لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

سونامی سئوال و استیضاح از وزیران روحانی


 صفحه یک روزنامه افکار روز پنجشنبه
صفحه یک روزنامه افکار روز پنجشنبه

تيتر يا عکس يک اغلب روزنامه‌های پنجشنبه ايران به «وداع تلخ ايران با جام جهانی» اختصاص دارد. روزنامه همشهری در گزارشی با تيتر «وداع تلخ ايران با جام جهانی»، نوشته است: «يوزپلنگان ايرانی برخلاف بازی با آرژانتين، عملکرد خوبی در بازی با بوسنی نداشتند و با شکست از راهيابی به دور بعد بازماندند.»

روزنامه اعتماد نيز ضمن در کنار عکس يکی که اعضای تيم ملی فوتبال ايران را در پايان بازی با بوسنی به تصوير کشده، نوشته است: «ايران در يادها ماند.»

حسين قهار در روزنامه اعتماد نوشته است: «برای ما ايرانی‌ها اين تيم برنده واقعی جام بود. تيمی که در روزهای آخر همه به فکر کمک کردن به آن افتادند. تيمی که به معنای واقعی تنها‌ترين تيم جام جهانی بيستم بود و با توجه به دارايی‌ها و توانايی‌هايش فراتر از حد انتظار ظاهر شد.»

روزنامه شرق، عکسی از صحنه گل تيم ملی بوسنی و ورود توپ به دروازه عليرضا حقيقی را با تيتر «خلاص» در صفحه يک منتشر کرده و نوشته است: «يوزهای خسته به خانه بازمی‌گردند.»

مهدی زعيم‌زاده، خبر نگار اعزامی شرق به برزيل در اين گزارش نوشته است: «رويای يوزهای ايرانی با شکست ۳ بر يک مقابل بوسنی‌ و هرزگوين به پايان رسيد و ايران در چهارمين حضورش در جام‌ جهانی هم نتوانست از گروه خود صعود کند.»

اين روزنامه با اشاره به اينکه «تيم‌ملی ايران که با ارايه يک نمايش تاريخی مقابل آرژانتين خيلی‌ها را به خلق يک نتيجه تاريخی در بازی آخر خود مقابل بوسنی اميدوار کرده بود، روز چهارشنبه نتوانست مثل دو بازی قبلی خود بازی کند و با کسب يک تساوی با جام بيستم وداع کرد.»

روزنامه شرق تاکيد کرده است که «بازی‌های خوب ايران در دو بازی اول خود، به‌ ويژه در برابر آرژانتين، موجب شد تا تيم‌ملی ايران و کارلوس کی‌روش در برزيل نمره قبولی بگيرند.»

روزنامه وطن امروز نيز عکس و تيتر يک خود را به فوتبال ايران اختصاص داده و در گزارشی با تيتر «پايان» نوشته است: «تيم ملی فوتبال ايران با شکست ۳ بر يک مقابل بوسنی با جام جهانی ۲۰۱۴ خداحافظی کرد.»

روزنامه شهروند در کنار عکسی از اشکان دژآگه و با تيتر «نشد، ولی اگر می‌شد» از «پايان رويای ايران در جام جهانی» گزارش داده و روزنامه آرمان نيز تيتر «ﺧﺪﺍﺣﺎﻓﻆ ﺟﺎﻡ ﺟﻬﺎﻧﯽ» را برای گزارش بازی سوم تيم ملی فوتبال ايران در بيستمين دوره اين بازی‌ها برگزيده است.

روزنامه اعتماد از قول محمد يزدی، رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم از «تذکرهای فوق محرمانه» به حسن روحانی خبر داده است.

روزنامه‌های افکار و شرق از «بازار داغ استيضاح وزرای دولت يازدهم در مجلس شورای اسلامی» گزارش داده‌اند. روزنامه شرق نوشته است که احتمال استيضاح رضا فرجی دانا وزير علوم که اصولگرايان از مديريت او و تغيير روسای دانشگاه‌ها ناراضی هستند نسبت به وزرای ديگر بيشتر است.

روزنامه رسالت در سرمقاله شماره پنجشنبه خود خواهان افزايش نظارت و برخورد با «پاتوق‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی» شده است. باقر پيشنمازی که يکی از مديران ارشد وزارت ورزش و جوانان در دولت محمود احمدی‌نژاد بود در سرمقاله پنجشنبه روزنامه رسالت با تيتر «پاتوق‌ها و کارکردهای خزنده»، ضمن تاکيد براينکه «پاتوق‌ها به عنوان يکی از کانون‌های پرجاذبه و تاثيرگذار در تغييرات فرهنگی و اجتماعی، نقش مهم و حساسی پيدا کرده‌اند»، نوشته است: «لازم است به ايستگاه‌ها، توقفگاه‌ها، پاتوق‌ها و کانون‌های اجتماعی موجود به عنوان مراکز توليد پيام و هم‌افزايی ايجابی يا سلبی، نظارت بيشتری» اعمال شود.

روزنامه ايران از «واکنش وزارت بهداشت به تصويب مجازات زندان برای وازکتومی و توبکتومی» گزارش داده و نوشته است: محمداسماعيل مطلق، مديرکل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در واکنش به تصويب کليات ماده يک طرح افزايش نرخ باروری و پيش‌بينی مجازات حبس برای اقدامات جراحی پيشگيری از بارداری از جمله وازکتومی و توبکتومی از سوی نمايندگان مجلس، بر لزوم حفظ حقوق شهروندی و همچنين در نظر داشتن سلامت مادر و کودک در تصويب قوانين جمعيتی تأکيد کرده است.

روزنامه شهروند از «تاييد و تکذيب جيره‌بندی آب در کرج» گزارش داده و نوشته است: «خطر جيره‌بندی آب پشت در خانه‌ها رسيده است.»

روزنامه آرمان خبر داده است که محمود هاشمی شاهرودی، نايب رئيس اول مجلس خبرگان به عنوان «جانشين موقت رئيس خبرگان مشخص شده است»، و روزنامه اعتماد دراين باره تاکيد کرده است که «نيازی به تعيين رئيس جديد برای مجلس خبرگان نيست، و اداره جلسات مجلس خبرگان توسط آيت‌الله هاشمی شاهرودی» انجام می‌شود.

«تذکرات فوق‌محرمانه به حسن روحانی»

روزنامه اعتماد از قول محمد يزدی، رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم از «تذکرهای فوق محرمانه» به حسن روحانی خبر داده است. به گزارش اين روزنامه، محمد يزدی، رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، روز چهارشنبه و در گفت‌و‌گو با يکی از سايت حوزوی گفت: «جامعه مدرسين چند تذکر به رئيس‌جمهور محترم داده است. ولی من مطمئنم اگر آقای رئيس‌جمهور توجه نکند، جامعه مدرسين همين مواردی که محرمانه و فوق محرمانه تذکر داده شده است را ممکن است رسما تذکر بدهد. روزی هم ممکن است رودرروی همديگر قرار بگيرند.»

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم همچنين گفته است: «البته، مراتب تذکر دادن فرق دارد و اشخاص هم موقعيت‌های متفاوتی دارند. گاهی رهبری تذکر می‌دهد، گاهی مجلس تذکر می‌دهد، گاهی هم يک روحانی محترم تذکر می‌دهد. حوزه، مرجعيت و روحانيت بايد در شرايط مختلف، زمان و مکان را در نظر داشته باشد.»

محمد يزدی به محتوای اين تذکرها اشاره نکرده اما روزنامه اعتماد از قول وی نوشته است: دولت «آنجا که با ارزش‌ها و اصول اسلامی همراه است همه با او همراهند. ولی آنجا که با ارزش‌های اسلامی همراهی ندارد، روحانيت با دولت همراهی نمی‌کند و تذکر می‌دهد.»

روزنامه اعتماد با اشاره به اظهارات محمد يزدی درباره «تذکرات فوق‌ محرمانه به حسن روحانی»، نوشته است: «رئيس جامعه مدرسين می‌گويد اگر رئيس‌جمهور به آنها توجه نکند» اين تذکرها «رسمی می‌شود و امکان رويارويی دولت و جامعه مدرسين را پديد می‌آورد.»

مهشيد ستوده گزارش‌نويس روزنامه اعتماد با اشاره به اينکه «در يک سالگی دولت يازدهم بازار تذکر به دولت تازه کار و علنی شدن انتقادات از دولت پيشين گرم است»، يادآوری کرده است: «اين دومين بار است که تذکرات رئيس جامعه مدرسين به دولت افشا می‌شود؛ تذکراتی که مرتبه پيش به گفته خود آيت‌الله محمد يزدی به تندی به دستيار رئيس‌جمهور داده شده بود اما اين‌بار از سوی اعضای جامعه مدرسين به کل دولت و احتمالا در جلسه چندی پيش اين جامعه با دولت مطرح شده است.»

به نوشته روزنامه اعتماد «جامعه مدرسين حوزه علميه قم حالا منتظر واکنش دولت است» اما «شرايط نشان می‌دهد که با وجود تلاش دولت يازدهم برای مستحکم کردن رابطه با حوزه اما هنوز هم عده‌‌ای از حوزويان از اين رابطه ناراضی‌اند و در حال مرور خاطرات تلخ دوره احمدی‌نژاد هستند.»

اين روزنامه درباره موقعيت جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ميان اصولگرايان نيز نوشته است: اين تشکل «يکی از دو قطب اصلی تصميم‌گير برای انتخابات‌ها در جريان اصولگرايی است» اما «اصولگرايان در سال‌های اخير آن را ناديده گرفتند و حالا اين جامعه نه تنها از اصولگرايان که از رئيس دولت پيشين و حاميانش نيز دل چرکين است. برای عدم تکرار روزهای دولت احمدی‌نژاد نيز چاره را در آن ديده است که از همان ابتدای امر به دولت تازه کار تذکر بدهد و نگذارد برخوردهای احمدی‌نژاد با حوزه بازهم تکرار شود.»

بازار داغ استيضاح وزرای دولت يازدهم؛رضا فرجی دانا در يک قدمی استيضاح

روزنامه‌های افکار و شرق از «بازار داغ استيضاح وزرای دولت يازدهم در مجلس شورای اسلامی» گزارش داده‌اند. روزنامه شرق نوشته است که احتمال استيضاح رضا فرجی دانا وزير علوم که اصولگرايان از مديريت او و تغيير روسای دانشگاه ها ناراضی هستند نسبت به وزرای ديگر بيشتر است.

روزنامه افکار در تيتر يک شماره پنجشنبه خود نوشته است: «نمايندگان مجلس شورای اسلامی در آخرين جلسه خود پيش از آغاز تعطيلات يک هفته‌ای مجلس، بحث استيضاح سه وزير را مطرح و از دو وزير ديگر هم طرح سئوال کردند.»

محمود حجتی وزير جهاد کشاورزی، حميد چيت چيان وزير نيرو و همچنين رضا فرجی دانا وزير علوم سه وزيری هستند که به نوشته اين روزنامه نمايندگانی چون ايرج نديمی، نادر قاضی پور و الياس نادران روز چهارشنبه از هيات رئيسه مجلس نهم خواستند تا طرح استيضاح آنها را «اعلام وصول» کند.

روزنامه افکار در عين حال نوشته است که برخی نمايندگان مجلس نهم نيز با طرح سئوال از علی طيب نيا وزير اقتصاد و علی ربيعی وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اين دو وزير دولت يازدهم را به مجلس احضار کرده‌اند.
روزنامه شرق نيز خبر داده است که «رضا فرجی‌دانا وزير علوم «در يک‌ قدمی استيضاح» قرار گرفته است.

به گزارش اين روزنامه «بالاخره سناريوی استيضاح وزير علوم کليد خورد، شايد همه منتظر بودند تا ببينند نتيجه تعيين روسای دانشگاه‌ها چه می‌شود. بيش از همه، اصولگرايان مجلس نهم چشم‌انتظار بودند» اما «انتخاب‌های اخير فرجی‌دانا‌ با آنچه مقبول آنهاست يکی نشد» و به همين خاطر اصولگرايان مجلس اکنون «بر طبل استيضاح» می‌کوبند.

شرق يادآوری کرده است که رضا فرجی دانا، وزير علوم دولت حسن روحانی برای رای‌ اعتماد «از هفت‌ خان گذشت و در همين مدت يک‌سال گذشته هم هربار به دليلی به کميسيون آموزش فراخوانده شد» اما اکنون نامه استيضاح او «به امضای ۵۰ نماينده رسيده» است و حتی در جلسه چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، الياس نادران، از عدم اعلام وصول استيضاح وزير علوم از سوی هيات‌رئيسه انتقاد کرد و گفت : «طرح استيضاح وزير روز سه شنبه به هيات‌رييسه تقديم شده و بر اساس ماده ۲۲۳ آيين‌نامه مجلس هيات‌رييسه موظف شده در نخستين جلسه‌ آن را اعلام وصول کند.»

اين روزنامه همچنين نوشته است: از نقدهای مکرر اصولگرايان و تلاش برای بازگرداندن فضای دانشگاه به دوران احمدی‌نژاد که بگذريم، کمتر وزيری در کابينه يازدهم بوده که از احتمال طرح استيضاح به‌دور مانده باشد و حتی روز چهارشنبه «موضوع سوال از حجتی، وزير جهاد کشاورزی روی ميز هيات‌رئيسه آمد و سوال نماينده از وزير کار.»

به نوشته اين روزنامه، «در راهروهای مجلس هر روز صحبت استيضاح وزرا می‌پيچد، روزی وزير ورزش و روز ديگر وزير آموزش‌وپرورش و حتی گاهی برخی وزير اطلاعات را هم بی‌توجه نمی‌گذارند و وزير نيرو و کار و نفت و صنعت هم از کنايه‌ها در امان نبوده‌اند»، اما «با وجود تلاش‌های هدفمند نيروهای نزديک به طيف احمدی‌نژاد، از «روزهای مانده به نوروز ۹۳ فرمان در بهارستان به سمت اعتدال پيچيد و حالا "فراکسيون رهروان ولايت" که به رئيس مجلس نزديک است، بنا را بر همراهی با اعضای کابينه گذاشته» است.

شرق درعين حال نوشته است: «تا به امروز تکاپوی "جبهه پايداری"‌ها و "فراکسيون اصولگرايان" در برخی بزنگاه‌ها، نشان از کار سازمان‌يافته و ميدانداری آنها دارد» و در مقابل فراکسيون رهروان ولايت نزديک به علی لاريجانی «در بسياری از امور، از رای سازماندهی‌شده فراکسيونی و هدفمند بی‌بهره‌اند و گاهی که فضای مجلس به سمت برخی موضعگيری‌های احساسی می‌رود، اغلب اعضای اين فراکسيون «آرای متفاوت با هدف‌گذاری فراکسيون متبوعشان داده‌اند.»

اين روزنامه البته يادآوری کرده است که «علی لاريجانی هنوز دوران هشت‌ سال گذشته و بی‌درايتی‌های احمدی‌نژاد را به خاطر دارد و به‌خوبی از وضعيت امروز کابينه و انبوه مشکلات پيش‌رو آگاه است» و اکنون «بايد ديد در فرصت مانده تا پايان مجلس نهم، اصولگرايان چه تدابيری برای بقا اتخاذ کرده و چه موانعی پيش‌روی دولت يازدهم می‌گذارند؛ دولتی که انتخابش از سوی طبقه‌های سياسی و اجتماعی مختلف، در مرحله نخست "نه" بزرگی به هشت‌سال حضور اصولگرايان در صحنه قدرت سياسی و اقتصادی ايران بود.»

درخواست روزنامه رسالت برای برخورد با »پاتوق های فرهنگی، ورزشی و هنری»

روزنامه رسالت در سرمقاله شماره پنجشنبه خود خواهان افزايش نظارت و برخورد با «پاتوق های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی» شده است. باقر پيشنمازی که يکی از مديران ارشد وزارت ورزش و جوانان در دولت محمود احمدی‌نژاد بود در سرمقاله پنجشنبه روزنامه رسالت با تيتر « پاتوق‌ها و کارکردهای خزنده»، ضمن تاکيد براينکه «پاتوق‌ها به عنوان يکی از کانون‌های پرجاذبه و تاثيرگذار در تغييرات فرهنگی و اجتماعی، نقش مهم و البته حساسی پيدا کرده‌اند»، نوشته است: «در غفلت برخی مديران امور اجتماعی و فرهنگی و خدمات شهری برای ايجاد و توسعه پاتوق‌های مثبت و متنوع، پاتوق‌های منفی به صورت قارچ‌گونه، در اينجا و آنجا شکل گرفته و افراد هم‌سوی خود را از گوشه و کنار شهر پيدا کرده و ساماندهی می‌کنند.»

سرمقاله‌نويس روزنامه رسالت با اشاره به اينکه «پاتوق‌ها فرصت‌های دل‌انگيز و نشاط‌آفرينی هستند که زمينه دوستيابی، هم‌انديشی و شکل‌گيری "تشکل‌های خاموش" را فراهم می‌کنند» تاکيد کرده است که «اين کانون‌ها بعضی اوقات به مراکز قابل بهره‌برداری برای اشرار خارجی و عوامل داخلی آنان نيز تبديل می‌شود تا در فصل فتنه‌انگيزی و ايجاد بحران،... برای شکل‌گيری قشون اجاره‌ای خود راحت‌تر و ارزان‌تر، يارگيری کنند.»

اين روزنامه ضمن تاکيد براينکه «پاتوق‌ها از جهت قدرت تاثيرگذاری و انتشار پيام آنچنان کارآمد بوده‌اند که به عنوان يک فرصت ممتاز، توجه بدخواهان ملت ايران را نيز به خود جلب کرده‌اند»، حتی از ورزشگاه‌ها به عنوان پاتوق‌هايی برای گسترش افکار «تجزيه‌طلبانه و اختلاف‌انگيز» و از برخی پاتوق‌ها و رستوران‌ها به عنوان محل «عضوگيری برای سازمان‌های نامرئی» سخن گفته است.

رسالت همچنين نوشته است: «در اثر فرصت‌طلبی فرقه‌های انحرافی و غفلت برخی از متصديان امر، گاهی کانون‌های اجتماعی ورزشی ما در ورزشگاه‌ها نيز مورد سوءاستفاده واقع گرديده است.جوانانی که از ساعت‌ها قبل از شروع مسابقات در ورزشگاه حاضر می‌شوند بارها طعمه عوامل فرقه‌های گمراه و منحرف و همچنين برخی مدعيان تبليغات تبشيری قرار گرفته‌اند و البته به صورت خاموش و خزنده.»

اين روزنامه از «ده‌ها هزار کانون و موسسه ورزشی که از سال‌ها قبل و با مجوز سازمان تربيت بدنی سابق تاسيس شده‌اند»، و همچنين «آموزشگاه‌های خصوصی که از آموزش و پرورش مجوز فعاليت دارند» در کنار «هنرکده‌ها و موسسات هنرآموزی‌ که از وزارت ارشاد مجوز گرفته‌اند» به عنوان برخی از پاتوق‌هايی نام برده و نوشته است: «لازم است به ايستگاه‌ها، توقفگاه‌ها، پاتوق‌ها و کانون‌های اجتماعی موجود به عنوان مراکز توليد پيام و هم‌افزايی ايجابی يا سلبی، نظارت بيشتری» اعمال شود.

باقر پيشنمازی در سرمقاله روزنامه رسالت تاکيد کرده است که نهادهای حکومتی بايد «نسبت به آمايش مستمر کليه پاتوق‌ها و کانون‌های تردد اجتماعی، تفريحی، ورزشی و ... تجهيز و پشتيبانی و ساماندهی آن اقدام کنند و از ظرفيت سمن‌ها(سازمان‌های مردم نهاد) و نهادهای مردمی واجد شرايط برای راهبری فرهنگی آن بهره‌گيری نمايند.»

سرمقاله نويس روزنامه رسالت هشدار داده است که «اگر راهبران فرهنگی جامعه پاتوق‌های مثبت را به وجود نياورند و توسعه ندهند، پاتوق‌های منفی گسترش پيدا می‌کنند» و «پاتوق‌ها با کارکردهای خاموش و خزنده خود هم می‌توانند فرصت باشند و هم تهديد، بستگی دارد که افسران جبهه حق و باطل کدام هشيار باشند و کدام غافل؟!»

واکنش وزارت بهداشت به تصويب مجازات زندان برای وازکتومی و توبکتومی

روزنامه ايران از «واکنش دولت به مجازات منع بارداری» خبر داده و نوشته است: «محمداسماعيل مطلق، مديرکل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در واکنش به مصوبه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی درباره تصويب کليات ماده يک طرح افزايش نرخ باروری و پيش‌بينی مجازات حبس برای اقدامات جراحی پيشگيری از بارداری از جمله وازکتومی و توبکتومی، بر لزوم حفظ حقوق شهروندی در تصويب قوانين جمعيتی تأکيد کرد.

به نوشته اين روزنامه، مديرکل دفتر سلامت جمعيت خانواده وزارت بهداشت به نمايندگان مجلس توصيه کرد «در تصويب قوانين جمعيتی بحث سلامت مادر و کودک و به ويژه حقوق شهروندی را لحاظ کنند.»
روزنامه ايران از قول محمد اسماعيل مطلق نوشته است: «در حال حاضر وزارت بهداشت نيز در رابطه با وازکتومی و توبکتومی بر اساس سلامت مادر و کودک عمل می‌کند و به اين ترتيب در صورتی که سلامت مادر و همچنين کودک در خطر باشد با تأييد کميسيون پزشکی و انديکاسيون‌هايی که هیأت بورد متخصصان زنان و انجمن پزشکان متخصص زنان آن را تأييد می‌کنند، ‌اين اعمال جراحی صورت می‌گيرد.»

مديرکل دفتر سلامت جمعيت خانواده وزارت بهداشت «ضمن تشکر از نمايندگان مجلس در زمينه تلاش برای افزايش نرخ باروری به بالای حد جايگزينی» گفته لازم است نمايند‌گان مجلس توصيه‌های رهبر جمهوری اسلامی در مورد سياست‌های جمعيتی را مدنظر قرار دهند و بر اساس آن قوانين را مصوب کنند چرا که رهبر جمهوری اسلامی «در ابلاغ سياست‌های جمعيتی، سلامت مادر و کودک را مدنظر» قرار داده بود.

به نوشته روزنامه ايران، محمد اسماعيل مطلق درباره آمار استفاده از جراحی‌های وازکتومی و توبکتومی نيز گفته است: «بر اساس آمار موجود کمتر از سه درصد افرادی که از اقلام پيشگيری از بارداری استفاده می‌کنند، علاقه‌مند به استفاده از جراحی‌های پيشگيرانه وازکتومی و توبکتومی هستند؛ به اين ترتيب ۹۷ درصد شهروندان علاقه‌ای به اين اعمال جراحی ندارند و از طرف ديگر آمارها حاکی از آن است که در شش ماهه نخست سال ۹۲ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۱، کمتر از ۱.۵ درصد افرادی که از اقلام پيشگيری از بارداری استفاده کرده‌اند، علاقه‌مند به اعمال وازکتومی و توبکتومی بوده‌اند.»

روزنامه ايران از قول مديرکل دفتر سلامت جمعيت خانواده وزارت بهداشت نوشته است: «با توجه به عملکرد وزارت بهداشت در سال ۹۲ و ۹۳ در زمينه استفاده از نظر متخصصان و همچنين تشکيل کميسيون پزشکی در هر شهرستان به منظور انجام اعمال وازکتومی و توبکتومی، لازم است نمايندگان مجلس در تصويب قوانين جمعيتی بحث سلامت مادران، نوزادان و همچنين سلامت مردان را در نظر داشته باشند.»

XS
SM
MD
LG