لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۶

رهبر کره شمالی برای سئول پیام صلح فرستاد


رهبر کره شمالی به مناسبت سال نو میلادی، پیام «صلح» برای کره‌ جنوبی فرستاد.

به گزارش روز سه شنبه، ۱۲ دی، خبرگزاری رویترز، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی طی پیامی که از تلویزیون دولتی پخش شد، دو کشور همسایه کره جنوبی و شمالی را به پایان رویارویی فراخواند؛ تنش‌هایی که بعد از جنگ میان دو کره در سال‌های ۱۹۵۰-۱۹۵۳ تاکنون در نبود یک پیمان صلح ادامه داشته است.

پیام رهبر جوان کره شمالی که بعد از مرگ پدرش کیم جونگ ایل در سال ۲۰۱۱ به مسند قدرت رسیده است، در روزنامه‌های دولتی انعکاس ویژه‌ای یافته است. در ۱۹ سال گذشته سابقه نداشته که رهبر کره شمالی پیام سال نو برای مردم بفرستد.

ماه گذشته کشور فقیر کره شمالی با پرتاب موشک دوربرد برای قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین، بار دیگر واکنش بین‌المللی را علیه خود بر انگیخت.

کره شمالی، که دو کشور کره جنوبی و شمالی را به عنوان یک کشور واحد می‌شناسد، بعد از انجام آزمایش‌های هسته‌ای در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ طبق قطعنامه‌های سازمان ملل از انجام هر گونه آزمایش موشکی و هسته‌ای منع شده است.

آقای کیم طی اظهارات تلویزیونی اعلام کرد که «مهم‌ترین مساله پایان دادن به تقسیم دو کره و دستیابی به اتحاد دوباره برای از میان برداشتن رویارویی دو کره شمالی و جنوبی است».

به گفته وی رویکرد قبلی در روابط کره‌ای‌ها نشان می‌دهد که رویارویی دو کره تنها به جنگ منتهی خواهد شد.

تنش در روابط دو کره بعد از بمباران یک جزیره کره جنوبی در سال ۲۰۱۰ که منجر به کشته شدن دو غیرنظامی و دو سرباز شد، افزایش یافت.

پیش از آن، هدف قرار گرفتن یک کشتی کره جنوبی که منجر به غرق شدن آن شد، نیز باعث افزایش خصومت‌ها میان دو کشور شد، اما کره شمالی هرگز مسئولیت این حادثه را بر عهده نگرفت.

ماه گذشته، ۱۹ دسامبر خانم پارک گوئن های، نامزد ۶۰ ساله حزب محافظه کار حاکم و دختر رهبر مقتول سابق کره جنوبی که کیم ایل سونگ در اوج جنگ سرد برای کشتن وی تلاش کرده بود، پست ریاست جمهوری کره جنوبی را بر عهده گرفت. خانم پارک، کره شمالی را به مذاکره و رفع بی‌اعتمادی فراخوانده است.
XS
SM
MD
LG