لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

نامزدهای پیاده‌ شدن از قطار دولت


روزنامه شهروند عکس یک شماره بیست و هفتم اردیبهشت ماه خود را به تصویری اختصاص داده است که در آن یکی از هواداران آسیب‌دیده تیم تراکتورسازی در دستان دو هوادار دیگر به بیرون از ورزشگاه منتقل می‌شود و در پس‌زمینه عکس صندلی‌های شکسته و حضور پرتعداد هواداران تراکتورسازی در ورزشگاه تبریز دیده می‌شود.

روزنامه ایران ضمن انتشار دو عکس از بازی‌های پایانی لیگ بر‌تر فوتبال ایران نوشته است: «در آخرین دقایق بازی سرنوشت‌ساز جمعه شب تراکتورسازی و نفت در هفته آخر لیگ بر‌تر که سیمای تیم قهرمان را مشخص می‌کرد، فردی که مشخص نشد کیست، به دروغ به اطلاع مردان تراکتور رساند که بازی سپاهان و سایپا در اصفهان ۲-۲ مساوی شده است و چون‌‌ همان نتیجه هم برای قهرمان شدن تراکتور کفایت می‌کرد، به نظر رسید که مردان تونی اولیویرا قدری پا‌ها را از روی پدال گاز برداشته و دست از حمله کشیده‌اند.»

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «دروغ بزرگ را چه کسی در تبریز گفت؟»، نوشته است: «روزی که می‌توانست یکی از روزهای تاریخی فوتبال ایران باشد، با یک «دروغ بزرگ» به یکی از تلخ‌ترین روز‌ها تبدیل شد. بدون تردید اتفاقی که جمعه‌شب در تبریز رخ داد، در دنیا بی‌سابقه بوده و برای همیشه در تاریخ فوتبال ثبت می‌شود.»

روزنامه جوان با تیتر «قهرمانی در اصفهان، دروغ کثیف در تبریز»، نوشته است: «همه چیز به یک دروغ برمی‌گشت که گفته می‌شود از روی سکو‌ها به نیمکت تراکتور رسیده است.

روزنامه اعتماد نیز درباره «معمای آن هشت دقیقه» در ورزشگاه تبریز نوشته است: «در شرایطی که برای حفظ امنیت ورزشگاه به تبریزی‌ها اعلام شده بود آنها قهرمان شده‌اند، بعد از باخبر شدن از واقعیت، هچ‌کسی نتوانست مقابل خشم تبریزی‌ها بایستد. صندلی‌ها شکسته شد و خسارات سنگینی به این ورزشگاه وارد شد.»

روزنامه اعتماد همچنین در شماره یکشنبه خود ضمن انتشار سخنان سخنگوی دولت در تایید احتمال تغییراتی در کابینه حسن روحانی، از محمدرضا نعمت‌زاده، محمود گودرزی و همچنین مسعود سلطانی‌فر به عنوان «نامزدهای پیاده‌ شدن از قطار روحانی» نام برده است.

روزنامه شرق در شماره بیست و هفتم اردیبهشت ماه خود گزارشی دارد درباره «بدرقه محمدعلی سپانلو در سکوت»، و نوشته است: در مراسم تشییع «نه بلندگویی برای وداع با شاعر تهران در محوطه خانه هنرمندان گذاشته شده بود، نه تریبونی، انگار قرار نبود در مراسم بدرقه محمدعلی سپانلو، کسی از او بگوید.»

روزنامه تعادل خبر داده است که موسسه «پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی» وابسته به وزارت جهاد کشاورزی با انتشار گزارشی «بزرگنمایی بحران آب» را تله‌ای برای «افزایش واردات مواد غذایی» عنوان کرده است.

روزنامه شرق از «محاکمه احمد توکلی به اتهام تبلیغ علیه نظام» خبر داده و نوشته است: «احمد توکلی روز یکشنبه درحالی برای دفاع از خود در دادگاه حاضر خواهد شد که اتهاماتش به‌‌ همان اندازه که برای اهالی رسانه‌های اصلاح‌طلب آشناست، انتساب آنها به اهالی رسانه‌های اصولگرا، بسیار کم‌سابقه است.»

روزنامه‌های کیهان، رسالت، حمایت، اعتماد، شهروند و اغلب روزنامه‌های یکشنبه ایران تیتر یک یا یکی از تیترهای اصلی خود را به سخنان رهبر جمهوری اسلامی در «در دیدار مسئولان نظام» اختصاص داده و از قول وی نوشته‌اند: «خلیج فارس ناامن، برای همه ناامن خواهد بود.»

روزنامه شرق هم در تیتر یک خود از قول حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز جمعه طی سخنانی در مراسم افتتاحیه سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن گفته است: «نکند دیگران راست بگویند ما دروغ» و «نکند روزی فرا رسد که در شامات، عراق، افغانستان، یمن و همه‌جا ببینیم که گروهی به‌عنوان خشونت‌طلبان و تروریست‌ها در میان مسلمانان راه افتاده‌اند و ما مسلمانان ساکت و نظاره‌گر در برابر آنها هستیم.»

منشا «جشن خیالی» در ورزشگاه تبریز «دروغ» بود

روزنامه ایران ضمن انتشار دو عکس از بازی‌های پایانی لیگ بر‌تر فوتبال ایران نوشته است: «در آخرین دقایق بازی سرنوشت‌ساز جمعه‌شب تراکتورسازی و نفت در هفته آخر لیگ بر‌تر که سیمای تیم قهرمان را مشخص می‌کرد، فردی که مشخص نشد کیست، به دروغ به اطلاع مردان تراکتور رساند که بازی سپاهان و سایپا در اصفهان ۲-۲ مساوی شده است و چون‌‌ همان نتیجه هم برای قهرمان شدن تراکتور کفایت می‌کرد، به نظر رسید که مردان تونی اولیویرا قدری پا‌ها را از روی پدال گاز برداشته و دست از حمله کشیده‌اند.»

به نوشته این روزنامه «وقتی هم که در پایان بازی تراکتوری‌ها با شادی هر چه بیشتر درون زمین به جشن و شادی پرداختند و مردم نیز از روی سکو‌ها به داخل زمین ریختند و در این جشن خیالی شریک شدند، مشخص شد که واقعه فوق، انتقال خبر غلط، واقعاً روی داده است.»

روزنامه ایران با اشاره به مصاحبه تلویزیونی شروین اسبقیان در اولین ساعات بامداد شنبه، نوشته است که مدیر تربیت بدنی آذربایجان در این مصاحبه‌ تلویزیونی گفت که «نتیجه آن تساوی خیالی هرگز از بلندگوی استادیوم اعلام نشده و یک نفر این شایعه را از روی نیمکت تراکتور به راه انداخته و تلاش‌ها و جست‌وجو برای یافتن آن فرد ادامه دارد.

این روزنامه با اشاره به اینکه «لحظاتی بعد از به صدا در آمدن سوت پایان بازی، گوینده ورزشگاه اعلام می‌‌کند که برای جشن قهرمانی آماده می‌‌شویم»، تاکید کرده است که «به نظر گوینده ورزشگاه هم متأثر از جو ورزشگاه و انتشار آن خبر دروغین بوده است.»

به گزارش این روزنامه «سرمربیان هر دو تیم تراکتور و نفت که از این واقعه مغبون شده‌اند، به شدت از این روال انتقاد کرده‌اند» و از جمله علیرضا منصوریان، سرمربی نفت، گفته است: «واقعاً کار غیر حرفه‌ای و زشتی انجام دادند و با انتشار خبر دروغین تساوی سپاهان و قهرمانی تراکتور، همه ما را گمراه کردند. من چهره فردی را که دستش را بالا گرفت و گفت بازی اصفهان ۲-۲ شده است، ندیدم اما دست‌های او را دیدم. وقتی بازی ۱-۳ باخته را ۳-۳ کردیم، شانس قهرمانی به روی ما هم لبخند می‌زد و اگر تراکتور بیشتر به روی دروازه ما می‌آمد، ما می‌توانستیم در ضد حملات به آنها گل چهارم خود را نیز بزنیم. من به سپاهان و آقای فرکی تبریک می‌گویم اما فکر می‌کنم با آن اتفاقات تلخ در ۸ دقیقه پایانی مسابقه، کل بازی خراب شد و رفت.»

روزنامه ایران همچنین گزارش داده که تونی اولیویرا مربی تراکتورسازی تبریز که «بعد از شنیدن خبر دروغین قهرمانی تیمش از فرط شادی به عرش رسید و بعد از شنیدن خبر واقعی کم مانده بود سکته کند»، گفته است: «این کار را آقای فغانی، داور مسابقه، با ما کرد و او بود که سرنوشت لیگ را عوض کرد. اتفاقات کلیدی مهمی از زمانی که ما ۱-۳ جلو افتادیم در این بازی روی داد و نفت را هم نجات دادند تا بازی مساوی شود و سپاهان به قهرمانی برسد. قبلاً در مسابقه ما با سپاهان نیز بلای دیگری را بر سر ما آورده بود. آقای فغانی باید به اصفهان می‌رفت و در جشن قهرمانی سپاهان شرکت می‌کرد.»

این روزنامه از قول محمد ایرانپوریان مدافع تراکتورسازی، نوشته است: «بلندگوی ورزشگاه وقتی مردم به داخل زمین ریختند، از آنها خواست به روی سکو‌ها برگردند تا همه چیز آماده برگزاری مراسم شود و همین مسأله نیز ماجرا‌ها را تشدید کرد.»

به نوشته این روزنامه، فرید کریمی مهاجم تراکتورسازی گفته است: «از روی نیمکت به ما گفتند بازی اصفهان ۲-۲ شده است و در نتیجه ما به جای حمله کردن، بازی را نگه داشتیم»، و علیرضا بیرانوند دروازه‌بان نفت، هم تاکید کرده است که «با آن شایعه عجیب، تب بازی را خواباندند. به شخصه برای تماشاگران تبریزی بسیار ناراحت شدم.»

روزنامه ایران از قول ایوب ذوالفقاری سرپرست تراکتورسازی نیز نوشته است: «پسر تونی اولیویرا یکی از کمک مربیان تراکتور گفت بازی سپاهان با سایپا مساوی شده اما او نیز خبر را از یکی از مسئولان برگزاری مسابقه گرفته بود»، و عباس بهروان رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ بر‌تر نیز گفته است: «بی‌تجربه بودیم و نتوانستیم جلوی این وقایع را بگیریم و تمام زحماتمان بر باد رفت.»

«دروغ بزرگ را چه کسی در تبریز گفت؟»

روزنامه شهروند عکس یک خود را به تصویری اختصاص داده است که در آن یکی از هواداران آسیب‌دیده تیم تراکتورسازی در دستان دو هوادار دیگر به بیرون از ورزشگاه منتقل می‌شود و در پس زمینه عکس صندلی‌های شکسته و حضور پرتعداد هواداران تراکتورسازی در ورزشگاه تبریز دیده می‌شود.

این روزنامه در گزارشی با تیتر «چه کسی به تبریزی‌ها اطلاعات غلط داد؟» نوشته است: «وقتی سوت پایان یکی از هیجان‌انگیز‌ترین هفته آخرهای تاریخ لیگ ایران زده شد، به آنچه دیده شهادت می‌داد، شک کردیم. در یک فریم، نیمکت‌نشینان تراکتورسازی با به صدا درآمدن سوت پایان بازی، استارت جشن قهرمانی را زده بودند و در فریمی دیگر، ثانیه‌های پس از اضطراب سپاهانی‌ها که بازی را با برد تمام کرده بودند، اشک‌ شوق برنده عنوان بهترین بازیکن میدان، خبر از رخ دادن اتفاقی متفاوت از خواست تراکتوری‌ها می‌داد.»

شهروند به «قطعی اینترنت و مسائل امنیتی» در این ورزشگاه اشاره کرده و نوشته است: «گفته می‌شود در دقیقه ۸۷ پس از قطع کامل وسایل ارتباط جمعی در ورزشگاه یادگار امام تبریز، یک نفر، گمانه‌زنی‌ها می‌گویند پسر تونی اولیویرا که از روی نیمکت اخراج شد، خبر می‌دهد سپاهان در بازی خانگی با سایپا، دو گل خورده و بازی با تساوی ۲ بر ۲ پایان یافته است. این خبر، جو استادیوم را به‌هم‌می‎ریزد.»

روزنامه جوان با تیتر «قهرمانی در اصفهان، دروغ کثیف در تبریز»، نوشته است: «همه چیز به یک دروغ برمی‌گشت که گفته می‌شود از روی سکو‌ها به نیمکت تراکتور رسیده است. به گفته سرپرست تراکتور، یکی از روی سکو‌ها به پسر اولیویرا گفته است که بازی سپاهان و سایپا مساوی شده است» و «شایعه دروغ تساوی سپاهان در دقیقه ۸۷ به نیمکت تراکتور اطلاع داده می‌شود. قطع بودن موبایل‌ها هم سبب می‌شود تا تبریزی‌ها نتوانند صحت یا سقم این خبر را بررسی کند. بازیکنان و کادر فنی تراکتور هم با توجه به شایعه کثیف تساوی بازی سپاهان و سایپا، به بازیکنان می‌گویند که در دقایق باقی مانده بازی را اداره کنند و عطشی برای گلزنی نداشته باشند.»

این روزنامه نوشته است که حالا قول مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ، هم از مسئولان کمیته انضباطی خواست به این ماجرا ورود پیدا کنند و «با فرد یا افراد دروغگویی که چنین شایعه‌ای را ساختند، باید برخورد جدی صورت بگیرد.»

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «دروغ بزرگ را چه کسی در تبریز گفت؟»، نوشته است: «روزی که می‌توانست یکی از روزهای تاریخی فوتبال ایران باشد، با یک "دروغ بزرگ" به یکی از تلخ‌ترین روز‌ها تبدیل شد. بدون تردید اتفاقی که جمعه‌شب در تبریز رخ داد، در دنیا بی‌سابقه بوده و برای همیشه در تاریخ فوتبال ثبت می‌شود.»

به نوشته این روزنامه «داستان از این قرار بوده که در دقیقه ۸۸ بازی، فردی از جایگاه ویژه بازی به سمت رختکن تراکتورسازی می‌آید و می‌گوید بازی سپاهان مساوی شده است. در پی این خبر، مربی تراکتورسازی بازی تأخیری را در دستور کار قرار می‌دهد. بازیکنان تراکتورسازی با بازی تأخیری مسابقه را مساوی به پایان می‌رسانند و خوشحال، مانند قهرمانان به داخل زمین می‌ریزند. هواداران هم به داخل زمین هجوم می‌آورند تا اولین قهرمانی تراکتورسازی در تاریخ لیگ را جشن بگیرند. دقایقی بعد پس از اینکه واقعیت مشخص می‌شود، اتفاقات تلخی در تبریز رخ می‌دهد. از تخریب صندلی‌های ورزشگاه گرفته تا مسائل دیگر.»

روزنامه اعتماد نیز درباره «معمای آن هشت دقیقه» در ورزشگاه تبریز نوشته است: «در شرایطی که برای حفظ امنیت ورزشگاه به تبریزی‌ها اعلام شده بود آنها قهرمان شده‌اند، بعد از باخبر شدن از واقعیت، هچ کسی نتوانست مقابل خشم تبریزی‌ها بایستد. صندلی‌ها شکسته شد و خسارات سنگینی به این ورزشگاه وارد شد.»

این روزنامه تاکید کرده است که «یک روایت دیگر می‌گوید که یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال حوالی دقیقه ۸۰ به تونی اولیویرا گفته است که سپاهان و سایپا بازیشان ۲-۲ شده و به همین دلیل تراکتورسازان به دستور تونی عقب کشیده‌اند.»

اعتماد هم از قول مهدی تاج، رییس سازمان لیگ بر‌تر، نوشته است: «واقعا این اتفاقات تلخ و کثیف بود. سازمان لیگ این تصمیم را محکوم می‌کند و خواهان پیگیری جدی ماجراست. تمام زحمات یک ساله همکاران من در برگزاری یک لیگ عالی با آن اتفاق تحت‌الشعاع قرار گرفت. واقعا این شایعه کثیف بود ولی با قطعیت به شما می‌گویم هیچ یک از همکاران من در این اتفاق نقشی نداشتند»، چرا که «ما نه در جریان این ماجرا بودیم و نه نقشی در آن داشته‌ایم و نه اصلا می‌توانستیم و توان انجامش را داشتیم اما هرکسی این شایعه را پخش کرده، اشتباه کرده است.»

نامزدهای پیاده‌ شدن از قطار دولت؛ احتمال برکناری دو وزیر و یک معاون

روزنامه اعتماد ضمن انتشار سخنان سخنگوی دولت در تایید احتمال تغییراتی در کابینه، از محمدرضا نعمت‌زاده، محمود گودرزی و همچنین مسعود سلطانی‌فر به عنوان «نامزدهای پیاده‌شدن از قطار روحانی» نام برده است.

به نوشته این روزنامه در‌ حالی‌ که چند روزی است خبرهایی از احتمال تغییر در کابینه حسن روحانی به میان آمده است، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت این تغییرات را طبیعی خوانده و گفته است: «طبیعی است که رئیس‌جمهوری در مقام ارزیابی عملکرد و برای تقویت کابینه خود، تغییراتی اعمال کند.»

اعتماد با تاکید براینکه «این سخنان محمدباقر نوبخت پس از موضع‌گیری‌های حسن روحانی، سخنان معاون اول او و اظهارات اخیر حسا‌م‌الدین آشنا احتمال تغییرات را تقویت می‌کند»، نوشته است: رئیس جمهور در سفر دو هفته پیش خود به شیراز گفته بود که «اگر نیاز به ترمیم کابینه باشد انجام می‌دهیم»، و یک هفته بعد از آن سفر، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری هم همین اظهارنظر را به شکل دیگری تکرار کرد و گفت: «جایی که رئیس‌جمهور به ضرورت برسد، تغییر می‌دهد»، اما آنچه گمانه‌زنی‌ها درباره تغییرات کابینه را جدی کرد «سخنان حسام‌الدین آشنا در گفت‌وگو با نشریه اندیشه‌ پویا بود که از تغییرات دولت، رفتن برخی استانداران و برخی وزرا خبر داد.»

این روزنامه نوشته است که «بر اساس اخباری که از آن اطلاع پیدا کرده است، بحث‌هایی تقریبا جدی برای جابه‌جایی دو وزیر و یک معاون رئیس‌جمهور در جریان است و بر این اساس به نظر می‌رسد محمدرضا نعمت‌زاده، محمود گودرزی و مسعود سلطانی‌فر در صف اول تغییرات کابینه قرار بگیرند.»

به گزارش روزنامه اعتماد «محمدرضا نعمت‌زاده که از روز اول منتقدانی سرسخت در مجلس داشت بعد از کمتر از دو سال در طیف حامیان دولت هم منتقدانی جدی پیدا کرده است. او دیگر برای این طیف‌ها رئیس ستاد انتخاباتی نامزد پیروز سال ۹۲ نیست»، ضمن اینکه «محمود گودرزی هم که از اول نتوانسته بود چندان برای طیف هواداران دولت وزیری قابل توجه باشد، اخیرا زیر بار انتقادات دولتی‌‌ها هم رفته و همزمان انتقاد از او در جمع‌های ورزشی نیز بالا گرفته است.»

این روزنامه خبر داده است که محمدباقر نوبخت در نشست خبری روز جمعه خود با خبرنگاران در شهرکرد در پاسخ به سئوالی درباره احتمال «تغییر برخی وزیران و استانداران از سوی رئیس‌ جمهوری» به اصل ۱۱۳ قانون اساسی و «اختیارات» حسن روحانی در مقام رئیس جمهوری اشاره کرده و گفته است: «در مقابل اختیاراتی که رئیس‌ جمهوری بر عهده دارد، مردم نیز مطالباتی از وی دارند که طبیعی است رئیس‌ جمهوری از عملکرد خود و مجریان کشور ارزیابی داشته باشد و در این ارزیابی‌ها، جابه‌جایی برخی افراد نیز ضروری باشد.»

محمدباقر نوبخت البته تاکید کرده است که «در مقام جایگاهی[سخنگویی دولت] که دارم از تعداد این جابه‌جایی‌ها اطلاعی ندارم.»

روزنامه اعتماد نوشته است: «هرچه هست حالا دو نکته مهم در مورد این اظهارات وجود دارد؛ اول اینکه زمان این تغییرات چه وقت است و دوم اینکه کدام یک از وزرا باید با صندلی خود خداحافظی کنند. این همه در شرایطی است که خیلی‌ها هم در انتظار جابه‌جا شدن مدیران بر‌ جای‌ مانده از دولت قبل هستند؛ مدیرانی که شاید جابه‌جایی آن به بعد از تغییرات عمده‌تر در بدنه دولت و تیم استانداران حسن روحانی موکول شود»، احتمالی که به نوشته روزنامه اعتماد «با سخنان روز جمعه محمدباقر نوبخت چند قدمی بیشتر به واقعیت نزدیک شده است. هرچند سابقه گمانه‌زنی‌ها درباره فهرست وزرای پیشنهادی حسن روحانی در تابستان سال ۹۲ و نهایتا ترکیبی که او به مجلس معرفی کرد، نشان داد که احتمالا این گمانه‌زنی‌ها خیلی هم با آنچه که اتفاق می‌افتد منطبق نخواهند بود.»

بدرقه محمدعلی سپانلو در سکوت؛ نه تریبون، نه بلندگو، نه سخنرانی

روزنامه شرق در شماره بیست و هفتم اردیبهشت ماه خود گزارشی دارد درباره «بدرقه محمدعلی سپانلو در سکوت»، و نوشته است: در مراسم تشییع «نه بلندگویی برای وداع با شاعر تهران در محوطه خانه هنرمندان گذاشته شده بود، نه تریبونی، انگار قرار نبود در مراسم بدرقه محمدعلی سپانلو، کسی از او بگوید.»

عسل عباسیان، خبرنگار روزنامه شرق، با اشاره به اینکه «روایت‌ها در مورد دلایل انجام‌ شدن سخنرانی متفاوت بود»، نوشته است: محمدعلی سپانلو «در زمان حیات به اطرافیانش سپرده بود او را در کنار غزاله علیزاده، شاملو، احمد محمود و محمد مختاری در امامزاده طاهر دفن کنند» اما پیکر او سرانجام در «قطعه نام‌آوران بهشت‌زهرا» به خاک سپرده شد.

روزنامه شرق در این گزارش به حضور شماری از شاعران و نویسندگان در مراسم تشییع پیکر محمدعلی سپانلو اشاره کرده و نوشته است: «در روزی که بسیاری از شاعران و نویسندگان یا علاقه‌مندان به شعر و ادبیات فارسی خودشان را به خانه هنرمندان رسانده بودند تا درباره این شاعر بشنوند، دوستانش جواد مجابی و محمود دولت‌آبادی و بهمن فرمان‌آرا برای وداعش آمدند اما تریبونی در اختیارشان گذاشته نشد تا آنها سخن بگویند.»

به نوشته این روزنامه، محمود دولت‌آبادی البته به تلافی این اتفاق، در بهشت‌زهرا و پس از خاکسپاری، اندکی از محمدعلی سپانلو گفت و شعری از او برای حاضران خواند.

شرق به حضور چهره‌هایی چون «لیلی گلستان، مفتون امینی، عبدالله کوثری، جلال سرفراز‌، مهدی اخوت، فرزانه طاهری، قاسم روبین، یونس تراکمه‌، محمد جعفری‌ قنواتی‌، حسن کیائیان‌، محمدعلی جعفریه‌، علیرضا رئیس‌ دانایی، محمد کریمی‌، محمد متوسلانی‌، جعفر پناهی‌، حافظ موسوی، عظیم زرین‌کوب‌، علی بهبهانی، فرخ نعمتی‌، شهاب مقربین‌، جعفر مدرس‌ صادقی‌، غلامحسین سالمی‌، فرهاد حسن‌زاده‌، اسدالله امرایی‌، فرهاد عابدینی‌، مدیا کاشیگر‌، غلامرضا امامی‌، بهرام دبیری‌، سیمین اکرامی‌، ابراهیم حقیقی‌، میترا حجار‌، ابوالحسن تهامی‌، علیرضا مجابی‌، سیروس ابراهیم‌زاده‌، ناهید کبیری‌، سیروس الوند، داریوش فرهنگ، امیرشهاب رضویان، قطب‌الدین صادقی‌، ماهور احمدی، حمیدرضا نجفی، محمد تقوی، آذردخت بهرامی، میترا الیاتی، بهاره رضایی، اندیشه فولادوند، یغما گلرویی، رضا عامری» در این مراسم اشاره کرده و نوشته که آنها «آمده بودند تا در آخرین ملاقات محمدعلی سپانلو با عشق دیرینه‌اش تهران، او را همراهی کنند.»

در گزارش شرق اشاره شده است که «حوالی ده صبح پنجشنبه، [پیکر] شاعر به خانه هنرمندان آورده شد و سپس محمود دعایی، بر پیکر او نماز خواند»

عسال عباسیان در توصیف مراسم تشییع محمدعلی سپانلو نوشته است: «خانم‌ زمان» اینک بی‌مهر‌تر از همیشه، «ساعت امید» و «کاشف از یاد رفته‌ها» را به پایان می‌برد و این‌گونه بود که حوالی ظهر پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۴، سپانلویی که عاشق زندگی بود، در خانه ابدی‌اش پس از رنجی که مدت‌ها در مقابله با سرطانی مهلک متحمل شده بود، در ۷۵ سالگی سرانجام آرام گرفت و چندساعت بعد، روز در حالی به پایان می‌رسید که کوچه‌پس‌کوچه‌های تهران، حتما به‌خاطر می‌آوردند روزی را که شاعر با قدم‌زدن در کنج و گوشه‌هایش با خود سروده بود: «امان از شهر بی‌شاعر، آواره‌ایم و منزل ما در درخت‌هاست، این حس باد در همه پایتخت‌هاست.»

گزارش یک موسسه وابسته به جهادکشاورزی؛ «بزرگنمایی بحران آب برای افزایش واردات»

روزنامه تعادل خبر داده است که موسسه «پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی» وابسته به وزارت جهاد کشاورزی با انتشار گزارشی «بزرگنمایی بحران آب» را تله‌ای برای «افزایش واردات مواد غذایی» عنوان کرده است.

موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی در گزارش خود انتشار اخبار و اظهارات برخی مقام‌های مسئول درباره سهمن ۹۰ درصدی کشاورزی ایران در مصرف آب را رد کرده و تاکید کرده است که «هجمه به امنیت غذایی و خودکفایی ضمن اینکه به دلایل متعدد ناصواب است از نگاه صرف بحران آب هم جای تامل دارد و به شدتی که در رسانه‌ها و افکار عمومی و جامعه مطرح می‌شود، نگرانی فزاینده ایجاد کرده است.»

در بخش دیگری از گزارش موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی «امنیت غذایی» به عنوان بخشی از «امنیت ملی» عنوان و تاکید شده است که «امنیت غذایی از پایه‌های امنیت ملی محسوب می‌شود. بدون امنیت غذایی، امنیت ملی خدشه‌دار می‌شود و شکننده»، و حتی «امنیت غذایی شاید از برنامه‌های حفظ مرز‌ها و تقویت نیروی تدافعی مهم‌تر باشد چرا که خدشه‌دار شدن آن آرام و نامحسوس رخ می‌دهد و واکنش برانگیز نیست در حالی که حمله به مرز‌ها همواره واکنش سریع برمی انگیزد و برنامه‌های نادرست می‌تواند امنیت غذایی را خدشه دار کند و چندان متوجه آن نشود.»

این موسسه وابسته به وزارت جهادکشاورزی در گزارش خود با بیان اینکه «برتری اقتصادی واردات غذا، تجارت جهانی و دهکده جهانی مفاهیم به ظاهر آراسته‌ای هستند که به آرامی به امنیت غذایی یورش می‌برند و به گونه غیرمستقیم حمله به امنیت ملی به شمار می‌روند»، آورده است: «توسعه پایدار با واردات غذا و تجارت با بهانه برتری اقتصادی مغایرت دارد. توسعه باید درونزا باشد و پاسخگوی نیازهای اصلی مردم بومی یک سرزمین. تکیه بر واردات غذا، ناپایداری اقتصادی را به همراه دارد.»

محمدصادق جنان‌صفت در سرمقاله روزنامه تعادل نوشته است: «موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی در تازه‌ترین‌ گزارش کار‌شناس خود به نکات تازه‌‌ای از مسایل آب اشاره کرده است» و کار‌شناسان این موسسه وابسته به وزارت جهاد کشاورزی بر این باورند که «گویا پررنگ کردن بحران آب و نشانه گرفتن بخش کشاورزی با هدف استراتژیک هجوم به امنیت غذایی صورت می‌پذیرد تا واردات جایگزین تولید محصولات کشاورزی داخل شود.»

سرمقاله‌نویس نویس روزنامه تعادل با اشاره به اینکه «آتش زیرخاکستر آب از ۹ سال پیش شعله‌ور شده بود اما در اسفند ماه ۱۳۹۲ بود که دولت یازدهم خاکستر‌ها را کنار زد تا این آتش به جان افکار عمومی بیفتد و جامعه ایرانی هوشیار شود که چه فاجعه‌‌ای در راه است»، نوشته که «این پرده‌برداری از داستان پرغصه مدیریت ناکارآمد آب امروز به یک مساله بزرگ تبدیل شده و داوری‌های عجیب و ترسناکی درباره آن از سوی مردانی مثل عیسی کلانتری به عنوان یک مسئول بلندپایه دولت‌های قبلی و مشاور فعلی معاون اول رئیس جمهور، برخی اقتصاددانان نهادگرا مثل محسن رنانی، فرشاد مومنی، برخی جامعه‌شناسان مثل قانعی‌راد و... به‌مثابه بالا‌تر از خطر معرفی شده است.»

درحالی که نوک تیز همه انتقاد‌ها و پیامد‌ها این است که «بخش کشاورزی ایران مصرف‌کننده ۹۰ درصد منابع آب است که با کمترین بهره‌وری از این عنصر کمیاب استفاده می‌شود»، نوشته است که حالا «موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی» با انتشار گزارشی تاکید کرده است که «پررنگ کردن بحران آب و نشانه گرفتن بخش کشاورزی با هدف استراتژیک هجوم به امنیت غذایی صورت می‌پذیرد تا واردات جایگزین تولید محصولات کشاورزی داخل شود.»

محمدصادق جنان‌صفت در سرمقاله روزنامه تعاددل نوشته است: «صرف‌نظر از اینکه آیا تولید همه محصولات غذایی در داخل و رسیدن به خودکفایی در تولید همه محصولات به لحاظ اقتصادی درست یا نادرست است و جدای از اینکه منابع آب ایران چگونه باید با بالا‌ترین بهره‌وری استفاده شود، این حرف موسسه پژوهشی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی بسیار با اهمیت است که آیا نقشه‌‌ای در کار است که بحران آب بیش از اندازه واقعی نشان داده شود تا ایران به واردات غذای خارجی وابسته شود را باید بررسی کرد.»

سرمقاله‌نویس تعادل تاکید کرده است که «این ادعای بسیار بزرگی است که باید در کانون توجه قرار گیرد و از هر زاویه ممکن به آن نگاه شود تا سره از ناسره بازشناسایی شود.»

محاکمه احمد توکلی به اتهام «تبلیغ علیه نظام»

روزنامه شرق از «محاکمه احمد توکلی به اتهام تبلیغ علیه نظام» خبر داده و نوشته است: «احمد توکلی روز یکشنبه در حالی برای دفاع از خود در دادگاه حاضر خواهد شد که اتهاماتش به‌‌ همان اندازه که برای اهالی رسانه‌های اصلاح‌طلب آشناست، انتساب آنها به اهالی رسانه‌های اصولگرا، بسیار کم‌سابقه است.»

این روزنامه یادآوری کرده است که احمد توکلی هفته گذشته در نطق میان‌دستور خود، دلیل احضارش به دادگاه را اتهامات سایت تحت مدیریت خود یعنی سایت «الف» ذکر کرد، و عنوان اتهام نیز «همان واژه آشنا برای خیلی از مطبوعاتی‌ها بود: فعالیت تبلیغی علیه نظام.»

تهمینه توسی در گزارش روزنامه شرق به «صف‌آرایی احمدی‌نژادی‌ها در برابر احمد توکلی» اشاره کرده و نوشته است که نام شاکیان این نماینده اصولگرای مجلس نهم نیز «آشنا» است و «اسفندیار رحیم‌مشایی، حمید بقایی، سعید مرتضوی، محمدرضا رحیمی و علی‌اکبر جوانفکر» از جمله کسانی هستند که اسامی‌شان «پشت‌سرهم در دادگاه احمد توکلی، ردیف شده است.»

این روزنامه خبر داده است که «دادگاه احمد توکلی علنی برگزار خواهد شد و او در دفاع از خود اقدام کرده و بنا نیست وکیلی در این جلسه حضور یابد»، چرا که احمد توکلی همین چندروز پیش در صحن علنی مجلس به‌صراحت از دلایل حضور در دادگاه گفت و «اصل ماجرا به کامنتهایی که مردم در سایت «الف» گذاشته بودند، برمی‌گردد»، چنانکه این نماینده مجلس گفته است: «کامنتها در انتقاد از قوه‌ قضاییه، رئیس‌ دولت وقت و نماینده مجلس بود. به‌همین‌خاطر از طرف دادستان تهران به فعالیت تبلیغی علیه نظام، نشر مطالب خلاف واقع و اهانت به مقام‌ها متهم شده‌ام و این کار دادستان، طبق مقررات قانونی انجام شده و همچنین در کیفرخواست شکایت آقایان خرم‌آبادی، صالحی‌ امیری، مشایی، بقایی، مرتضوی، رحیمی و جوانفکر پذیرفته شده است.»

روزنامه شرق با اشاره به اینکه سایت «الف» در دولت گذشته «در چند مورد پیشتاز انتقاد به دولتمردان احمدی‌نژاد بود و نکات شاخص آن پیگیری پرونده تخلفات مرتضوی و رحیمی بود»، نوشته است: در جلسه قبلی این دادگاه «وکیل سعید مرتضوی و دکتر صالحی‌ امیری، و نماینده دادستان تهران در دفاع از سه قوه، شکایت‌های خود» را مطرح کرده بودند.

این روزنامه از قول احمد توکلی نوشته است: «با وجود آنکه ماده ۹ نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس تصریح می‌کند که قبل از رسیدگی به هر پرونده‌ای باید هیات نظارت بر رفتار نمایندگان موضوع را تأیید کند، درخواست کردم که این موضوع طی مکاتبه‌ای با مجلس در میان گذاشته شود و از دادگاه تقاضای تعویق جلسه را خواستار شدم، چراکه دادخواست به من ابلاغ نشده بود. اصل ۸۴ نیز هر نماینده‌ای را در برابر تمام ملت مسئول می‌داند و او حق دارد در تمام مسائل داخلی و خارجی اظهارنظر کند. همچنین اصل ۸۶ قانون اساسی نیز مقرر می‌کند که نماینده مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی و اظهارنظر در رای، آزاد بوده و نمی‌شود وی را به سبب اظهارات و آرا تعقیب کرد.»

به نوشته روزنامه شرق «سایت الف که پیش از این در هنگامه توقیف رسانه‌های مختلف از روزنامه‌های شرق و اعتماد تا هفته نامه ۹ دی، همواره مطالبی در نقد این توقیف‌ها و دفاع از آزادی بیان منتشر کرده بود، حالا خود به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و با شکایت شاکیانی که به گفته احمد توکلی، یکی از آن‌ها خود قوه قضائیه است، محاکمه می‌شود تا محکمه بین آنچه او آزادی بیان می‌داند و در کیفرخواست به‌عنوان تبلیغ علیه نظام درج شده، قضاوت کند.»

XS
SM
MD
LG