لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

توقیف بیش از هزار خودروی لوکس در تهران به اتهام «دور دور بازی»


محمد موسوی بجنوردی، از اعضای شورای عالی قضایی در دوره رهبری آیت‌الله خمینی، در گفت‌و‌گو با روزنامه آرمان تاکید کرده است که «زنان می‌توانند کاندیدای مجلس خبرگان شوند.»

واکنش‌ها به اظهارات سعید جلیلی، سرپرست تیم مذاکره‌کننده سابق، مورد توجه برخی از روزنامه‌ها قرار گرفته است و از جمله روزنامه ایران در تیتر یک خود پاسخ علی‌اکبر صالحی به «تحریف واقعیت هسته‌ای» توسط سعید جلیلی را منتشر کرده است.

روزنامه اعتماد هم با تیتر «مدافعان مذاکره، سپر توافق»، از واکنش علی شمخانی و علی اکبر ولایتی به این اظهارات گزارش داده است.

روزنامه ابرار نیز با اشاره به صدور قطعنامه‌های شورای امنیت و وضع تحریم‌ها در دوره سرپرستی سعید جلیلی بر تیم مذاکره کننده در دولت سابق، نوشته است: «آقای جلیلی، شما هم فراموش کرده باشید مردم به یاد دارند.»

روزنامه کیهان اما در تیتر یک شماره چهارشنبه خود دولت حسن روحانی را متهم کرده به «دهن‌کجی به قانون اساسی.» این روزنامه همزمان در سرمقاله خود نوشته است که حسن روحانی اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای «در جایگاهی و مرتبه‌ای نیستند که بخواهند یا بتوانند قانون اساسی را دور بزنند.»

روزنامه شهروند خبر داده است که از ابتدای سالجاری تاکنون «پلیس راهنمایی و رانندگی یک‌هزار و ۸۷ خودروی لوکس و ویژه را به دلیل دور دور کردن، توقیف و روانه پارکینگ کرده است.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در تیتر یک خود خواهان راه‌اندازی «شبکه ملی اطلاعات» شده و تاکید کرده است که «شبکه ملی اطلاعات پیش‌نیاز اینترنت پاک» است.

این روزنامه همچنین از قول عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان صدا و سیما، نوشته است: «برخورد‌ رهبری ‌در‌ موضوع‌ فضای‌ مجازی نشان ‌داد که‌ فرمایشات ‌ایشان‌ از‌ نصیحت ‌و ‌ارشاد ‌گذشته‌ است.» عزت‌الله ضرغامی تاکید کرده است که «سیاستگذاری، مدیریت صحیح، حمایت مؤثر و نظارت همه‌جانبه، حداقل وظایف حاکمیت» در خصوص «فضای مجازی» است.

روزنامه قانون در گزارشی از «جنگ قیمت‌گذاری روی خودروهای داخلی»، نوشته است: «دعوای چندین‌ساله تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت که همواره مورد اعتراض خودروسازان بوده، وارد فاز تازه‌ای شده است.»

به نوشته این روزنامه «در یک طرف احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان از ارسال دو نامه توسط محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به شورای رقابت مبنی بر درخواست خروج خودرو از لیست محصولات انحصاری» خبر داده و «از سوی دیگر قرار است دور دوم فعالیت شش ساله شورای رقابت به‌زودی آغاز شود که اولین دستور کار شورا رسیدگی به درخواست افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان است» و حالا «باید دید که سرانجام قیمت‌گذاری خودرو چه خواهدشد.»

موسوی بجنوردی: زنان می‌توانند کاندیدای خبرگان شوند

محمد موسوی بجنوردی، از اعضای شورای عالی قضایی در دوره رهبری آیت‌الله خمینی در گفت‌و‌گو با روزنامه آرمان تاکید کرده است که «زنان می‌توانند کاندیدای مجلس خبرگان شوند.»

این روزنامه از محمد موسوی بجنوردی به عنوان «فقیه و حقوقدان» نامبرده و از قول وی نوشته است: «عقیده‌ام این است که هیچ منعی برای حضور زنان در مجلس خبرگان نیست. شرعا نمی‌توانیم بگوییم، جنسیت در مجلس خبرگان ملاک است باید اهل خبره باشند کجا آمده که جنسیت باید مرد باشد.»

محمد موسوی بجنوردی همچنین به روزنامه آرمان گفته است: «عقیده‌ام این است که زن می‌تواند مرجع تقلید شود. چون در مرجع تقلید، فقیه و اعلم می‌خواهیم. اکنون زن فقیه داریم، نمی‌گویم اعلم اما امکان دارد زنی فردا اعلم شود. از حکم عقل است که رجوع عاقل به جاهل صورت گیرد، و چه فرقی می‌کند جنسیت ملاک نیست که باید به مرد رجوع کند و اگر زنی فقیه بزرگی شد، می‌توان از او تقلید کرد.»

این عضو شورای عالی قضایی جمهوری اسلامی در سال‌های نخست پس از انقلاب گفته است: «از ابتدا که به شورای عالی قضایی رفتم (سال۶۱) گفتم زنان می‌توانند قاضی شوند. به مرور زمان اینطور شد که زن می‌تواند قاضی شود. در دادگستری فراوان خانم‌هایی هستند که پایه قضایی دارند و مشغول قضاوتند. واقع این است که جنسیت هیچوقت در اسلام ملاک فضیلت نیست. ملاک فضیلت در اسلام، علم و تقواست. ملاک فضیلت اخلاق است و جنسیت ملاک نیست حالا کسی که اخلاق و تقوا دارد، مرد باشد یا زن و نباید تبعیض قائل شویم. اکنون در دانشگاه‌ها در تمام رشته‌ها، به صراحت بگویم دختر‌ها از پسر‌ها جلوترند. درس‌هایی داریم نظری مانند فلسفه که می‌فه‌مند، درک کرده و اظهارنظر می‌کنند. احیانا اشکال هم می‌گیرند.»

محمد موسوی بجنوردی البته نقش‌آفرینی زنان در این سال‌ها را به «انقلاب و آیت‌الله خمینی» نسبت داده و گفته است: «این به نظرم از برکات انقلاب و دید باز حضرت امام است. وقتی نزد گورباچف هیاتی می‌فرستد، حساب شده است که یک زن را هم می‌فرستد. یک روحانی و یک دانشگاهی را می‌فرستد.»

به نوشته روزنامه آرمان، محمد موسوی بجنوردی درباره «کلمه رجل» در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز تاکید کرده است که «مسلم رجل در زبان عرب یعنی شخصیت. من در نجف متولد شدم و تحصیلاتم را در حوزه نجف انجام دادم. وقتی در عرب می‌خواهند بگویند که فلان شخص از شخصیت‌های علمی است می‌گویند "من رجالات علم" اگر بخواهند بگویند از شخصیت‌های بافضیلت است می‌گویند "من رجالات الفضیل"، اصلا رجل و رجال در عرب یعنی شخصیت و شخصیت‌ها. به معنای مرد نمی‌گیرند. قانون اساسی ما هم جامع‌نگری کرده است والا می‌گفت از مردان و چرا نگفت.»

محمد موسوی بجنوردی درباره دلیل استفاده از «رجل» در جریان تدوین و تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز گفته است: «می‌خواستند عده‌ای را ساکت کنند که اشکال می‌گرفتند برای اینکه زن نمی‌تواند و از طرف دیگر هم تفسیر درست به شخصیت شود. از رجال سیاسی یعنی از شخصیت‌های سیاسی می‌تواند رئیس‌جمهور شود حالا می‌تواند مرد یا زن باشد»، ضمن اینکه اگر «به متن مذاکرات مراجعه شود، مشخص می‌شود که منظور مرد نیست.»

روزنامه آرمان البته از قول محمد موسوی بجنوردی نوشته است: «در عین اینکه به شورای نگهبان خیلی احترام می‌گذارم اما آنها باید تایید کنند. مفسر قانون اساسی آنها هستند. اگر ابهامی در قانون اساسی شود، طبق قانون اساسی شورای نگهبان باید تفسیر کند»، اما منظور قانون اساسی جنسیت نیست «والا می‌گفتند از مردان، بگویند از مردان سیاسی چرا کلمه عربی بگذارند.»

واکنش مقام‌ها و چهره‌های ارشد به سعید جلیلی؛ «سپر توافق» علیه «تحریف هسته‌ای»

روزنامه ایران، نزدیک به دولت، در تیتر یک خود از پاسخ علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به «تحریف واقعیت هسته‌ای» توسط سعید جلیلی خبر داده و نوشته است: «در حالی که مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای مدعی شده بود حق غنی‌سازی ایران در مذاکرات پایانی وی با ۱+۵ مورد پذیرش قرار گرفته، صالحی تأکید کرد، آمریکا حق غنی‌سازی ایران را در گفت‌وگوهای مسقط به رسمیت شناخته است.»

به نوشته این روزنامه «یک روز پس از آنکه سعید جلیلی، مسئول سابق پرونده هسته‌ای، در نشست با اعضای کمیسیون ویژه برجام مجلس حضور یافت و ضمن دفاع از دستاورد مذاکراتی که تحت مسئولیت وی انجام شد، انتقادات بسیاری را متوجه متن برجام کرد، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که همراه علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی میهمان سه‌شنبه کمیسیون بود به سخنان جلیلی پاسخ داده و تاکید کرده است که برخلاف اظهارات سعید جلیلی «حق غنی‌سازی در هیچ یک از مذاکرات ۱+۵ از سوی آمریکایی‌ها به رسمیت شناخته نشده، بلکه در گفت‌وگوی مسقط آمریکایی‌ها حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناختند و بعد از این بود که دولت جدید آمد و مذاکرات را پیگیری کردند.»

این روزنامه همچنین نوشته است: «سعید جلیلی در حالی دستاوردهای کنونی را به دوران مسئولیت خود منتسب می‌کند که علی‌اکبر صالحی اندکی پس از پایان مذاکرات هسته‌ای و دستیابی ایران و ۶ کشور طرف مذاکره به توافق، در گفت‌و‌گویی با شماره سیزدهم مرمداد ماه روزنامه ایران برای نخستین بار از جزئیات مذاکرات محرمانه عمان در دولت سابق پرده برداشت و توضیح داد که چگونه پس از مذاکرات متوالی و بی‌نتیجه ایران و ۱+۵، از رهبر معظم انقلاب مجوز گرفت تا با مقامات آمریکایی در عمان مذاکره کند. مذاکراتی که اصغر خاجی به عنوان نماینده وزارت امور خارجه در آن شرکت کرد و طی چند جلسه به پذیرش برنامه غنی‌سازی از سوی آمریکایی‌ها منتهی شد.»

روزنامه اعتماد هم ضمن انتشار عکس علی اکبر ولایتی و علی شمخانی در صفحه یک خود از آنها به عنوان «مدافعان مذاکره، سپر توافق» یاد کرده است.

این روزنامه گزارش داده است که علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌المللی رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به سعید جلیلی که گفته بود در متن برجام حداقل از ١٠٠ حق مسلم ایران چشم‌پوشی شده، گفته است: «نظرات وی نتیجه بررسی خودشان است.»

به نوشته این روزنامه، علی اکبر ولایتی البته این را هم گفته است که «بالاخره گروهی که در مجلس تشکیل شده برای بررسی دقیق و سرفرصت برای همین موضوع است. این حق مجلس است که این کار را انجام دهد و امیدواریم در ‌‌نهایت به نتیجه‌ای برسند که به نفع جمهوری اسلامی ایران باشد. بدون تردید نمایندگان مردم در امری که مربوط به تعهدات جمهوری اسلامی در قضیه هسته‌ای مربوط می‌شود، ذیحق هستند.»

اعتماد همچنین به اظهارات علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در کمیسیون برجام مجلس نیز اشاره کرده و از قول وی نوشته است: «برجام نه فتح الفتوح است و نه ترکمنچای.»

این روزنامه همچنین درباره این جمله علی شمخانی که گفته است: «ما از مرحله مذاکره عبور کرده‌ایم»، نوشته است: «این مهم‌ترین نقل قولی بود که روز سه‌شنبه از جلسه کمیسیون ویژه برجام بیرون آمد.»
ا

عتماد نوشته است: سخنان روز سه شنبه علی شمخانی «شاید شفاف‌ترین موضع‌گیری‌های هسته‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی در تمام دو سال گذشته باشد»، چرا که او گفته است: «الان باید ضمانت‌های اجرایی برجام را فراهم کنیم زیرا بازگشت به عقب به صلاح نیست»، و این «پیامی روشن برای نمایندگانی است که به گفته شمخانی باید «بدون برخورد سلیقه‌ای و توقف در گذشته قرائت خود را از برجام ارایه کنند.»

روزنامه ابرار هم تیتر و عکس یک شماره چهارشنبه خود به یادداشت انتقادی مهرداد خدیر از سعید جلیلی اختصاص داده و خطاب به سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت سابق نوشته است: «آقای جلیلی! شما هم فراموش کرده باشید مردم به یاد دارند.»

این روزنامه نوشته است: «خبرنگاران رسانه‌ها می‌توانند گواهی دهند که در نشست‌های خبری شورای عالی امنیت ملی چه اتفاقی رخ می‌داد. یک بیانیه را ایشان از روی کاغذ می‌خواندند و تمام. در بیرون نیز کارشناسانی مانند آقای علی خرم که زبان به انتقاد می‌گشودند با محدودیت‌هایی رو به رو می‌شدند. اینکه مذاکرات در بستری از فضای امنیتی و بدون توضیح به نمایندگان مجلس پیش برود که البته در واقع پیش هم نمی‌رفت، بهتر بود یا اینکه وزیر امور خارجه مورد اعتماد نمایندگان مجلس این کار را جلو ببرد و افکار عمومی هم در جریان است و حمایت می‌کند.»

روزنامه ابرار با اشاره به اینکه «نظام اجازه داد شیوه مواجهه هسته‌ای سعید جلیلی و حسن روحانی در ۲۴ خرداد ۹۲ در بوته رای مردم گذاشته شود»، نوشته است: «چنین بود که انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در عمل به همه‌پرسی بدل شد و سعید جلیلی از مجموع آرای ۵۰ میلیون ایرانی واجد شرایط تنها موفق به کسب ۴ میلیون رای شد که چنانچه تنها رای‌دهندگان و واجدان شرایط نیز منظور شوند باز کمتر از۱۰ درصد است.»

این روزنامه نوشته است: «مردم ایران با چه زبانی به آقای سعید جلیلی و سیاست‌های او باید "نه" می‌گفتند که نگفتند؟ وقتی قرار است مردم هزینه تصمیماتی را بپردازند حق دارند نظر بدهند و خوشبختانه این امکان فراهم آمد که دو تفکر در برابر هم قرار بگیرند و حاصل روشن بود. آقای جلیلی البته همچنان می‌تواند به نمایندگی از آن ۸ درصد سخن بگوید ولی سخن گفتن از جانب نظام و مردم مستلزم پشتوانه‌ای از آرای اجتماعی است که او ندارد.»

کیهان: روحانی و موافقان برجام در جایگاهی نیستند که بتوانند قانون اساسی را دور بزنند

روزنامه کیهان در تیتر یک شماره چهارشنبه خود دولت حسن روحانی را متهم کرده است به «دهن‌کجی به قانون اساسی» و همزمان در سرمقاله خود نوشته است که حسن روحانی رئیس جمهوری و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای «درجایگاهی و مرتبه‌ای نیستند که بخواهند یا بتوانند قانون اساسی را دور بزنند.»

حسین شریعتمداری با عنوان «بهانه‌های تکراری» نوشته است: «با همه احترامی که برای رئیس‌جمهور محترم، برادران عضو تیم مذاکره‌کننده و سخنگوی دولت قائل هستیم این نکته را نیز گفتنی و تاکیدکردنی می‌دانیم که آنان در جایگاه و مرتبه‌ای نیستند که بخواهند یا بتوانند قانون اساسی را دور بزنند و این میثاق برخاسته از خون دادن‌ها و خون‌ دل‌خوردن‌های ملت را نادیده بگیرند.»

این روزنامه با تاکید بر اینکه «مخالفت دولت با فرستادن برجام به مجلس علی‌رغم تصریح قانون اساسی، با حمایت و استقبال گسترده رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب روبرو شد»، نوشته است: «سخنگوی دولت یازدهم در نشست خبری سه شنبه ۱۷ شهریور «بیان داشت که دولت نظر رسمی خود را مبنی بر اینکه نیازی به ارائه لایحه برجام به مجلس نیست را اعلام کرد» و گفت که «مقام معظم رهبری در دیدارش اعلام کرد که مجلس از روند رسیدگی برجام کنار گذاشته نشود بیانات ایشان برای دولت فصل الخطاب است، بنابراین با توجه به بررسی برجام در مجلس دولت اگر کمکی را در این خصوص مجلس بخواهد ارائه می‌دهد. ضمن اینکه طبق قانون مجلس در زمینه حفظ دستاوردهای هسته‌ای رسیدگی به این موارد به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده است و شورای عالی امنیت ملی به جد بر متن برجام تدقیق کافی داشته و مسئولان آن به زودی نتایج جلسات شورا را اعلام می‌کنند و امیدواریم هرچیز که خیر ملت است تحقق یابد.»

کیهان نوشته است که این اظهارات محمدباقر نوبخت و نیز «سخنان مشابه عباس عراقچی و علی اکبر صالحی درباره «مخالفت دولت با ورود جدی مجلس به برجام» را اعلام کرده بودند. اعضای تیم مذاکره کننده ایران در دفاع از «برجام» و نیز سخنان حسن روحانی درباره عدم ضرورت ارائه «لایحه برجام» به مجلس سبب «کف و سوت ضدانقلاب» توصیف کرده است.

سرمقاله شماره چهارشنبه کیهان نیز به حمله شدیداللحنی علیه مواضع دولت و به ویژه حسن روحانی رئیس جمهوری و علی لاریجانی رئیس مجلس درباره «برجام» اختصاص دارد و این روزنامه نوشته است: «تلخ و ناگوار است ولی واقعیت دارد که مخالفت دولت محترم با ارسال لایحه برجام به مجلس شورای اسلامی به اندازه‌ای گسترده و عمیق است که نگرانی برخاسته از آن قابل توجیه به نظر نمی‌رسد.»

درحالی که حسن روحانی پیشتر گفته است: «اگر در برجام هم نگاه کنیم تصریح شده که ایران به صورت داوطلبانه یک سری کار‌ها را انجام می‌دهد یعنی کلمه داوطلبانه در آن آمده است به علاوه این‌که هیچ کشور دیگری از ۱+۵ آن را در پارلمان خود نبرده که ما آن را به مجلس برده و تصویب کنیم»، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در کیهان نوشته است: «می‌فرمایند، پذیرش برجام از جانب ما «داوطلبانه» است! و توضیح نمی‌دهند که آیا این اقدام داوطلبانه- به قول شما- تعهدآور نیز هست یا نه؟ اگر هست باید مجلس درباره آن تصمیم بگیرد و اگر نیست چالش ۱۲ساله برای چیست؟ و یا مگر تعهدات دور اول نیز داوطلبانه نبود؟ چرا بعد از آنکه باج‌خواهی حریف را نپذیرفتیم، شورای امنیت سازمان ملل سه قطعنامه علیه کشورمان صادر کرد؟ و یا ادعا می‌کنند توافق وین، معاهده جدیدی نیست بلکه‌‌ همان معاهده ان‌پی‌تی است و حال آنکه توافق وین بیرون از معاهده ان‌پی‌‌تی تدوین شده، چرا که معاهده یاد شده را پیش از این امضاء کرده و پذیرفته‌ایم و امضای مجدد آن معنا و مفهومی ندارد.»

سرمقاله‌نویس کیهان علی لاریجانی رئیس مجلس را هم به خاطر اظهاراتش مورد انتقاد قرار داده و با اشاره به اینکه رئیس مجلس نهم در مصاحبه با رادیو سراسری آمریکا-ان‌پی‌آر- می‌گوید «اگر احساس کنیم طرف مقابل دارد توافق را نقض می‌کند، خب! ما هم مقابله به مثل می‌کنیم»، نوشته است: علی لاریجانی «این پرسش را بی‌پاسخ می‌گذارد که از دست دادن ذخیره ۹۷۰۰ کیلوگرمی اورانیوم غنی‌شده که طی ۱۰ سال فراهم آمده و قرار است از کشور خارج شود چگونه در فاصله کوتاهی قابل جبران است؟ و یا بعد از آنکه سامانه ۱۴ هزار سانتریفیوژ از هم گسیخته شد با کدام مکانیسم بازگشت‌پذیر خواهد بود؟! و یا اگر قلب راکتور آب سنگین اراک را با بتن مسدود کردیم، بازسازی آن در صورت نقض تعهد حریف چه سرنوشتی خواهد داشت؟!»

این روزنامه خطاب به رئیس مجلس نهم نوشته است: «اگر با استناد به بند ۳ از ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱، خواستار توقف تولید موشک‌های بالستیک شوند و با تأکید بر بازرسی از مراکز نظامی، اسرار نظامی کشورمان را به دست آورند و... آیا به این خواسته آنان تن می‌دهیم؟ اگر پاسخ آری است که ایران اسلامی را در مقابل دشمنان وحشی و خونریز خلع سلاح کرده‌ایم و اگر پاسخ منفی باشد که به تعهدات خود عمل نکرده‌ایم.»

سرمقاله‌نویس کیهان البته خطاب به مقام‌های دولت نوشته است که این پرسش‌ها «اگر به زعم آقایان، ناشی از توهم و زائیده ذهن یک مشت بی‌سواد، تازه به دوران رسیده، باشد کمترین انتظار منطقی آن است که آنها را از توهم بیرون آورید و اگر واقعیت‌هایی است که از متن برجام برمی‌خیزد، چرا بر پذیرش و اجرای آن اصرار می‌ورزید و از بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی که احتمال عدم تصویب آن می‌رود، نگران هستید؟!»

این روزنامه با تاکید براینکه مخالفان «تصویب و اجرای توافق وین می‌تواند آینده کشورمان را با آسیب‌های جدی یاد شده روبرو کند نیز برای دیدگاه و نظر خود، شواهد و اسناد در خور توجهی از متن برجام ارائه می‌دهند»، نوشته است: «بایسته آن است که دولت محترم از اصرار غیرقانونی خود در مخالفت با بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی دست بکشد و به جای ایستادگی در برابر قانون به وظیفه قانونی خود در این زمینه عمل کند. بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی، نقاط ضعف و آسیب‌رسان این سند را از لایه‌های به ظاهر پنهان آن بیرون کشیده و در میدان قضاوت همگان می‌گذارد. این اقدام که برخاسته از نص صریح قانون اساسی است، برخلاف تصور رئیس‌جمهور و اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان علاوه بر آنکه مخالف مصالح مردم و نظام نیست به نفع دولت محترم نیز هست.»

توقیف بیش از هزار خودروی لوکس در تهران به اتهام «دور دور بازی»

روزنامه شهروند خبر داده است که از ابتدای سالجاری تاکنون «پلیس راهنمایی و رانندگی یک‌هزار و ۸۷ خودروی لوکس و ویژه را به دلیل دور دور کردن، توقیف و روانه پارکینگ کرده است.»

به گزارش این روزنامه، حسین ساجدی نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ روز سه‌شنبه ضمن اعلام این آمار، تاکید کرد که «پلیس راهنمایی و رانندگی با برخی از رانندگانی که با ماشین‌های لوکس در معابر و خیابان‌های شمالی تهران به بهانه تفریح، جولان می‌دهند، به شدت برخورد می‌کند.»


حسین ساجدی‌نیا همچنین گفته است: «در اجرای طرح برخورد با تخلفات شبانه خودرو‌ها در تهران، حدود ۲۱ ‌هزار خودروی سبک و سنگین از ابتدای سالجاری توقیف و روانه پارکینگ‌های سطح شهر شدند و همچنین ۳۱۵ هزار دستگاه خودروی متخلف از سوی ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ جریمه و اعمال قانون شدند.»

علاوه براین، ماموران نیروی انتظامی تهران «گواهینامه ۸۳ نفر که ۳۰ نمره منفی گرفته بودند را ضبط و باطل» کرده‌اند و «از ادامه رانندگی ۲۲۹ تن از رانندگانی که به دلیل مصرف موادمخدر یا مصرف مشروبات الکلی شرایط عادی برای رانندگی نداشتند، جلوگیری کرده» و ضمن توقیف خودرو، آنها را «به مرجع قضایی» معرفی کرده‌اند.

روزنامه شهروند با اشاره به اینکه فرمانده نیروی انتظامی پایتخت «جولان‌ دادن‌های جوانان با خودرو» را «دور دور بازی» توصیف کرده، از قول حسین ساجدی نیا نوشته است: «با این اقدام به‌عنوان هنجارشکنی و بی‌نظمی، برخورد می‌شود. پلیس با تفریح سالم مردم مخالف نیست، اما این عمل از مصادیق بارز هنجارشکنی و بی‌نظمی اجتماعی است و پلیس در عین‌ حال که با این‌گونه جرایم به‌شدت برخورد می‌کند، به جوانان توصیه می‌کند که تفریحات سالم را مدنظر قرار دهند.»

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ به رغم اینکه گفته است: «موضع پلیس در بحث برخورد با پدیده دور دور بیشتر ایجابی است تا سلبی»، با این حال گفته است که «در راستای اجرای طرح برخورد با تخلفات رانندگی و برخی ناهنجاری‌ها، به بیش از ۱۰‌هزار راننده‌ تذکر داده شده است.»

به نوشته روزنامه شهروند، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ همچنین از برخورد با «بد پوششی و کشف حجاب» در خودرو‌ها خبر داده و گفته است: «پلیس در مواجهه با چنین مواردی اقدام به توقیف خودروی متخلفان می‌کند و متهمان را به دستگاه قضایی ارجاع می‌دهد.»

حسین ساجدی نیا همه این برخورد‌ها را «خواست مردم» عنوان کرده و گفته است: «نیروی انتظامی تهران از آغاز‌ سال ٩۴ تاکنون در پاسخ به خواسته مردم با جدیت بیشتر با ناهنجاری‌های ترافیکی از قبیل سرعت و سبقت غیرمجاز، لایی‌کشی، دور دور کردن و جولان‌دادن با خودروهای لوکس و ویژه، کشف حجاب راننده و سرنشینان، آلودگی صوتی، مزاحمت نوامیس، ایجاد سد معبر، نقص فنی خودرو و اخلال در نظم ترافیکی، برخورد کرده است.»

XS
SM
MD
LG