لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

دفاع مدیرمسئول جمهوری اسلامی از میرحسین موسوی


 صفحه سیاسی روزنامه شرق سه‌شنبه
صفحه سیاسی روزنامه شرق سه‌شنبه

روزنامه ايران در تيتر يک سه‌شنبه خود خبر داده است که «گرمای هوا درآستانه رکوردشکنی» قرار دارد و روزنامه شهروند نيز در تيتر يک خود درباره پيامدهای «ماندگاری و خطر ماندگاری گرما در ايران» هشدار داده و از «خشکسالی، کمبود آب، کاهش امنيت غذايی، و آتش‌سوزی جنگل‌ها» به عنوان برخی از اين پيامدها نامبرده است.

روزنامه تعادل گزارشی درباره شرکای تجاری ايران در بهار سال ۹۳ منتشر کرده و نوشته است در بخش صادارات «چين و عراق» و در بخش واردات نيز «امارات متحده غربی و چين» شرکای اصلی تجارت خارجی ايران در بهار سال ۹۳ بوده‌اند.

روزنامه شرق از دفاع مسيح مهاجری، مدير مسئول روزنامه جمهوری اسلامی، از ميرحسين موسوی گزارش داده و از قول مدير مسئول روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است: «به چه مجوزی هر کسی يک حکمی را برای آقای موسوی تعيين می‌کند؟ به چه مجوزی هر کسی هر تهمتی را که بخواهد به او نسبت می‌دهد؟ شما‌ها چه‌ کار‌ه‌ايد که اين حرف‌ها را می‌زنيد؟»

روزنامه شرق همچنين خبر داده است که «شورايعالی معماری و شهرسازی کاهش ۲ ميليون‌ و ۵۰۰ هزار نفری جمعيت پايتخت» را تصويب کرده است.

روزنامه اعتماد در گزارشی از جلسه رضا فرجی دانا با برخی از نمايندگان مجلس و «مهلت يک هفته‌ای مجلس به وزير علوم برای جلب نظر نمايندگان استيضاح‌کننده» خبر داده است، و همزمان روزنامه جوان تاکيد کرده که يکی از دلايل اصلی طرح استيضاح وزير علوم، استفاده رضا فرجی دانا از «روش انتخاباتی» برای تعيين سرپرستان و روسای دانشگاه‌هاست.

روزنامه آفتاب يزد، ضمن انتشار گفت‌وگويی با امير محبيان، از قول اين تحليلگر سياسی نزديک به اصولگرايان، نوشته است: «اصولگرايان طغيان‌پروری کردند» و «طغيان‌پروری ساختار اصولگرايی را بر هم زد» به همين دليل «در هر انتخاباتی وارد شديم، هر کسی بازی را بر هم زد، برد.»

«آوارگی دانشجويان دانشگاه بهشتی» گزارشی است در روزنامه آفتاب يزد درباره تعطيلی خوابگاه‌های دانشجويان کارشناسی ارشد و دکترای اين دانشگاه. روزنامه آفتاب يزد نوشته است که «دانشگاه بهشتی بی‌توجه به نياز دانشجويان تحصيلات تکميلی به سرپناهی حين تحقيق و پژوهش»، خوابگاه‌های دانشجويان را برای ماه‌های تابستان تعطيل و «واگذار کرده است.»

يک هفته پس از نمايش تصاويری از زنان ساپورت‌پوش به درخواست علی مطهری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جلسه سئوال از وزير کشور، روزنامه آرمان از قول علی مطهری نوشته است: «ما نمی‌گوييم اصل ساپورت پوشيدن اشکال دارد؛ يکی با مانتويی که تا پايين زانوست ساپورت می‌پوشد و کسی هم نمی‌تواند به آن ايراد بگيرد؛ پس با اصل ساپورت پوشيدن مخالف نيستيم. در واقع اعتراض ما به آن پوشش ساپورتی است که کل حجم بدن را نشان می‌دهد و اين نوع پوشش قطعا حجاب نيست» و البته «برخی می‌گويند که حتی نبايد اجازه فروش ساپورت را هم داد که خب اين هم درست نيست.»

آغاز تابستان داغ در ۱۴ استان؛ هشدار درباره پيامدها و خطر ماندگاری گرما در ايران

روزنامه ايران در تيتر يک سه‌شنبه خود خبر داده است که «گرمای هوا درآستانه رکوردشکنی» قرار دارد و روزنامه شهروند نيز در تيتر يک خود درباره پيامدهای «ماندگاری و خطر ماندگاری گرما در ايران» هشدار داده و از «خشسکسالی، کمبود آب، کاهش امنيت غذايی، و آتش‌سوزی جنگل‌ها» به عنوان برخی از اين پيامدها نامبرده است.

به نوشته روزنامه ايران، درحالی که «تابستان داغ بر ۱۴ استان حاکم شده است»، روز دوشنبه حسين هاشمی، استاندار تهران، گفت: «اگر شهروندان پايتخت حداقل ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جويی نکنند، سياست جيره‌بندی آب اعمال می‌شود.»

اين روزنامه با اشاره به آنچه «هوای گرم و کلافه‌کننده تهران و ساير شهرهای کشور در روزهای اخير» توصيف کرده، نوشته است: «اگرچه پيش‌بينی پايگاه‌های هواشناسی، آماری فراتر از رکوردهايی که در گذشته ثبت شده، نشان نمی‌دهد و دمای هوا نيز فقط در بعضی از نقاط آن هم چند درجه از ميانگين بلند مدت بالا رفته است، اما همين گرمای چند درجه نيز مصرف برق و آب را به ويژه در کلانشهری همچون تهران بيش از حد تصور بالا برده است، به طوری که استاندار تهران در جديدترين اظهارات خود اعلام کرده است اگر مردم حداقل ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جويی نکنند، سياست جيره‌بندی آب اعمال می‌شود.»

ايران همچنين نوشته است: «در مصرف برق نيز اگرچه صراحت تا به اين حد نبوده و هنوز کسی در اين زمينه، هشدار رسمی نداده است، اما مردم بعضی از مناطق تهران در نخستين سحر و افطار ماه رمضان، تجربه قطعی برق را پشت سر گذاشتند تا مشکل قطعی برق هم به جيره‌بندی آب اضافه شود.»

روزنامه شهروند نيز در شماره سه‌شنبه خود با تاکيد براينکه «فاجعه در ايران شروعی طوفانی داشت» نوشته است: «بهار ۹۳، برخی نقاط کشور چهار درجه نسبت به ميانگين بلندمدت گرم‌تر بود. اين به معنای آغازی طوفانی برای پديده گرمايش زمين در ايران است؛ پديده‌ای که از آن با عنوان فاجعه‌ای ياد می‌شود که زندگی تمام مردم جهان را تحت تاثير قرار خواهد داد. حتی اقتصاد را هم به زير چرخ خود می‌آورد.»

اين روزنامه يادآوری کرده است که مجمع بين‌المللی تغييرات آب و هوايی سازمان ملل ۱۱ فروردين‌ماه سال جاری، اعلام کرد: «گرمايش زمين سلامت، چشم‌انداز اقتصادی و منابع آب و غذای ميلياردها نفر را در معرض خطر قرار داده است. در صورتی که دمای کره زمين دودرجه سانتيگراد افزايش پيدا کند، امکان دارد بازده اقتصادی جهان بين ۰.۲ ( دو دهم) تا ۲ ‌درصد کاهش پيدا کند.»

روزنامه شهروند نوشته است: «حالا شاهرخ فاتح، رئيس مرکز ملی هشدار و پايش خشکسالی هواشناسی، از افزايش ۴ درجه‌ای دما در برخی نقاط کشور خبر داده و تغييرات دما در سه‌ماهه بهار را شرح می‌دهد؛ شرحی که از افزايش ۰.۵ تا ۴ درجه‌ای دما در کشور حکايت دارد.»

اين روزنامه از قول شاهرخ فاتح نوشته است: «در فروردين‌ماه ۹۳ استان‌های آذربايجان غربی بخش‌هايی از آذربايجان شرقی، زنجان، کردستان، جنوب خوزستان، چهار محال و بختياری، کهگيلويه و بوير احمد، بوشهر، بخش عمده‌ای از فارس و بخش کوچکی از هرمزگان، البرز و قزوين بين ۰.۵ تا ۱.۵ درجه گرم‌تر از ميانگين بلندمدت بوده‌اند» و در ارديبهشت ۹۳ نيز «استان‌های آذربايجان غربی، آذربايجان شرقی، اردبيل، گيلان، البرز، قزوين، گلستان، خراسان شمالی و ايلام بين ۲.۵ تا ۳.۵ درجه گرم‌تر از ميانگين بلندمدت بوده‌اند» و حتی بخش‌هايی از استان ايلام، آذربايجان غربی، آذربايجان شرقی، زنجان و خراسان رضوی »حدود ۴ درجه گرم‌تر از ميانگين بلندمدت بوده‌اند و استان‌های لرستان، خوزستان، مرکزی، شمال اصفهان، غرب خراسان رضوی، جنوب سمنان و شمال خراسان جنوبی بين ۰.۵ تا ۱.۵ درجه گرم‌تر بوده‌اند.»

به نوشته روزنامه شهروند، رئيس مرکز ملی هشدار و پايش خشکسالی هواشناسی با تاکيد براينکه پيش‌بينی می‌شود «تابستان سال ۹۳ بيشتر استان‌های کشور افزايش دمايی برابر ۱.۵ درجه داشته باشند و تابستان بسيار گرمی پيش رو داشته باشيم.»

اين روزنامه همچنين از قول اسماعيل کهرم، مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، نوشته است: «تازه در شروع فاجعه گرم شدن کره زمين هستيم.» فاجعه‌ای که پيش از اين از سوی برخی کشورها انکار می‌شد، اما اکنون اتفاق افتاده و در کشورهايی که در نوار خشک زمين قرار دارند، نمود بيشتری داشته است.

مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌ زيست در خصوص تاثير افزايش دما بر ايران به روزنامه شهروند گفته است: «کم‌آبی و خشکسالی که اين روزها مدام در خصوص آن هشدار داده می‌شود ناشی از گرمايش زمين است. گرمايش زمين کيفيت محصولات کشاورزی را هم کاهش خواهد داد، چرا که محصولات کشاورزی در دما و شرايط جوی خاصی رشد می‌کنند و محصول می‌دهند. اما موضوعی که درحال حاضر بسيار نگران‌کننده است، آتش‌سوزی جنگل‌هاست. آتش گرفتن جنگل‌ها از همين اکنون شروع شده، جنگل‌های غرب و شمال کشور در آتش می‌سوزند و اين هم ناشی از افزايش دمای زمين است.»

بزرگترين شرکای تجاری ايران در بهار ۹۳؛ چين، امارات و عراق

روزنامه تعادل گزارشی درباره شرکای تجاری ايران در بهار سال ۹۳ منتشر کرده و نوشته است در بخش صادارات «چين و عراق» و در بخش واردات نيز «امارات متحده غربی و چين» شرکای اصلی تجارت خارجی ايران در بهار سال ۹۳ بوده‌اند.

به نوشته روزنامه تعادل در بخش صادرات «چين با ۲۶ درصد، عراق با ۱۸ درصد، امارات متحده عربی با ۱۲ درصد، افغانستان با ۷ درصد، و ترکيه با ۶ درصد» شرکای اصلی تجاری ايران در فصل بار ۹۳ بوده‌اند و ساير کشورها نيز در مجموع «۳۱ درصد از صادرات» ايران را به خود اختصاص داده‌اند.

در بخش واردات نيز به نوشته اين روزنامه «امارات متحده عربی با ۲۷ درصد، چين با ۲۲ درصد، هند با ۸ درصد، ترکبه با ۷ درصد، جمهوری کره با ۷ درصد» مقصد بيشترين کالاهای وارداتی ايران بوده اند و مقصد ۲۹ درصد از واردات به ايران نيز در سه ماه نخست سال ۹۳ ساير کشورها بوده است.

روزنامه تعادل ضمن بررسی «کارنامه بهاره صادرات و واردات دولت تدبير و اميد» از «خروج ‌تجارت‌ خارجی ايران ‌از‌ رکود» خبر داده و نوشته است: «براساس آمارهای گمرک حجم صادرات ايران در بهار ۹۳ حدود ۱۱ميليارد و۸۵۹ ميليون دلار بوده است که براين اساس ارزش صادرات نسبت به بهار ۹۲ بيش از ۲۰.۵ درصد رشد داشته است، و در سوی مقابل واردات نيز با رشدی ۳۵.۶۳ درصدی به ۱۲ ميليارد و۳۸۶ ميليون دلار رسيده است.»

اين روزنامه در عين حال نوشته است: اين آمار «هرچند از رشد تجارت خارجی خبر می‌دهد اما بايد توجه کرد که نسبت به دوران افول اقتصاد ايران رشد داشته است و در واقع چون عملکرد دولت احمدی‌نژاد ضعيف بود، اين آمار به نظر قابل توجه می‌آيد.»

روزنامه تعادل تاکيد کرده است: «اگر اين روند بخواهد در تمام فصول آتی عينا تکرار شود حجم صادرات کشور باز هم در حدود ۴۴ ميليارد دلار خواهد بود و اين واردات است که دوباره حجمی بزرگ از اقتصاد را به خود اختصاص می دهد.»

فراز جبلی گزارش‌نويس روزنامه تعادل با اشاره به اينکه «مساله منفی بودن تراز تجاری ايران» همچنان «نگران‌کننده» است، يادآوری کرده است که در سه ماه بهار سال ۹۳ «تراز تجاری ايران ۵۲۷ ميليون دلار منفی بوده است، در حالی که سهم ميعانات گازی و پتروشيمی از صاد رات کشور نزديک به ۵۸ درصد صادرات کشور را تشکيل داده‌اند» و به اين ترتيب «رشد ۷۸.۳۱ درصدی ميعانات گازی باعث کم شدن منفی بودن تراز تجاری کشور شده است وگرنه تراز بيش از اين منفی می شد.»

دفاع مسيح مهاجری از ميرحسين موسوی

روزنامه شرق از دفاع مسيح مهاجری،مدير مسئول روزنامه جمهوری اسلامی، از ميرحسين موسوی گزارش داده و از قول مدير مسئول روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است: «به چه مجوزی هرکسی يک حکمی را برای آقای موسوی تعيين می‌کند؟ به چه مجوزی هرکسی هر تهمتی را که بخواهد به او نسبت می‌دهد؟ شما‌ها چه‌کار‌ه‌ايد که اين حرف‌ها را می‌زنيد؟»

به نوشته اين روزنامه، مسيح مهاجری مديرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی، با بيان اينکه «در انتخابات سال ۸۸ يک اتفاقاتی برای مهندس موسوی پيش آمد» گفته ‌است: «پرونده‌ای است که آن را بايد دستگاه قضايی رسيدگی کند. چون اين وظيفه دستگاه قضايی است و خود آنها هم بايد در آن دنيا پاسخگو باشند. اما به چه مجوزی هر کسی يک حکمی را برای آقای موسوی تعيين می‌کند؟ به چه مجوزی هرکسی هر تهمتی را که بخواهد به او نسبت می‌دهد؟ شما‌ها چه‌کار‌ه‌ايد که اين حرف‌ها را می‌زنيد؟»

مديرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی ضمن اشاره به اينکه «در همين حرف‌های اين آقايان آمده که اگر دستگاه قضايی آنها را در حصر نگه نمی‌داشت، مردم آنها را می‌کشتند»، گفته است: «اولا که اين حرف صحيح نيست ثانيا بايد ديد آيا خود ايشان راضی هستند که به اين بهانه (در حصر) نگه داشته شوند.»

مسيح مهاجری با اشاره به اتهاماتی که از سوی برخی در پنج سال گذشته به ميرحسين موسوی وارد شده نيز گفته ‌است: «آنها در زمان نخست‌وزيری مهندس موسوی بودند و ديدند که امام از آقای موسوی تعريف می‌کردند و می‌دانند که اين صحبت‌ها خلاف گفته‌های امام است و عقل و شرع هم نمی‌پذيرد که امام از طرفی آگاه باشند که فردی در حزب جمهوری اسلامی است که جاسوس است و ترور می‌کند و اسم آن فرد را بياورد که آقای موسوی اين کار‌ها را می‌کند و از طرفی بالاترين مقام و مسئوليت يک حکومت را به همين فرد واگذار کند. اين قضيه در آن زمان بسيار سروصدا به‌پا کرد که چه شده که امام جلو اين افراد ايستادند و گفتند که مصلحت نظام در اين است.»

به نوشته روزنامه شرق، مسيح مهاجری با تاکيد براينکه رهبر فعلی جمهوری اسلامی نيز تا پيش از سال ۸۸ از ميرحسين موسوی «تعريف و تمجيد» می‌کرد، گفته ‌است: «آنچه ما از رهبری درباره مهندس موسوی شنيديم تا قبل از انتخابات ۸۸ تعريف و تمجيد است و حتی ايشان بارها حکم آقای موسوی را برای مجمع‌تشخيص‌مصلحت‌نظام و شورايعالی انقلاب فرهنگی دادند و در جلسات تصميم‌گيری سران گذشته او را شرکت دادند مثل مسايل هسته‌ای و مسايل ديگر و در جلساتی که رهبری در ابتدای شروع زعامت خود برای مشاوره برقرار می‌کردند، آقای موسوی حضور داشت و رهبری با تعابيری مثل، آدم نجيبی هست، خوش‌فکر هست و... از او تمجيد می‌کردند.»

مسيح مهاجری همچنين تاکيد کرده است که «بعد از سال ۸۸ هم هيچ‌گاه رهبری، آقايان موسوی و کروبی را به وابستگی به بيگانگان متهم نکردند. هر مطلبی گفتند، گله نسبت به اعتراض به نتايج انتخابات بود و اينکه ديگران از اعمال آنها سوءاستفاده کردند. شما اگر صحبت‌های ايشان را که در رسانه‌ها پخش شد نگاه کنيد، از اين تهمت‌هايی که بعضی از افراد می‌زنند در صحبت‌های ايشان وجود ندارد. بنابراين، اين نوع حرف‌زدن‌ها خلاف نظر امام و رهبری فعلی است» و تنها «رهبری نظرشان اين بود که اينها بايد مواخذه شوند به‌خاطر اينکه دشمن از رفتار اينها سوءاستفاده کرده و يک عده‌ا‌ی در روزنامه‌ها و مصاحبه‌هايشان در تلويزيون و رسانه‌های ديگر پرونده‌سازی‌هايی می‌کنند.»

اين روزنامه همچنين از قول مسيح مهاجری نوشته است: «رايی که آقای روحانی آورد يعنی اينکه مردم چهار سال تمام اين دروغ‌ها و فحش‌ها را شنيدند بعد که به پای صندوق آمدند خلاف آن اظهارنظر‌های کذب رای دادند. مردم بيمه شده‌اند، ‌مردم مسايل را می‌فهمند. هرقدر گزارش دروغ بدهند، هرچه حرف‌های دروغ بزنند فايده ندارد. چهارسال تمام است از تلويزيون يک‌طرفه حرف زدند و از روزنامه‌هايشان يک‌طرفه گفتند، تهمت زدند و به ديگران هم اجازه جواب‌دادن ندادند.»

روزنامه شرق همچنين از انتقاد مسيح مهاجری از صدا و سيما خبر داده و از قول وی نوشته است: «صداوسيمای ما احتياج به يک تحول بزرگ دارد. صداوسيما مستقل عمل نمی‌کند و فلسفه صداوسيما اين است که بايد بوق نظام باشد، نبايد بوق اين و آن باشد. متاسفانه صداوسيما بوق جناح‌ها و افراد شده است و بايد صداوسيما خودش را بالاتر بکشد و شايد از عهده مسئولان فعلی آن برنيايد ولی اميدوارم مسئولانی گذاشته شوند که در سطح بالاتری يعنی در سطح ملی فکر کنند.»

مسيح مهاجری همچنين با اشاره به اظهارات اخير اسدالله بادامچيان از اعضای ارشد موتلفه اسلامی درباره «افشای تصميمات سری حزب جمهوری اسلامی از سوی ميرحسين موسوی» و «بيم آيت‌الله خمينی از موسوی»، گفته است: «اتهاماتی که اخيرا يکی از اعضای هيات موتلفه به‌عنوان دليل توقف کار حزب جمهوری اسلامی به آقای مهندس موسوی وارد کرده، کذب محض است.»

مسيح مهاجری که خود در سال‌های نخست پس از انقلاب از اعضای حزب جمهوری اسلامی بود همچنين گفته است که خود اسدالله بادامچيان «که آن زمان مسوول سازمان شهرستان‌های حزب بود و افکار شخصی خودش را و افکار موتلفه را به نام حزب در شهرستان‌ها ترويج می‌کرد و اختلاف ايجاد می‌کرد. همين اختلافات و مشکلاتی که در شهرستان‌ها ايجاد می‌کرد به گوش امام رسيد و امام دستور توقف فعاليت حزب را دادند.»

مديرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی درباره اين عضو موتلفه اسلامی گفته است: «من نصيحت می‌کنم اين شخص را که ايشان در سنی نيستند که کينه‌توزی نسبت به يک آدم شريف مثل آقای مهندس موسوی داشته باشند. من توصيه می‌کنم به ايشان که مثل آقای عسگراولادی که در ماه‌ها و روزهای اواخر عمرشان مطالبی گفتند و خود را نسبت به آقای موسوی و کروبی بری‌الذمه و راحت کردند، اين کار را بکند و خودش را نجات دهد چون در روز قيامت بايد جواب پس دهد. البته اين را هم اضافه می‌کنم که اگر اين شخص نصيحت مرا نپذيرد و به اين کارها ادامه دهد، مطالبی را از برخوردها و مسايلی که او در داخل حزب داشت، در معرض افکار عمومی قرار می‌دهم که پشيمان شود.»

مسيح مهاجری در عين حال گفته است: «بايد يک وقتی را تعيين کرد و خود آقای موسوی حضور داشته باشند و در يک مناظره آقای موسوی بتواند جواب دهد. ولی زمانی که کسی حضور ندارد و نمی‌تواند پاسخ دهد اين‌جور حرف‌ زدن خلاف اخلاق است و البته افرادی مثل ما که بوديم و ديديم که چه مسايلی گذشت نمی‌گذاريم و مطالب را می‌گوييم و باز هم نصيحت می‌کنم که ايشان]اسدالله بادامچيان[ به اين حرف‌ها ادامه ندهد.»

استيضاح وزير علوم به دليل استفاده از روش «انتخاباتی» برای تعيين روسای دانشگاه‌ها

روزنامه اعتماد در گزارشی از جلسه رضا فرجی دانا با برخی از نمايندگان مجلس و «مهلت يک هفته ای مجلس به وزير علوم برای جلب نظر نمايندگان استيضاح کننده» خبر داده است، و همزمان روزنامه جوان تاکيد کرده که يکی از دلايل اصلی طرح استيضاح وزير علوم، استفاده رضا فرجی دانا از روش «انتخاباتی» برای تعيين سرپرستان و روسای دانشگاه‌هاست.

روزنامه اعتماد در گزارشی از جلسه رضا فرجی دانا با برخی از نمايندگان مجلس و «مهلت يک هفته‌ای مجلس به وزير علوم برای جلب نظر نمايندگان استيضاح‌کننده» خبر داده است. اين روزنامه درعين حال نوشته است: «ممکن است طرح استيضاح يا در همان ابتدای کار با ممانعت هيات رئیسه و نمايندگان ميانه اعلام وصول نشده يا نهايتا در صحن علنی مجلس با حمايت فراکسيون اکثريت مجلس از وزير علوم بی نتيجه بماند.»

اين روزنامه نوشته است: تاکيد نمايندگانی چون جواد کريمی قدوسی و الياس نادران بر «پابرجا بودن استيضاح و اظهارات قاسم جعفری مبنی برغلبه حاشيه‌ها بر متن در وزارت علوم نيز نشان می‌دهد که هسته اصلی حاميان استيضاح بعيد است با رايزنی وزير از نظر خود منصرف شوند.»

اعتماد در عين حال با اشاره به اينکه « کمال‌الدين پيرموذن و جواد هروی با سياسی خواندن جريان استيضاح هدف اقليت مجلس در تخريب دولت را مردود دانسته‌اند، از قول کمال‌الدين پيرموذن نماينده اردبيل در مجلس نهم، نوشته است: ««عده‌‌ای از نمايندگان با افشاگری‌های تکان‌دهنده وزير دانا و دلسوز علوم منافع خود و اطرافيانشان به خطر افتاده از همين رو به دنبال استيضاح ايشان هستند.»

روزنامه جوان اما با تاکيد براينکه «چالش هشت ماهه نمايندگان با وزير علوم به استيضاح نزديک شده»، از قول روح‌الله حسينيان، مهمترين دليل طرح استيضاح رضا فرجی دانا را «حاکم کردن فتنه‌گران بر آموزش عالی کشور» توصيف کرده است. اين روزنامه نوشته است: «تاکنون بيش از ۱۰۰ نماينده مجلس به فرجی دانا در خصوص ادامه تحصيل دانشجويان ستاره دار، انتصاب جعفر توفيقی و جعفر ميلی منفرد به عنوان مشاور عالی و معاون آموزشی وزارت علوم» هشدار داده‌اند.

اين روزنامه همچنين برکناری روسای دانشگاه منصوب دولت پيشين را يکی از دلايل ديگر استيضاح وزير علوم عنوان کرده و نوشته است: «فرجی دانا در طول هشت ماه وزارت خود شيوه جديدی برای انتخاب رؤسای برخی دانشگاه‌ها اعمال کرد. ابتدا هيات هايی با عنوان هيات نظارت و بازرسی از وضعيت دانشگاه‌ها به آنجا ارسال می‌شد و پس از آن برخی از رؤسای دانشگاه با حکم فرجی دانا و برخی ديگر با تشکيل گروه‌هايی از اعضای هيات علمی و نظرسنجی از آنها تغيير کردند.»

کبری آسوپار در گزارش روزنامه جوان استفاده وزير علوم از انتخابات و نظر سنجی الکترونيک از اعضای هيات علمی دانشگاه‌ها برای تعيين رئيس هر دانشگاه نيز به برای تعيين روسای دانشگاه‌ها را يکی ديگر از دلايل استيضاح وی عنوان کرده و نوشته است: «درباره تعيين رؤسای دانشگاه‌ها از شيوه انتخابات يا رأی گيری الکترونيک و دستی استفاده می‌کند و سپس آرا به صورت مخفيانه در اختيار وزير علوم گذاشته می‌شود و از ميان گزينه‌های رأی آورده شده، يک نفر به عنوان سرپرست منصوب می‌شود.»

روزنامه جوان نوشته است: «اين شيوه جديد انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها مورد انتقاد قرار گرفت تا جايی که رئيس جمهور در تذکری به وزير علوم يادآور شد اين شيوه نبايد شائبه انتخابات داشته باشد. اين شيوه همچنين تذکر جدی اعضای شورای عالی انقالب فرهنگی را نيز به همراه داشته است.»

XS
SM
MD
LG