لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

«جبهه کارآمدی»؛ ائتلاف وزیران دولت نهم و دهم منهای احمدی‌نژاد


روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره دوشنبه خود از قول علی لاریجانی، رئیس مجلس، نوشته است: «صندوق‌های رای باید شفاف باشند» و «كاندیداها نباید تهدید شوند.»

این روزنامه نوشته است: «صندوق‌های رای باید شفاف باشند» جمله‌ای است كه ظرف بیست و چهار ساعت «هم بر زبان رئیس‌ جمهوری جاری شد و هم رئیس مجلس» اما این «تنها وجه مشترک سخنان حسن روحانی و علی لاریجانی در جمع فرمانداران نبود» چرا که سخنان روز یکشنبه رئیس مجلس نهم درباره انتخابات پیش روی مجلس نكات دیگری هم داشت كه یک روز قبل از آن به شكل دیگری توسط روحانی مطرح شده بود، از جمله اینكه «نباید دستگاه‌ها كاندیداهای انتخابات مجلس را تهدید به ردصلاحیت كنند.»

روزنامه شهروند اظهارات دادستان کل قوه قضاییه درباره وجود ۱۸ هزار پرونده زمین خواری را مورد توجه قرار داده و از قول فرماندار شمیرانات به «تصرف ۸۱۸ هکتار» از اراضی این شهرستات توسط نیروهای مسلح اشاره کرده و نوشته است: «اگر نیروهای مسلح نیاز به زمین در منطقه دارند باید از مسیر قانونی اقدام کنند نه این‌که هرکجا که رسیده‌اند با کشیدن سیم خاردار زمین را محدود کنند.»

روزنامه شرق آخرین وضعیت «مجوز ورود زنان به سالن‌های مسابقات ورزشی» به ویژه لیگ جهانی والیبال را در گفت‌وگو با شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور مورد بررسی قرار داده و از قول وی نوشته است: «نیروی انتظامی، وزارت کشور و ورزش» صورت جلسه توافق برای «ورود زنان به سالن‌های ورزشی» را امضا کرده‌اند» اما این مصوبه در انتظار ابلاغ وزیر ورزش و جوانان است.

روزنامه رسالت، نزدیک به اصولگرایان، در شماره دوشنبه خود خبر داده است که شماری از وزرای دولت های نهم و دهم «جبهه كارآمدی و تحول ایران اسلامی» را بدون حضور محمود احمدی نژاد تشکیل داده و خود را برای ورود به انتخابات آینده مجلس نهم آماده می‌کنند.

روزنامه آرمان ضمن انتشار طرحی از چهره علی مطهری در صفحه یک خود، از نامه این نماینده مجلس به حسن روحانی خبر داده و نوشته است: «روز یکشنبه علی مطهری هم که پیش از این متوجه روش تندروها برای لغو سخنرانی‌هایش شده بود با نگارش نامه‌ای خطاب به رئیس‌ جمهور نسبت به این وضعیت اعتراض کرد و خواستار جلوگیری از لغو سخنرانی‌ها شد و گفت که نهادهای غیرمرتبط در امور اجرایی دخالت نکنند.»

به نوشته این روزنامه، همزمان با انتشار نامه علی مطهری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور طی سخنانی در همایش فرمانداران سراسر کشور، تاکید کرد: «فرمانداران باید اقتدار مدیریتی خود را حفظ کنند. نباید جلسات سخنرانی‌های قانونی در شهرستان‌ها به هم بخورد و نباید اجازه داد عده‌ای مقابل قانون بایستند. همواره باید قوانین ملاک باشد.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در تیتر یک خود از «رضایت جان كری از ۶ ساعت» دیپلماسی انفرادی با محمدجواد ظریف خبر داده و نوشته است: «وزرای امور خارجه ایران و آمریكا بعد از شش ساعت مذاكره هسته‌ای تنگاتنگ در ژنو، به مذاكرات خود پایان دادند.»

این روزنامه نوشته است: «جان كری گفته كه مذاكراتی بسیار سازنده با محمدجواد ظریف داشته ولی ظریف بدون توصیف خاصی از فضای مذاكرات، گفته ‌نكات اختلافی متعددی باقی مانده كه با كار تمام وقت طی چهار هفته آینده، شانس رسیدن یا نرسیدن به توافق را آزمایش خواهد كرد.»

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود، در تیتر یک خود تاکید کرده که ایران باید «همدستان اروپایی آمریکا را تحریم» کند.

این روزنامه نوشته است: «در حالی که کشورهای غربی طرف مذاکره، همزمان با مذاکرات هسته‌ای، مدام در حال تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان هستند، متاسفانه هیچ حرکتی از سوی طرف ایرانی برای تحت فشار قرار دادن همدستان آمریکا در تحریم ایران مشاهده نمی‌شود. حال آنکه شواهد نشان می‌دهد، دست ایران برای این مقابله به مثل کاملا باز است.»

روزنامه جهان صنعت در تیتر یک خود نوشته است: «تک‌رقمی شدن نرخ تورم، استقلال بانک مرکزی و خروج از وابستگی به درآمدهای نفتی محوریت اصلی بیست و پنجمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی را تشکیل دادند.»

به نوشته این روزنامه، علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، در همایش سیاست‌های پولی و ارزی از «برنامه ایران برای تک‌رقمی کردن نرخ تورم» خبر داد و گفت که «تاکنون دولت توانسته با برخی انضباط‌ها و مقررات تورم را مهار کند و این یک توفیق است، با این حال اکنون مهار تورم به هسته سخت خود وارد شده است و از این به بعد دولت باید برای کاهش نرخ تورم تلاش خود را بیشتر کند.»

روزنامه ایران هم از تشکیل «دادگاه‌های ویژه برای مؤسسات مالی غیر مجاز» خبر داده واز قول ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، نوشته است: «رئیس قوه قضاییه دستور تشکیل دادگاه‌های ویژه برخورد با موسسات غیرمجاز را صادر کرده است.»

همراهی انتخاباتی علی لاریجانی با حسن روحانی؛ «صندوق‌های رای باید شفاف باشند»

روزنامه اعتماد در تیتر یک خود از قول علی لاریجانی، رئیس مجلس، نوشته است: «صندوق‌های رای باید شفاف باشند» و «كاندیداها نباید تهدید شوند.»

این روزنامه نوشته است: «صندوق‌های رای باید شفاف باشند»؛ این جمله‌ای است كه ظرف ٢٤ ساعت «هم بر زبان رئیس‌ جمهوری جاری شد و هم رئیس مجلس» اما این «تنها وجه مشترک سخنان حسن روحانی و علی لاریجانی در جمع فرمانداران نبود» چرا که سخنان روز یکشنبه علی لاریجانی درباره انتخابات پیش روی مجلس نكات دیگری هم داشت كه یک روز قبل از آن به شكل دیگری توسط روحانی مطرح شده بود، از جمله اینكه؛ نباید دستگاه‌ها كاندیداهای انتخابات مجلس را تهدید به ردصلاحیت كنند.»

به گزارش اعتماد، علی لاریجانی طی سخنانی در جمع فرمانداران با تاکید براینکه «بهترین انتخاب را مردم می‌كنند»، گفته است: «درست است كه كاندیداها وظایفی دارند اما حقوقی هم دارند. آنها نباید به وسیله دستگاه‌های مختلف تهدید شوند كه مثلا اگر چنین حرفی بزنید ما شما را رد می‌كنیم. این افراد كاندیداهای مجلس‌اند یعنی باید از حقوق ملت دفاع كنند. درست است كه ممكن است كاندیدای یک شهر كوچک باشند اما طبق قانون اساسی نماینده مجلس، نماینده ملت است اگر تهدید شود شخصیتش له می‌شود و دیگر نمی‌تواند از حقوق ملت دفاع كند.»

رئیس مجلس نهم همچنین گفته است: «ما باید در انتخابات شرایط را برای حضور حداكثری فراهم كنیم كه پشتوانه بزرگی برای ملت، انقلاب، امنیت ملی و حفظ منافع ملی كشور است. اگر این را اصل بدانیم باید اقداماتی را سامان دهیم. اولا رقابت سالم و واقعی در كشور بوجود بیاوریم. رقابت باید واقعی باشد و نه فقط در سخنرانی‌ها و مردم باید احساس كنند آرای مختلف در كشور وجود دارد. هم وزارت كشور و هم احزاب و گروه‌های سیاسی باید تلاش كنند آرای متنوعی وجود داشته باشد.»

به نوشته اعتماد، علی لاریجانی بر «لزوم حفظ امنیت ملی در انتخابات» نیز تاكید كرده و گفته است: «انتخابات جایی نیست كه حدود امنیت ملی را از بین ببریم. پشتوانه ما امنیت ملی است نه اینكه آن را مخدوش كنیم و تفرقه بین اقوام به وجود‌ آید. گاهی برخی طوری حرف می‌زنند كه امنیت ملی مخدوش شده و دستمایه كشورهای بیگانه برای تخریب ایران قرار می‌گیرد.»

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنرانی خود «برگزاری انتخابات سالم» را نیز مورد توجه قرار داده و گفته است: «باید استراتژی این باشد كه اگر كسی تخلف كرد آن فرد را كنار بگذاریم نه مردم را محروم كنیم. اگر انتخابات باطل شود مردم ضرر می‌كنند. استراتژی ما باید این باشد كسانی كه مخل هستند، برداشته شوند اما رای مردم محفوظ باشد. در اینجا هیات‌های اجرایی اهمیت پیدا می‌كنند.»

علی لاریجانی با تاکید براینکه «صندوق‌های انتخابات شفاف باشند»، گفته است: «در فضای غبارآلود حضور مردم كمرنگ‌تر می‌شود. مثلا هرچه صندوق انتخابات شفاف‌تر باشد اعتماد مردم بیشتر می‌شود و از ساعات اولی كه صندوق‌ها را می‌آورند داخلش را می‌بینند. این مساله كوچكی است ولی مهم است.»

روزنامه اعتماد با اشاره به «وجه مشترک» سخنان حسن روحانی و علی لاریجانی، نوشته است: «به نظر می‌رسد همسویی روسای قوای مجریه و مقننه خیلی هم شعاری بی‌معنا نباشد. حداقل بیان نگرانی‌های‌شان چنین چیزی را نشان ‌می‌دهد، آن هم در شرایطی كه خیلی‌ها پیش‌بینی می‌كنند رئیس مجلس و یارانش در ائتلافی با هواداران دولت آماده صـف‌كشی انتخـابات۷ ‌اسفند شوند.»

به گزارش این روزنامه، علی لاریجانی كه «حالا فاصله‌اش از جریان‌های اصولگرای منتقد دولت بیش از هر وقتی آشكار شده، هر چند با لحنی ملایم‌تر و حساب شده‌تر، در همان خط دولت جلو می‌رود» و حتی از «انتخابات سالم» هم سخن گفته و تاكید كرده است كه «باید لوازم آن را برای جامعه فراهم كرد.»

اعتماد نوشته است: علی لاریجانی با سخنان روز یکشنبه خود «نشان داد كه تا اینجای كار حسن روحانی را در اجرای انتخابات مجلس دهم تنها نگذاشته است، همان طور كه پیشتر در جریان مذاكرات هسته‌ای نیز سفت و محكم پشت دولت ایستاد و روز یکشنبه هم همان مواضع هسته‌ای‌اش را تكرار كرد.»

وجود ۱۸ هزار پرونده زمین‌خواری؛تصرف ۸۱۸ هکتار در شمیرانات توسط نیروهای مسلح

روزنامه شهروند اظهارات دادستان کل قوه قضاییه درباره وجود ۱۸ هزار پرونده زمین‌خواری را مورد توجه قرار داده و از قول فرماندار شمیرانات هم نوشته است: «اگر نیروهای مسلح نیاز به زمین در منطقه دارند باید از مسیر قانونی اقدام کنند نه این‌که هرکجا که رسیده‌اند با کشیدن سیم خاردار زمین را محدود کنند.»

به نوشته این روزنامه «هر چند که چندی پیش مشاور حقوقی رئیس‌ جمهوری از وجود بیش از ۱۰۰ ‌هزار پرونده زمین‌خواری در کشور حکایت کرده و آماری را ارائه کرده بود که کمتر از آن صحبت می‌شود» اما روز یکشنبه ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور در سومین جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال شهرستان شمیرانات، با اشاره به عزم دستگاه قضایی برای مبارزه با تخلفات گفت: «تاکنون ۴۰ ‌هزار هکتار از اراضی ملی تصرف شده در کشور رفع تصرف شده‌اند و ۱۸ ‌هزار پرونده در این خصوص در دستگاه قضایی تشکیل شده که روند پیگیری آنها درحال انجام است.»

ابراهیم رئیسی درباره تصرف اراضی و ساخت‌ و‌ سازهای غیرمجاز با تأکید بر این‌که «نباید اجازه دهیم یک متر نسبت به اراضی ملی تجاوز صورت گیرد»، گفته است: «برخورد بدون تبعیض با فساد باید در دستور کار قرار گیرد. پرونده‌هایی که در این خصوص در دستگاه‌های مختلف تشکیل و به قوه قضاییه ارجاع می‌شود با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید با یک عزم جهادی، در کمترین زمان ممکن پیگیری و با متخلفان برخورد قاطع شود.»

روزنامه شهروند گزارش داده است که ابراهیم رئیسی درباره افرادی که با انگیزه‌های مختلف دست به سوء استفاده از منابع ملی می‌زنند، گفته است: «افرادی از سر غفلت و قانون‌گریزی تخلفاتی انجام می‌دهند اما در برخی مناطق همانند شمیرانات نیز باندهای فسادی داریم که با ایجاد ارتباط فاسد با برخی افراد سست در دستگاه‌ها دست به تصرف اراضی ملی می‌زنند. قطعا باید با باندهای فسادی که درخصوص تصرف به اراضی کار می‌کنند برخوردی قاطع انجام شود، ضمن این‌که آثار فعل مجرمانه آنها باید از بین برود، باید با خود آنها نیز برخوردی عبرت‌آموز صورت گیرد.»

دادستان کل قوه قضاییه از «صدور مجوزهای غیرقانونی» به عنوان یکی از معضلات مقابله با زمین‌خواران یاد کرده و گفته است: «برخی دستگاه‌ها با صدور مجوزهای نادرست، بسترهای نادرست را برای سوء استفاده افراد ایجاد می‌کنند. این جای تاسف دارد که برخی دستگاه‌های دولتی مجوزهایی را غیرقانونی صادر و زمینه تصرف اراضی ملی را ایجاد می‌کنند. تصرف‌هایی که برای کشور در آینده معضلات بسیاری را ایجاد می‌کند.»

روزنامه شهروند همچنین خبر داده است که عزت‌الله خانمحمدی فرماندار شمیرانات نیز در جریان سومین جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال این شهرستان شمیرانات با ارایه گزارشی از آمار رفع تصرفات اراضی ملی، گفته است: «تاکنون حدود ۷ هزار ‌میلیارد و ۳۰۰ ‌میلیون تومان در جهت رفع تصرف اراضی ملی به بیت‌المال بازگشته است.»

عزت‌الله خانمحمدی با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی درخصوص توجه به ارتفاعات استان تهران و پدیده زمین‌خواری و کوه‌خواری، گفته است: «با توجه به جاذبه‌هایی که شهرستان شمیرانات در خود دارد، موضوع تصرف اراضی ملی زیاد بوده و غفلت دستگاه‌های ذی‌ربط نیز در ۱۵ ‌سال گذشته این موضوع را تشدید کرده است.»

فرماندار شمیرانات از وجور هزار و ۵۵۰ پرونده در حوزه تصرف اراضی ملی در این شهرستان خبر داده و گفته است: «در مورد ۱۸۰ پرونده حکم صادر شد، از این تعداد ۲۲ حکم اجرا و ۴۰ حکم باقی مانده است که به‌زودی به مرحله اجرا می‌رسد و ارزش ریالی پرونده‌هایی که مورد پیگیری قرار گرفته است، بالغ بر ۳۵۲ ‌میلیارد تومان بوده است.»

عزیزالله خانمحمدی با انتقاد از اینکه ۸۱۸ هکتار از اراضی ملی شمیرانات در تصرف نیروهای مسلح است، گفته «اگر نیروهای مسلح نیاز به زمین در منطقه دارند باید از مسیر قانونی اقدام کنند نه این‌که هرکجا که رسیده‌اند با کشیدن سیم خاردار زمین را محدود کنند. درحال حاضر مصمم هستیم که این موارد را پیگیری کنیم، چراکه براساس فرمایشات مقام معظم رهبری هیچ فرد یا گروهی حق ندارد به اراضی ملی دست‌اندازی کند.»

مولاوردی: مجوز امضا شده ورود زنان به سالن مسابقات والیبال در انتظار ابلاغ است

روزنامه شرق آخرین وضعیت «مجوز ورود زنان به سالن‌های مسابقات ورزشی» به ویژه لیگ جهانی والبیال را در گفت‌وگو با شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری مورد بررسی قرار داده و از قول وی نوشته است: «نیروی انتظامی، وزارت کشور و ورزش» صورت جلسه توافق برای «ورود زنان به سالن‌های ورزشی» را امضا کرده‌اند» اما این مصوبه در انتظار ابلاغ وزیر ورزش و جوانان است.

فاطمه جمال‌پور، خبرنگار روزنامه شرق، با اشاره به اینکه «۱۸ روز دیگر تا میزبانی ایران در لیگ جهانی والیبال باقی مانده و هنوز تکلیف ورود زنان به سالن‌های والیبال مشخص نشده است»، یادآوری کرده است که شهیندخت مولاوردی پیش از این خبر داده بود «ورود زنان به سالن‌های والیبال به تأیید نهایی رسیده است» اما هنوز «خبری از وزارت ورزش درباره ورود یا عدم ورود زنان به‌گوش نمی‌رسد.»

شهیندخت مولاوردی درباره اینکه «بالاخره درهای ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی‌های والیبال به روی زنان گشوده می‌شود یا نه»، به روزنامه شرق گفته است: «صورت‌جلسه ورود زنان به سالن‌های والیبال توسط نمایندگان نیروی انتظامی، وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان امضا شده و در انتظار ابلاغ وزیر ورزش و جوانان است.»

خبرنگار روزنامه شرق با اشاره به اینکه ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی از «وعده حسن روحانی» و پیگیری آن دستور رئیس دولت یازدهم به شهیندخت مولاوردی بوده از وی پرسیده است که آیا «رفتن زنان به سالن‌های والیبال آزاد شده است یا نه؟»

شهیندخت مولاوردی، معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده به روزنامه شرق گفته است: «در مورد والیبال هم تا جایی که من در جریانم، اتفاقی نیفتاده، این موضوع سازوکارش تعیین شده، منتها ابلاغ نشده است» و «در جلسات وزارت کشور، نه شورای امنیت کشور، با حضور نمایندگان وزارت کشور، نیروی انتظامی و وزارت ورزش و جوانان سازوکارهایش تدوین شده و صورت‌جلسه امضا شده است.»

معاون حسن روحانی همچنین گفته است: «من می‌دانم صورت‌جلسه امضا شده است، ابلاغ شده یا نه، خبر ندارم.»

شهیندخت مولاوردی در پاسخ به این پرسش روزنامه شرق که اگر ساز و کار ورود زنان به ورزشگاه « ابلاغ نشود، زنان ایرانی باید یک‌سال دیگر هم صبر کنند و تماشای این دوره مسابقات [والیبال] را از دست می‌دهند»، گفته است: «برای والیبال فکر نمی‌کنم مشکلی وجود داشته باشد از قبل هم مشکلی نبوده است.»

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ایران همچنین از برخوردهای سال ۹۳ و ممانعت از ورود زنان برای تماشای مسابقات والیبال ابراز تعجب کرده و گفته است: «پارسال همه آن اتفاقات و برخوردها جای سئوال داشت و عجیب بود. در مورد والیبال قبلا که مشکلی نبوده است. قطعا اگر ضمانت داده نشود، باید اعلام شود که حضور پیدا نکنند تا دوباره آن اتفاقات تکرار نشود.»

«جبهه کارآمدی»؛ ائتلاف وزیران دولت نهم و دهم منهای احمدی‌نژاد

روزنامه رسالت، نزدیک به اصولگرایان، در شماره دوشنبه خود خبر داده است که شماری از وزرای دولت های نهم و دهم «جبهه كارآمدی وتحول ایران اسلامی» را بدون حضور محمود احمدی‌نژاد تشکیل داده و خود را برای ورود به انتخابات آینده مجلس نهم آماده می‌کنند.

این روزنامه از قول «یک منبع آگاه» نوشته است: «وزرای دولت نهم و دهم بدون احمدی نژاد در تدارک جبهه كارآمدی و تحول ایران اسلامی هستند و مدت‌هاست گروهی از وزیران و معاونین احمدی‌نژاد رئیس جمهور پیشین، جلسات بدون او را تجربه می‌کنند.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «خبر تشکیل جبهه کارآمدی با کنارهم قرار گرفتن گروه کثیری از بدنه دولت سابق به بیرون درز» کرده، نوشته است: «دیدار اخیر غیر رسمی هیات موسس این جبهه در قم با آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس خبرگان رهبری و دیدار با تعدادی از مراجع تقلید و آیت‌الله مصباح یزدی حکایت از خیز بلندی است که یاران سابق احمدی‌نژاد برداشتند.»

روزنامه رسالت از حاجی بابایی، علی احمدی وزرای سابق آموزش و پرورش، محمد عباسی وزیر سابق ورزش و جوانان، کامران دانشجو و محمدمهدی زاهدی وزرای سابق علوم، محمد حسینی وزیر سابق ارشاد و مرضیه وحید دستجردی وزیر اسبق بهداشت» به عنوان موسسان «جبهه كارآمدی و تحول ایران اسلامی» نام برده و نوشته است: «شنیده شده که رستم قاسمی و مصطفی محمدنجار وزرای سابق نفت و کشور هم به عنوان عضوی از کابینه قبلی در جلسات همفکری» این جبهه حضور دارند اما «به‌دلیل عضویتشان در یکی از ارگان‌های نظامی رسما در این تشکل حضور ندارند.»

به نوشته این روزنامه کار «جبهه كارآمدی و تحول ایران اسلامی» ابتدا با عضویت «بیست نفر از اعضای دولت گذشته شروع خواهد شد و همچنین از بعضی معاونان رئیس جمهور سابق مانند محمد فروزنده، فریدون عباسی، مهرداد بذرپاش و مسعود زریبافان یاد می‌شود كه به عنوان عضو به این مجموعه پیوستند.»

XS
SM
MD
LG