از توافق نکردن است و آمریکا باید بداند که ایران به این معامله بیشتر نیاز دارد و این توافق مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نمی‌شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:09:11 0:00
لینک مستقیم


رادیو فردا در گفت‌وگو با دو کارشناس سیاسی، حبیب حسینی‌فرد در آلمان و رسول نفیسی در آمریکا، ارزیابی آنها را درباره سخنان نخست وزیر اسرائیل پرسیده است.

حبیب حسینی‌فرد معتقد است که این سخنرانی تاثیر عمده‌ای نخواهد داشت گرچه به گفته او باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، نگران است که در روند مذاکرات با ایران به خاطر موضع‌گیری کنگره اخلال ایجاد شود.

این کارشناس سیاسی می‌افزاید با تدابیری که دولت آمریکا اتخاذ کرد، سخنرانی «تبلیغاتی» و «تحریک‌آمیز» نتانیاهو نمی‌تواند تاثیر عمده‌ای داشته باشد.

ضمن این به گفته حسینی‌فرد نتانیاهو، در خود اسرائیل پشتوانه محکمی ندارد که قرینه آن بیانیه‌ها و اظهارات گروه‌ها و احزاب مختلف علیه اوست.

وی می‌گوید که اصولا دولت کنونی اسرائیل اشتیاقی به حل مسئله خود که همان صلح با فلسطینی‌هاست ندارد و در این سخنرانی هم تاکیدی بر آن نشد.

اما برخی از کشورهای عربی به اعتقاد این کارشناس سیاسی با این سخنرانی نتانیاهو «همدلی» دارند و چنین اظهاراتی مورد رضایت آنهاست.

رسول نفیسی در آمریکا هم می‌گوید اگر این سخنرانی اطلاعات جدیدی داشت، موضع ایران در مذاکرات ضعیف‌تر می‌شد اما وی سخنرانی نتانیاهو را «ضعیف»، «احساساتی» و «بدون اطلاعات جدید» دانسته که در نهایت به نفع ایران تمام می‌شود.

نفیسی می‌گوید سخنرانی بنیامین نتانیاهو، اما یک تهدید هم داشت و آن اینکه اسرائیل اجازه نخواهد داد که ملت این کشور با تهدید نابودی مواجه باشد و تاکید کرد که آمریکا هم در کنار اسرائیل خواهد ماند.

به اعتقاد نفیسی تهدید نهفته در این سخنان این است که اسرائیل در شرایط لازم جنگ می‌کند و آمریکا را هم به دنبال خود می‌کشاند؛ پس از این اظهارات به گفته نفیسی اعضای کنگره به مدت طولانی کف زدند.

این کارشناس سیاسی پیش‌بینی می‌کند که ایران بدون توجه به این سخنرانی راه خود را پیش ببرد. به گفته نفیسی رفع تحریم‌ها و محدودیت در برنامه هسته‌ای موضع گفت‌وگوهاست و نه سخنرانی نتانیاهو.

از سوی دیگر حبیب حسینی‌فرد هم بعید می‌داند که این سخنرانی برای نتانیاهو و حزب لیکود سرمایه سیاسی داخلی فراهم کرده باشد.

حسینی‌فرد می‌گوید «بزرگنمایی» تهدید ایران، یکی از اهرم‌های لیکود و نتانیاهو برای اهداف انتخاباتی بوده است تا به مردم اسرائیل بقبولانند که این حزب ضامن امنیت این کشور است.

اما اگر حزب لیکود به پیروزی برسد ارزیابی حسینی‌فرد این است که ضعیف‌تر از گذشته خواهد بود چراکه به گفته او مولفه‌های تازه‌ای در عرصه سیاسی اسرائیل پدیدار شده است.

این کارشناس سیاسی می‌گوید به نظر می‌‌رسد «پرخاشگری نهفته» در سخنرانی نتانیاهو، از روی «اعتماد به نفس» نباشد بلکه از روی «شرایط بسیار سخت» و «آچمز» باشد.

XS
SM
MD
LG