لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

هاشمی: در لحظه حساس حتما لازم نیست رئیس خبرگان باشم


اکبر هاشمی رفسنجانی طی گفت‌و‌گو با روزنامه شرق درباره انتخاب رئیس مجلس خبرگان، ضمن تاکید براینکه کار هیات‌ رئیسه خبرگان زمانی حساس می‌شود که «بخواهد رهبری جدید انتخاب شود»، گفته است: «در لحظه حساس حتما لازم نیست رئیس باشم.»

نامه سرگشاده ۴۷ سناتور جمهوریخواه که به رهبران جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند «هرگونه توافق هسته‌ای با دولت آمریکا، بدون نظر موافق کنگره، پس از ریاست جمهوری اوباما، دوام نخواهد یافت»، مورد توجه روزنامه روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، قرار گرفته و این روزنامه در تیتر یک شماره سه‌شنبه خود نوشته است: «بی‌اعتمادی دنیا به آمریکا با نامه سناتور‌ها بیشتر شد.»

روزنامه آرمان هم عکس یک خود را به محمدجواد ظریف اختصاص داده و از قول وی درباره نامه ۴۷ سناتور آمریکایی نوشته است: «نامه سناتور‌ها تبلیغاتی است.»

روزنامه ابتکار گزارش داده است که جمعی از فعالان حوزهٔ موسیقی شامگاه دوشنبه ضمن تجمع مقابل خانه موسیقی به «لغو سریالی کنسرت‌ها» و «ایجاد محدودیت برای برخی نوازندگان» اعتراض کردند.

روزنامه شرق در شماره سه‌شنبه خود خبر داده است که «علی مطهری، نماینده مجلس، که به‌دعوت انجمن دانشجویی فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز برای سخنرانی در این دانشگاه به شیراز سفر کرده بود، بعد‌ از‌ ظهر دوشنبه پس از ورود به این شهر مورد هجوم نیروهای لباس‌شخصی قرار گرفت.»

روزنامه‌های جهان صنعت و اعتماد ضمن انتشار گزارش‌هایی درباره تغییر فرمانده نیروی انتظامی، خبر داده است که روز دوشنبه با حکم علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی حسین اشتری به عنوان فرمانده نیروی انتظامی منصوب شده است.

روزنامه جهان صنعت گزارش داده که اسماعیل احمدی مقدم روز دوشنبه و در پایان ۹ سال فرماندهی نیروی انتظامی گفت که «نمره ۱۰ را تنها به این دلیل به خود می‌دهم که با ارفاق در مقابل مردم رفوزه نشده‌ باشم‌.»

روزنامه قانون موضوع ممنوعیت «حضور زنان در ورزشگاه‌ها» را در گفت‌و‌گو با سعید معیدفر مورد بررسی قرار داده و از قول وی نوشته است: «حضور زنان، خشونت در ورزشگاه را کم می‌کند.»

هاشمی رفسنجانی درباره تعیین رهبر آینده: در لحظه حساس حتما لازم نیست رئیس باشم

اکبر هاشمی رفسنجانی در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق درباره انتخاب رئیس مجلس خبرگان، با تاکید براینکه کار هیات‌ رئیسه خبرگان زمانی حساس می‌شود که «بخواهد رهبری جدید انتخاب شود»، گفته است: «در لحظه حساس حتما لازم نیست رئیس باشم.»

در حالی روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند ماه در نخستین روز از جلاسیه دوره مجلس خبرگان رئیس جدید این مجلس انتخاب شد، اکبر هاشمی رفسنجانی پیش از این انتخاب، در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق گفته است: «فقط یک وقت کار هیات‌ رئیسه خبرگان حساس می‌شود و آن موقعی است که بخواهد رهبری جدید انتخاب شود. اساس این است و ممکن است در ۲۰ یا ۳۰ سال و کمتر و بیشتر یک‌ بار اتفاق بیفتد» اما اجلاس خبرگان در بقیه موارد «عمدتا سخنرانی است. مدتی تدوین آیین‌نامه طول کشید که بحث‌های تدوین قانون را برای خودمان می‌گذاشتیم. به‌علاوه سخنرانی هم داریم. ۱۶ نفر ظرف دو روز سخنرانی می‌کنند. دو سخنران هم از بیرون می‌آیند تا درباره شرایط کشور و مسایل امنیتی، اقتصادی و چیزهای مهم برای اعضا توضیح بدهند. در این وسط، خیلی کار نیست.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در این گفت‌و‌گو با تاکید براینکه «آن لحظه حساس، مهم است»، گفته که «برای آن لحظه حساس حتما لازم نیست رئیس باشم، کافی است عضو خبرگان باشم. انسان در خبرگان می‌تواند صحبت کند و نظرش را بدهد و اگر بخواهم، تاثیرگذار هم خواهم بود.»

گفت‌و‌گوی مفصل اکبر هاشمی رفسنجانی با مازیار خسروی و مهسا جزینی خبرنگاران روزنامه شرق دو صفحه از شماره سه‌شنبه این روزنامه را به خود اختصاص داده است و وی در بخش دیگری از سخنانش درباره «شورای رهبری» گفته است: «درباره شورای رهبری هم گفتم که در زمان امام طبق قانون اساسی، ایشان رهبر بودند و بعد هم آیت‌الله خامنه‌ای با رای خبرگان رهبر شدند. نیازی نبود که درباره شورای رهبری بحث کنیم. ولی اگر قرار شد دوباره درباره آن بحث شود، ما باید آماده باشیم و خصوصیات را روشن کنیم. احتیاج دارد بحث بیشتری روی آن انجام شود که چگونه تقسیم کار کنیم؟ رئیس چه کسی باشد؟ در محدوده چه کارهایی باشد؟ اینها بحث‌هایی است که در صورت وقوع، مطمئنا خبرگان به آنها وارد می‌شود.»

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه پس از مرگ آیت‌الله خمینی «ما که جزو هیات‌ رئیسه خبرگان بودیم و باید برنامه‌ها را تنظیم می‌کردیم، نظر ما این بود که شورایی باشد و شورای سه‌نفره را در نظر گرفتیم که آیت‌الله‌ خامنه‌ای، ‌آیت‌الله‌ مشکینی‌ و‌آیت‌الله‌ موسوی ‌اردبیلی بودند»، درباره چگونگی انتخاب دومین رهبر جمهوری اسلامی گفته است: «نظر جامعه مدرسین روی آیت‌الله گلپایگانی بود و فرد را پیشنهاد دادند. یک بحث جدی داشتیم و وقت زیادی از جلسه را گرفته بود که فرد یا شورا باشد. این در اختیار ما بود و باید انتخاب می‌کردیم. فرد ۴۵ رای و شورا ۳۵ رای آورد. نظر آیت‌الله‌ خامنه‌ای روی شورا بود و سخنرانی خوبی هم کردند و توضیح دادند که شورا لازم است. اما وقتی که رای گرفتیم، این‌گونه شد. این با رای خود خبرگان است و اگر احساس شود که فردی آن برجستگی‌ها را ندارد و آماده نیست، می‌توانیم تبدیل به شورا کنیم.»

وی در این گفت‌و‌گو تاکید کرده است که پس از درگذشت آیت‌الله خمینی «طرفدار شورا بودم و‌‌ همان نظرم مانده است. قاعدتا نظر آیت‌الله خامنه‌ای هم‌‌ همان است. ولی چون خبرگان رای داده، فعلا این است. بعدا باید شرایط را ببینیم» و «دوباره بحث می‌کنیم. اگر روزی قرار باشد که دوباره رهبری را انتخاب کنیم، بحث می‌کنیم که فرد یا شورا باشد. در اینجا مشکلی نداریم.»

اکبر هاشمی رفسنجانی که سال‌ها نایب رئیس مجلس خبرگان بود و پس از مرگ علی مشکینی تا سال ۸۹ ریاست مجلس خبرگان را بر عهده داشت، درباره احتمال کاندیداتوری خود انتخابات برای تعیین رئیس جدید مجلس خبرگان به روزنامه شرق گفته است: «هیات‌رئیسه با دیگران فرقی ندارد. رئیس یک مقدار در تنظیم برنامه، وقت‌دادن یا ندادن تاثیر دارد، اما بقیه زحمت می‌کشند که منشی‌ها و نواب رئیس هستند. من فکر می‌کنم آنگونه نیست. البته همین که الان می‌گویم؛ اگر احساس کنم وجودم ضروری است، تردید نمی‌کنم و می‌آیم. تا الان چنین تشخیصی نداده‌ام.»

وی همچنین گفته است: «من هیچ آمادگی روحی‌ای ندارم که رئیس خبرگان شوم. در مجمع تشخیص به اندازه کافی کار می‌کنم و بیشتر از این دیگر چه لزومی دارد؟ در خبرگان علمای دیگری هستند که کار می‌کنند و من هم عضو هستم. اگر لازم باشد، در آنجا تاثیرگذار هستم و اگر هم لازم نباشد، مستمع هستم؛ الان نظرم این است. البته بعضی‌ها هستند که من مصلحت نمی‌دانم در راس خبرگان باشند. روز رای‌گیری معلوم می‌شود چه کسانی می‌خواهند بیایند و همانجا تصمیم می‌گیرم. در دوره قبل هم در‌‌ همان جلسه تصمیم گرفتم. یعنی شب قبل از اجلاس قرار شد که کس دیگری باشد، صبح که رفتیم، دیدم شخص دیگری، نامزد شده بنابراین من هم نامزد شدم.»

اکبرهاشمی رفسنجانی درباره احتمال استفاده رقبایش از پرونده قضایی فرزندش مهدی هاشمی علیه خود گفته است: «اگر بخواهند بکنند، در هر صورت می‌کنند»، اما «نمی‌خواهم دخالت کنم. من از اول به رهبری و رییس قوه‌قضاییه و همه گفته‌ام. قاضی را نمی‌شناسم و هیچ وقت ندیده‌ام. به اینها گفتم اگر مهدی جرمی کرده باشد، ترجیح من این است در دنیا جزایش را ببیند و به آخرت نیفتد. چون آخرت خیلی سخت است و اگر جرمی نکرده، این در شأن جمهوری اسلامی نیست که انسانی را که جرم ندارد، به دلیل مسایل سیاسی، متهم یا محکومش کنند. من باید از جمهوری اسلامی دفاع کنم. نظر من این است.»

وی گفته است: در صورت صدور حکم علیه فرزندش مهدی هاشمی «اعتراض می‌کنم، دعوا نمی‌کنم. اگر قاضی به حکم برسد، هیچ حرفی ندارم، چون قانون است و اگر قاضی نرسد و دستور بدهند، طبعا هرکس هم باشد، اعتراض می‌کند.»

تجمع و اعتراض هنرمدان موسیقی ایران به «لغو سریالی کنسرت‌ها»

روزنامه ابتکار گزارش داده است که جمعی از فعالان حوزهٔ موسیقی شامگاه دوشنبه ضمن تجمع مقابل خانه موسیقی به «لغو سریالی کنسرت‌ها» و «ایجاد محدودیت برای برخی نوازندگان» اعتراض کردند.

به نوشته این روزنامه، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، طی سخنانی در این تجمع گفته است: «امروز مصیبت‌هایی را تجربه می‌کنیم که در ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. هیچ‌وقت فکر نمی‌کردیم با آغاز دولت تدبیر و امید موسیقی‌دان‌ها این‌گونه دچار یاس وناامیدی شوند.»

حمیدرضا نوربخش با تاکید براینکه «رفتار‌ها تا جایی پیش رفته که دیگر به جامعه موسیقی توهین می‌کنند»، گفته است: «این دل ما را به درد آورده است، ما یک خانوادهٔ ۱۵ هزار نفری هستیم و کسی حق ندارد به ما توهین کند» در حالی که «ما جامعه‌ای خدمتگذار و سازنده بوده‌ایم وهر وقت بخواهند یاد و خاطره انقلاب اسلامی را زنده کنند مگر از چیزی به‌جز موسیقی استفاده می‌کنند. پس چطور اینقدر راحت به این جامعه توهین می‌کنند و می‌گویند موسیقی در هر شکلش مطرب‌بازی است.»

به نوشته روزنامه ابتکار، مدیرعامل خانه موسیقی همچنین گفته است: «از زمانی که بحث تعطیلی موسیقی در فرهنگسرا‌ها مطرح شد، ما پیگیری کردیم و جلساتی گذاشتیم و‌ آنها فقط به ما وعده‌های توخالی دادند. فهمیدیم که عمدی در کار است و می‌خواهند بنای موسیقی را از این شهر بکنند، اما ما این اجازه را نخواهیم داد. خوشبختانه آقای مختاباد که در شورای شهر است، اعلام موضع کرد و ما هم به‌طور جدی از او می‌خواهیم که این موضوع را پیگیری کند.»

حمیدرضا نوربخش با اشاره به اینکه پس از تعطیلی آموزش موسیقی در فرهنگسرا‌ها «خانه موسیقی نامه‌ای را به شهردار تهران» نوشته بود، گفته است: «همه ما می‌دانیم قضیهٔ بگیر و ببند در موسیقی، از جاهایی شروع شد و اول از حضور بانوان نوازنده روی صحنه خودداری کردند که هیچ وجههٔ قانونی ندارد. مگر می‌شود که در مملکتی، زنان حق آموزش موسیقی داشته باشند، اما حق اجرا نداشته باشند. این یک بام و دو هوا چه توجیهی دارد.»

مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به اینکه جلوگیری از حضور بانوان نوازنده «اول به دو استان مربوط بود و حالا ۱۲ استان از حضور بانوان روی صحنه جلوگیری می‌کنند»، گفته است: «اخیرا دو اتفاق تلخ را در خراسان رضوی تجربه کردیم؛ یکی این‌که حریر شریعت‌زاده را از روی صحنه پایین آوردند و دوم این‌که کنسرت علیرضا قربانی را لغو کردند؛ اما اوج فاجعه آنجا بود که به ساحت موسیقی توهین کردند.»

محمدسریر رئیس هیات مدیره خانه موسیقی نیز طی سخنانی در این تجمع گفته است: «در مدت اخیر، اتفاقاتی افتاده که نشات‌گرفته از راه و اندیشه‌ای خاص است و ممکن است تداوم یابد‌. ما باید در خانه موسیقی به‌عنوان یک نهاد مدنی، جلوی این اقدام را بگیریم.»

به گزارش روزنامه ابتکار سالار عقیلی و حریر شریعت‌زاده و همچنین علیرض قربانی نیز در این تجمع به بیان چگونگی جلوگیری از کنسرت‌ها و اجرای‌های خود اشاره کردند.

روزنامه ابتکار گزارش داده که فردین خلعتبری نیز طی سخنانی در تجمع مقابل خانه موسیقی درباره توهین یکی از مسئولان به علیرضا قربانی، گفت: «گفته‌اند ما مطرب هستیم؛ دلم می‌خواهد امروز این را بگویم، اگر کاری که قربانی می‌کند مطربی است، پس مطربی خوب است و من هم یک مطرب هستم. اگر امروز به علیرضا قربانی توهین می‌شود، در واقع به من و اساتید من توهین شده است.»

به نوشته این روزنامه، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، در پایان این تجمع گفت که «ما به هیچ عنوان تقابلی با دولت نداریم اما مسئول مستقیم ما دولت است که طبیعتا اولین پناهگاه ما هم آنجاست بنابراین از آنها می‌خواهیم که از ما دفاع کنند.»

روزنامه ابتکار از مصطفی کمال پورتراب، شهرام ناظری، حسن ریاحی، داود گنجه‌ای، فریدون شهبازیان، هادی منتظری، هوشنگ کامکار، نسرین ناصحی، شهلا میلانی، نصر الله ناصح‌پور، رامین صدیقی، بابک چمن آرا، و داریوش پیرنیاکان به عنوان هنرمندانی نامبرده است که در جلسه حضور داشتند.

حمله به علی مطهری در شیراز

روزنامه شرق در شماره سه‌شنبه خود خبر داده است که «علی مطهری، نماینده مجلس، که به‌دعوت انجمن دانشجویی فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز برای سخنرانی در این دانشگاه به شیراز سفر کرده بود، بعد‌از‌ظهر روز دوشنبه پس از ورود به این شهر مورد هجوم نیروهای لباس‌شخصی قرار گرفت.»

به نوشته این روزنامه، علی مطهری روز یکشنبه پس از رسیدن به فرودگاه شیراز «به سمت دانشگاه شیراز حرکت کرد، اما تعدادی موتورسوار با حضور در میدان گل‌سرخ که در خروجی بلوار فرودگاه قرار دارد، مانع از حرکت خودرو حامل مطهری شده و شیشه‌های خودرو را نیز شکستند.»

شرق با اشاره به اینکه «پس از این ماجرا، علی مطهری که مورد ضرب‌و‌شتم قرار گرفته بود، برای حفظ امنیت به کلانتری شماره ۲۰ شهر شیراز منتقل شد»، نوشته است: «علی مطهری تا ساعت هشت شب [دوشنبه] با درخواست لغو سخنرانی خود موافقت نکرده و در حالی‌ که نیروهای موتور‌سوار نیز همچنان در‌مقابل در کلانتری حضور داشتند، بر لزوم انجام سخنرانی طبق برنامه‌ریزی قبلی اصرار داشت.»

این روزنامه به نقل از «حاضران در محل» نوشته است: «در میان نیروهای مهاجم به علی مطهری، موتورهای سنگین نیز دیده می‌شد و برخی از آنها ماسک بر ‌صورت داشتند.»

شرق همچنین نوشته است: «از دانشگاه برگزار‌کننده مراسم نیز خبر رسیده که سالن محل برگزاری سخنرانی تخلیه شده و عده‌ای نیز با حضور در دانشگاه اقدام به شعار‌دادن علیه انجمن دانشجویی فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز کرده‌اند.»

احمدی مقدم: با ارفاق به خودم نمره ۱۰ می‌دهم تا رفوزه نشوم

روزنامه‌های جهان صنعت و اعتماد ضمن انتشار گزارش‌هایی درباره تغییر فرمانده نیروی انتظامی، خبر داده است که روز دوشنبه با حکم علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی حسین اشتری به عنوان فرمانده نیروی انتظامی منصوب شده است.

روزنامه جهان صنعت گزارش داده که اسماعیل احمدی مقدم روز دوشنبه و در پایان ۹ سال فرماندهی نیروی انتظامی «با عذرخواهی از مردم در برابر کاستی‌های موجود در یک دهه اخیر پلیس»، گفت که «شایستگی مردم ما بیش از کارهای انجام شده بوده ولی دانش و توانایی ما در همین اندازه بود و گرچه همکاران بسیار خوبی در پلیس مرا همراهی می‌کردند ولی هر قصوری که در این دوران رخ داد، متوجه من است‌. از این‌ رو نمره ۱۰ را تنها به این دلیل به خود می‌دهم که با ارفاق در مقابل مردم رفوزه نشده‌ باشم‌. هر کسی می‌آید گذشته را نفی می‌کند.»

زهرا چوپانکاره نیز در گزارش اعتماد یادآوری کرده است که یک هفته پیش اسماعیل احمدی مقدم طی سخنانی در نشست روسای پلیس پیشگیری درباره کشته شدن شماری از معترضان پس از انتخابات سال ۸۸ در بازداشتگاه کهریزک، گفته بود: «ما باید از حوادث تلخ پیش‌آمده همچون داستان کهریزک عبرت‌گیریم و امروز در برابر آن حادثه زبانی جز عذرخواهی نداریم و تنها قادر به جبران بخشی از آثار تلخ آن هستیم.»

به نوشته این روزنامه «سردار اسماعیل احمدی‌مقدم هفته گذشته با سخن گفتن از ماجرای تلخ کهریزک و زبان به عذرخواهی گشودن جایش را در میان تیتر خبر‌ها باز کرد.»

روزنامه اعتماد نوشته است: یک هفته بعد از عذرخواهی اسماعیل احمدی مقدم از حادثه کهریزک، «شایعاتی درخصوص برکناری و شایعاتی دیگر در خصوص کناره‌گیری او از سمت ریاست پلیس پخش شد تا نهایتا روز دوشنبه خبر تغییر بزرگ نیروی انتظامی منتشر شد تا عذرخواهی هفته گذشته او به عنوان خداحافظی‌اش از مردم در پایان دوران ۹ ساله فرماندهی‌اش تلقی شود.»

این روزنامه ضمن مروری بر ۹ سال فرماندهی اسماعیل احمدی مقدم در نیروی انتظامی که از سال ۸۴ آغاز و روز دوشنبه هجدهم اسفند ۹۳ به پایان رسید، نوشته است: «برای عموم مردم به خصوص زنان شاید ملموس‌ترین خاطره از دوران فرماندهی احمدی‌مقدم، راه‌اندازی طرح ارتقای امنیت اجتماعی باشد. این طرح چند مرحله‌ای از اردیبهشت سال ۸۵ با استقرار ون‌های نیروی انتظامی در میادین اصلی شهر‌ها و اماکن عمومی مانند مراکز خرید و سالن‌های کنسرت آغاز شد تا با تذکر و بازداشت موقت زنان به دلیل آنچه "بدحجابی" و "بدپوشی" خوانده می‌شد فاز اول با نام "گشت ارشاد" به اجرا درآید. پس از "ارشاد زنان" نوبت به جمع‌آوری معتادان و سپس جمع‌آوری اراذل و اوباش، بازرسی از کارگاه‌ها و فروشگاه‌های لباس و آرایشگاه‌های مردانه، عکاسی‌ها و... نیز در دستور کار نیروی انتظامی قرار گرفت» و حوادثی که به خصوص در سال‌های ابتدایی اجرای طرح رخ داد و بحث‌هایی که به ویژه در فضای مجازی در خصوص نوع عملکرد نیروی انتظامی در این موضوع شکل گرفت را نمی‌توان به عنوان برگ برنده‌ای در کارنامه اسماعیل احمدی مقدم در ۹ سال گذشت قلمداد کرد.

روزنامه اعتماد همچنین از کشته شدن چند تن از معترضان پس از انتخابات سال ۸۸ به عنوان یکی دیگر رویدادهای دوران فرماندهی اسماعیل احمدی مقدم در نیروی انتظامی اشاره کرده است.

این روزنامه در معرفی حسین اشتری به عنوان «هفتیمن فرمانده نیروی انتظامی» نوشته است: «سرتیپ پاسدار حسین اشتری» متولد شیراز است و در زمان جنگ، عضو سپاه پاسداران و همرزم «حسین خرازی» در «لشکر ۱۴ امام حسین» اصفهان بود که «پس از جنگ در اطلاعات سپاه مشغول به کار شد تا سال ۷۶ که به نیروی انتظامی» منتقل شد.

به گزارش اعتماد در سوابق حسین اشتری «ریاست پلیس اطلاعات و امنیت نیروی انتظامی» نیز دیده می‌شود؛ «جایی که چند سالی در آن مشغول به خدمت بود تا اینکه در خرداد ماه امسال به عنوان جانشین فرمانده نیروی انتظامی برگزیده و جایگزین احمدرضا رادان شد.»

این روزنامه یکی از آخرین ماموریت‌های حسین اشتری پیش از انتصاب به عنوان فرمانده جدید نیروی انتظامی را سفر به اصفهان برای برسی پرونده اسیدپاشی‌های سریالی علیه زنان عنوان کرده و نوشته است: آبان ماه سال جاری، حسین اشتری با «دستور ویژه فرمانده نیروی انتظامی برای بررسی روند اقدامات اجرایی در پرونده اسیدپاشی به استان اصفهان سفر کرد» و هدف خود از این سفر را «پیگیری ویژه پرونده اسیدپاشی و بررسی روند آخرین اقدامات و فعالیت‌های انجام شده توسط واحدهای انتظامی، عملیاتی و اجرایی پلیس استان و ارایه تدابیر لازم در این خصوص» عنوان کرد؛ پرونده‌ای که البته هنوز در وضعیتی نامشخص به سر می‌برد.»
روزنامه اعتماد همچنین نوشته است: حسین اشتری، فرمانده هفتم نیروی انتظامی، که «پیدا کردن اطلاعات کامل در خصوص پیشینه و عملکردش چندان کار راحتی نیست» حالا با حکم رهبر جمهوری اسلامی «به مدت سه سال» در این سمت منصوب شده است که شاید «این مدت بتوان اطلاعات بیشتری در خصوص دیدگاه‌ها و روش‌های او در هدایت نیروی انتظامی به خصوص در بعد اجتماعی به دست آورد.»

سعید معیدفر: حضور زنان، خشونت در ورزشگاه را کم می‌کند

روزنامه قانون موضوع ممنوعیت «حضور زنان در ورزشگاه‌ها» را در گفت‌و‌گو با سعید معیدفر مورد بررسی قرار داده و از قول وی نوشته است: «حضور زنان، خشونت در ورزشگاه را کم می‌کند.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «بار دیگر مسئله حضور زنان در ورزشگاه‌ها به نقل محافل مختلف بدل شده»، نوشته است: «گرچه این مسئله چون آتش زیر خاکستر است که بار‌ها گر می‌گیرد و مسئولان آن را خاموش می‌کنند و حتی وزیر ورزش و جوانان و همین‌ طور معاون فرهنگی رئیس جمهور هم درباره این قضیه اظهارنظر کرده و وعده بررسی داده‌اند اما زنان می‌دانند این «درحال بررسی‌ها» زیاد در تاریخ زندگیشان تکرار شده و به جایی نرسیده» است.

سعید معیدفر در گفت‌و‌گو با روزنامه قانون به بررسی جامعه‌شناختی آثار حضور زنان در ورزشگاه‌ها پرداخته و گفته است: «وقتی دو جنس با هم حضور داشته باشند فضا تلطیف می‌شود و خودش هم باعث کاهش زمینه‌های خشونت‌بار خواهد شد و از طرفی باعث تعدیل بعضی از اتفاقاتی که ممکن است به هرشکلی رخ دهد. اگر الان بخواهیم این فضا را باز کنیم، ممکن است روزهای اول با مشکلات و حتی حادثه روبه‌رو شویم که این‌هم بیشتر به خاطر تفکیکی بوده که قبلا اعمال می‌شده اما طبیعی است که بعد از مدتی یک فرآیند عادی‌سازی رخ می‌دهد.»
این جامعه‌شناس گفته است که «حداقل ما در مراحل اولیه می‌توانیم در برخی از مسابقات این کار را انجام دهیم و به تدریج یک نوع فرآیند عادی‌سازی در این مسابقات انجام دهیم. این چیزی است که به ذهن من می‌رسد و ممکن است آقایان مسئول چنین پیشنهادی را برنتابند.»

سعید معیدفر با تاکید براینکه «جامعه مدرن اقتضائات خودش را دارد»، درباره ممنوعیت حضور زنان به عنوان تماشاگر در مسابقات ورزشی گفته است: «ما نمی‌توانیم بگوییم فقط اتومبیل داشته باشیم یا فقط شهرهای بزرگ، خانه‌های جدید و آخرین فناوری‌های جدید را داشته باشیم. مجموعه همه این پیشرفت‌ها، هم‌آوایی دارد با تغییری در برخی ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی. متاسفانه درک موجود در سیاستگذاران این است که ما می‌توانیم همه این نمودهای مدرن را داشته باشیم اما همه ساختارهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی سیاسیمان مثل قدیم باشد؛ این تصور کاملا اشتباه است»، چرا که «به هرحال باید یک نوع سنخیت بین این نوع زندگی با این ابزار‌ها و این امکانات و فناوری با ساختارهای فرهنگی و اجتماعیمان وجود داشته باشد؛ وگرنه آب در هاون کوبیدن است».

این جامعه‌شناس همچنین گفته است: «نمی‌شود در دنیای مدرن زیست و مثل قرن‌ها پیش فکر کرد. نمی‌شود‌‌ همان انتظاری را از زن داشته باشیم که دویست سال پیش داشته‌ایم. انتظارات تغییر کرده و نشانه‌هایش هم مشخص است. امروزه کمتر زنی را می‌بینید که خواستار‌‌ همان نقش‌های سنتی خودش باشد. امروز آنها طالب تحرک اجتماعی و تحصیل هستند، طالب حضور در عرصه‌های زندگی اجتماعی و به هیچ‌وجه نمی‌خواهند به‌‌ همان نقش‌های قدیمی محکوم باشند. ولی این خواست عمومی در تقابل است با خواست بسیاری از سیاستمداران که همچنان روی‌‌ همان اندیشه‌های قدیمی خودشان پافشاری می‌کنند.»

سعید معیدفر با اشاره به اینکه «ما آمده‌ایم در حالت کلی همه مسابقات را تفکیک جنسیتی کرده‌ایم که این محل اشکال است»، به روزنامه قانون گفته است: «ما هرچه جلو‌تر می‌آییم به جای اینکه حساسیت‌های جنسیتی را کمتر کنیم، آنها را بیشتر کرده‌ایم. مثلا بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها را مطرح کرده‌ایم. آن‌ وقت شما انتظار دارید دست‌اندرکاران، آن منع قبلی را زیر پا بگذارند. قاعدتا ما الان هم اگر بخواهیم کاری انجام دهیم به نظر من اول باید درباره دانشگاه‌هایمان یک موضع جدی داشته باشیم چون تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها کار خوبی نیست.»

این جامعه‌شناس «برخی از سیاستمداران اساسا شاید به خاطر نوع نگاه‌شان، حضور زنان را در جامعه درست ندانند. شاید معتقد باشند هرچه قدر زنان حضور بیشتری در جامعه داشته باشند حضورشان در خانه کمرنگ‌تر می‌شود و نهایتا از نظر آنها، مسئله خانواده و فرزندآوری به تعویق بیفتد» چرا که «در ذهن آقایان این است که ارزش‌های دینی، اجتماعی، ملی در زمانی استمرار خواهد داشت که در بر‌‌ همان پاشنه قبلی بچرخد. یعنی همچنان زن؛ نقش‌های خانوادگی داشته باشد و مرد نقش‌های برون خانوادگی.»

XS
SM
MD
LG