لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

اعطای جایزه نوبل فیزیک به دو دانشمند فرانسوی و آمریکایی


سرژ آروش(چپ) و دیوید واینلند(راست)
سرژ آروش(چپ) و دیوید واینلند(راست)
جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۲ به دو دانشمند از کشورهای فرانسه و آمریکا تعلق گرفت. سرژ آروش فرانسوی و دیوید واینلند آمریکایی این جایزه را به خاطر دستاوردهای علمی خود در زمینه فیزیک کوانتوم دریافت کرده‌اند.

کشف روش‌های مشاهده دنیای کوانتوم، انجام پژوهش‌های منجر به ساخت ساعت ‌های بسیار دقیق دارای کاربرد در طراحی نسل جدیدی از رایانه‌های فوق سریع از جمله افتخارات علمی برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۲ عنوان شده است.

به گزارش شبکه سی بی‌اس، بنابر اعلام آکادمی سلطنتی علوم سوئد، سرژ آروش و دیوید واینلند توانسته‌اند در قالب آزمایش‌های خود در شاخه فیزیک کوانتوم روش جدیدی برای مشاهده ذرات کوانتومی، بدون نیاز به تخریب آنها، معرفی کنند.

این دو فیزیکدان که هر دو ۶۸ سال دارند، مطالعات و پژوهش‌های خود را بر روی «نورشناخت کوانتومی» معطوف کرده‌اند که به چگونگی رفتار بین نور و ماده می‌پردازد.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد در ادامه بیانیه خود می‌افزاید، «شیوه‌های بدیع دو دانشمند این شاخه از پژوهش‌های علمی را به آستانه ساخت نوع جدیدی از رایانه‌های فوق سریع، بر مبنای اصول فیزیک کوانتوم، رسانده است.»

هیئت داوران آکادمی سلطنتی علوم سوئد با اشاره به «شیوه‌های تحقیق مبتکرانه» سرژ آروش و دیوید واینلند، گفته‌اند که روش‌های ابداعی این دو راه را برای مشاهده مستقیم ذرات کوانتومی باز کرده ، امری که پیش از این غیرممکن به شمار می‌آمد.

در حالی که دیوید واین لند موفق شده یون‌های باردار را به کمک نور اندازه‌گیری کند، سرژ آروش توانسته «فوتون‌ها»، یعنی‌‌ همان ذرات بنیادی نور، را کنترل و اندازه‌گیری نماید.

در واکنش به خبر دریافت جایزه نوبل فیزیک، سرژ آروش که در کالج فرانسه و دانشسرای عالی پاریس شاغل است، در گفت‌و‌گوی تلفنی با خبرنگاران در استکهلم گفته که هنگام دریافت خبر برنده شدن به همراه همسرش در حال پیاده روی بوده و بی‌خبر از همه جا پاسخ تماس تلفنی داوران نوبل را داه است: «داشتم در خیابان راه می‌رفتم و از کنار یک نیمکت رد می‌شدم و توانستم بنشینم... جا خورده بودم.»

دیوید واینلند نیز فیزیکدانی از مؤسسه ملی استاندارد و فناوری شهر بولدر در ایالت کلرادوی آمریکاست.

اعطای جوایز نوبل سال جاری، روز دوشنبه، هفدهم مهرماه، آغاز شد و در نخستین مرحله جایزه نوبل پزشکی به جان گوردن از بریتانیا و شینایا یاماناکا از ژاپن به خاطر کشف آنها در درمان‌‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادین اعطا شد. ارزش مالی هر جایزه نوبل که معادل یک میلیون و دویست هزار دلار آمریکاست، بین برندگان هر رشته تقسیم می‌شود.
XS
SM
MD
LG